Gå til innhold

Må ikke leses av førstegangsfødende

Anbefalte innlegg

Skal ikke gå i detalj, men fikk en sønn for to år siden, etter en forferdelig vond fødsel. Etterpå ble det sagt av jordmor at det var et under at jeg holdt ut. Men jeg kunne jo ikke akkurat velge.....

Da jeg hadde fått gutten min var jeg bare lykkelig og glad og takket nei til psykologhjelp. Dette ble jeg tilbudt på sykehuset. Men jeg var for omtåket og sikker på at jeg ikke skulle ha flere, og ville helst bare glemme hele greia. Nå kjenner jeg likevel at jeg har veldig lyst på en til, men tør ikke å sette i gang. Går det an å få lovnad om keisersnitt før man er blitt gravid? Jeg tør nemlig ikke å bli gravid før jeg har lovnad om keisernsitt. Vet at dette høres helt urimelig ut.... men sånn er det. Hvis jeg ikke får den lovnaden blir det ikke flere her i gården. Noen som har vært ute for det samme? Nå vil jeg ikke ha den leksa om at det mest naturlige er å føde vaignalt. Selvfølgelig er det det. Jeg mente også alle de klassiske tingene før jeg opplevde min første fødsel. Synes jordmødrene er til lite hjelp.... De snakker bare om å bruke kreftene.... og kanskje du vil ha litt akupunktur? Eller en varm klut? Dette er bare hardt arbeid! Ha, ha!

Fortsetter under...

Hei

Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men jeg bor i Oslo og hadde en tilsvarende opplevelse som deg med førstemann. Når vi begynte å planlegge nr to kontaktet jeg rikshospitalet og bad om en samtale om fødselsangst. Dvs før jeg ble gravid. Det fikk jeg og de skrev meg inn i systemet sitt og sa at så lenge jeg søkte med en gang jeg fikk positiv test, så ville jeg få komme til dem. Jeg ble da også lovet tett oppfølging. Nå ba jeg ikke om KS, jeg ønsker å prøve å føde vaginalt (mest fordi jeg er like redd for begge deler), men det er ihvertfall mulig å komme inn i systemet på forhånd.

Hadde jeg vært deg ville jeg også ringt sykeshuset hvor du fødte sist og sagt at NÅ vil du ha psykologhjelpen. Da kan nemlig psykologen støtte deg hvis det trengs når det gjelder KS.

Jeg skal til samtale om noen uker, med legen jeg visstnok må snakke med for å bli lovet at selv om jeg velger vaginal så skal de ta KS hvis det virker som at ikke alt går 100% bra. Kommer til å kreve dette skriftlig, vakum/ tang er nemlig fullstendig uaktuelt. Får jeg ikke det løftet så blir det planlagt KS.

Lykke til, og les KS debatten, der er det en god del tips ift argumenter og hvilke sykehus man bør satse på.

Jeg forstår hvordan du tenker! Jeg er i samme dilemma selv. Min mann vil gjerne ha flere barn, men jeg blir kvalm og begynner å gråte bare med tanken på fødsel.

Snakket med en lege som sa at det bare er å be om KS så får du det! Jeg sa at jeg trodde ikke på det, men han mente fast bestemt at fødselsangst er indikasjon for keisersnitt. Jeg ville ikke diskutert dette med jordmor fordi hun vil bare forsøke å overtale deg til å føde normalt. Ta saken direkte opp med fastlege eller en gynekolog og la en av dem sette i gang prosessen. Lykke til! Jeg er ikke der ennå, men tiden leger vel noen sår...

• 4 uker senere...

Kjære HI!!

Jeg kjenner jeg blir forbanna!!! NEI ikke på deg, men på jordmødrene du referer til som vil at du skal bruke styrken og prøve kluter og diverse pikkpakk!!

Jeg har nemlig vært i AKKURAT samme situasjon som deg, bare at jeg ble ikke tilbudt hjelp på sykehuset, men legen min sa at det var veldig vanlig å få fødseldepresjoner etter en sånn episode. Legen på sykehuset sa også at jeg hadde vært utrolig sterk og tapper som mange andre ikke hadde klart, men som du sier så hadde jeg heller ikke noe valg.

Nå tenker jeg på akkurat det samme at jeg vil ikke føