Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var første dagen i familie barnehage med min datter som er nå 14 mnd. Jeg er helt sjokkert hvordan det så ut, og hva som foregikk. Trodde slike leiligheter ikke eksiterte i "velfered staten Norge".

Er det ikke regler for slike barnehager å forholde seg til?

Leiligheten var helt ned røyket, hundehår over alt, og en møkkete løs matte som lå i gangen, som dama nektet å flyte fordi det var "så praktis"- min datter som akkurat har begynt å gå datt, og smalt hode i veggen hvor damen sa " du må da flytte beina dine !" og lo høyt. Det satt en stakkars liten gutt i en stol og tyggde på et knekke brød uten pålegg - da jeg spurte om lunsjen var det ingen svar å få.

Jeg ringte i sommer for å komme å ta en titt, men fikk da beskjed at det ikke passet føre nå. Og er står jeg da- jobb til uka og et sted jeg ikke engang ville latt hunden min være.

Men det værste av alt- damen som holder til i blokk leilighet- lar ungene sitte\sove i barnevogn på fortauet utenfor i en av Oslo`s hoved gater( dobbel kørefelt).

4 unger i barne vogn- på fortauet med ei eldre dame i 2 etg i blokk leilighet med busser og heavy trafikk!! Det er en ulykke som ligger på lur, men da er det forsent å stramme inn.

Synes det er helt forferdlig!

Jeg ringte til barnevaktformidlingen som sa at røyking ikke var lovelig, eller ikke at barnevogn i et så trafikkert strøk var godt tatt, men alikevel sender de barn ditt!Helt utrolig.

Er det noen der ute som har erfaring med familie barne hager- noen som kan anbefale en? Hva alternative har jeg? er fortvilt...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138502615-familiebarhehage-i-oslo-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette hørtes ikke bra ut. Alle fam.bhg skal godkjennes av kommunen. Ville ha tatt en telefon dit og sagt ifra. Mulig de stenger bhg, men da står både dere og de andre uten plass da.., tror ikke dere får annen plass av kommunen. Evt prate med de andre foreldrene. Få tak i nummeret deres og ring de, fortell hva du så og opplevde.

Har de siste årene desverre blitt avdekket bhg og dagmammaer som driver under forhold som du beskriver. Og dessverre vet foreldrene noen ganger om det, men velger å se en annen vei siden de er så desperate etter bhg plass. Men jeg ville nok ha valgt å være hjemme fremfor å ha barnet mitt "hvor som helst"....

Ring kommunen, prat med de andre foreldrene. Gå til VG med saken.., bare et forslag.

Hvor bor du? Det kan være verdt å ringe alle fam.bhg i nærheten, evt også andre bydeler. Jeg var i kontakt med 3 stykker i forrige uke som hadde ledig plass NÅ (vi trenger ikke før i januar). Så det kan hende du klarer å bytte.

Stakkars deg. Hvis jeg var deg så ville jeg ikke ha plassert barne mitt der, hvis du har en så dårlig følelse. Gjør som Minnie Mom skriver, ring rundt til andre familiebarnehager. Jeg har fått plass på denne måten. Vi har havnet i en veldig hyggelig familiebarnehage i sokkelleiligheten på et privathus. Her disponerer barnehagen halvparten av hagen, og hele området er innegjerdet. Jeg føler meg trygg når jeg leverer sønnen min. Håper at du kan få den samme positive opplevelsen av familiebarnehage som jeg har hatt! Lykke til.

Høres helt uaksetabelt ut! Du må ikke sende barnet ditt dit, men hør rundt på andre steder, som de andre jentene foreslår.

Jeg vet ikke hvor du bor, men Røahagen familiebarnehage har en ledig plass, tror jeg. Vi sa den opp for litt siden, fordi vi fikk kommunal plass. Den lå fint til, og med hyggelige eiere med god oversikt.

På kommunens nettsteder, på barnehagesidene, er det også listet opp ledige plasser i barnehager.

Lykke til!

Hei,

tusen takk for alle som har gitt meg svar. Setter veldig pris på daeet. Er fortvilet- fikk i dag tilbud om plass i Lykketrollet familiebarnehage i John Colletsalle 103 Oslo. Er det noen som kjenner til den? Skal sjekke på en ny tråd. Begynner å jobbe mandag....

Takk igjen for alle svarene!!

• 1 måned senere...

Annonse

Unnskyld meg, men føler at det trengs litt oppklaring her.

Nå har det seg slik at sønnen min går i en barnehage hos en kjempeflott, sprek dame i et helt vanlig, norskt hjem! Det røykes ikke i hjemmet (har nok vært gjort det tidligere), men de har en hund. Noe vi fikk opplysninger om uttallige ganger før vi takket ja. Hun som drifter barnehagen har aldri vært noe annet en blid og imøtekommende. Hun er ubernøyaktig med sikkerhet, og sendte oss avgårde for å få tak i andre seler til vogna, slik at ungene skal ligge sikre når de sover ute i hagen hennes. Hagen er rett under kjøkkenvinduet hvor hun sitter å følger med.

Forresten, "den stakkars gutten" som satt å gnagde på et knekkebrød uten pålegg elsker tørre knekkebrød!!!

Forøvrig så har bydelsoverlegen vært på besøk der flere ganger, og utearealene er godkjent som soveplass. Ja, leiligheten kunne nok trengt et malingstrøk, men jeg har absolutt INGEN betenkeligheter med å sende sønnen min dit. Jeg vet han blir ivaretatt av en dame med mer enn 30 års erfaring innen barnepass.

Det er rart hvordan man kan oppleve en barnehage på så forskjellige måter. Tror kanskje ikke familebarnehage er det rette valget for deg jeg.

Mammaen til Mathias

• 3 uker senere...

Bavarian;

vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener? Selv om barnet går i fam.bhg så skal da kravene til sikkerhet og hygiene/helse være de samme. Forholdene som HI beskriver kan ikke være innenfor kravene som kommunen stiller for å godkjenne barnehager. Selvfølgelig er ikke privat fam.bhg det samme som kommunal.., men allikevel da...

Kjempeflott at du har en bra bhg til ditt barn. Vi håper også å få plass i fam.bhg til tulla vår siden vi ikke får kommunal plass midt i bhg-året. Men vi stiller da noen krav allikevel.... Og jeg kommer ikke til å ha jenta mi i en bhg med de forholdene som HI beskriver.

Eller misforsto jeg ditt innlegg?

kjære vene..jeg blir helt sjokka...

det er slike som ødelegger for oss som driver seriøst, og som faktisk tror familie bhg er topp for disse små, som trenger få voksne å forholde seg til..trygge hjemlige omgivelser..og en roligere hverdag enn en stor avdelig...

kontakt bydelen bhg ligger i med en gang, og meld bekymring...dette kan da umulig være godkjent.....

og helt ulovlig, og sikkerhetsmessig uforsvarlig!!

GRRRR...

• 2 uker senere...

Grunnen til at jeg svarte som jeg gjorde, Minnie Mom var pga at sønnen min går i barnehagen hun snakket om! :-) Og jeg kjente ikke igjen beskrivelsen, med unntak av som jeg sa; leiligheten er overflateslitt, men den er IKKE møkkete! Leiligheten (og utearealene) er godkjent av bydelsoverlegen, som er der jevnlig (senest for 14 dager siden). Barna er alltid sikret i vogn med dertil egende seler, og er 110 % trygge.

Til anonym: hvis man googler navnet til barnehagen så kommer dette innlegget opp.

Jeg VET at det er "min" barnehagen HI sikter til, og jeg blir mildt sagtforbannet når et menneske svartmaler og snakker dritt om et sted som vi er så fornøyd med.

Annonse

Ok, jeg skjønner.....

Jeg tror mange har forskjellige forventninger til familiebarnehager.

Mange mener "å vite hvordan en barnehage skal drives" tydeligvis.

Men ikke bry deg om det, så lenge dere er fornøyde! :

Hilsen appelsin som absolutt ikke er anonoym... ;)

Lykketrollet barnehage har flere avd i Oslo og blir drevet av Oslo barnevaktformidlig

en.

Jeg har hatt begge mine jenter hos denne damen det snakkes om og jeg var kjempefornøyd. Hun er flink med barn etter å ha vært dagmamma i mange mange år før hun startet familiebarnehagen og jeg følte at hun var en trygg voksen som var påpasselig med sikkerheten til barna mine.

Jeg synes at det er trist at det snakkes stygt om henne for jeg opplevde henne kun som positiv og engasjert i mine barns ve og vel.

Jeg følte heller ikke at leiligheten var noe problem, selv om den ikke er den mest trendy'e. Den var IKKE skitten!!

Jeg har ingen problemer med å anbefale henne til andre fordi hun var veldig flink og barna mine var i de tryggeste hender:)

Ja, men om du leser svaret hennes 20.03 eller noe slikt så skriver jo hun ikke det. SÅ for oss som verken kjenner den ene eller andre familiebhg så tolker jeg det iallefall ikke slik at hun skrev om Lykketrollet bhg som den grusomme bhg, men at hun hadde fått ny plass der.

;-)

som hun skriver i et av det andre innlegget, Regnbuens barn™, så er begge barnehagene under samme eier. Og siden hun har skrevet navnet til den andre barnehagen, og hvem som eier den så trenger man igrunnen ikke være einstein for å legge to og to sammen....

No offense...

Syns du kunne spart deg for den Bavarian, det er ikke alle som googler nick, eller leser andre innlegg av samme person hver gang man svarer på en tråd, du er sikkert spesielt interessert siden du har en relasjon til denne bhg, men vi som ikke har det- har ikke umiddelbart tolket at det er en sammenheng her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...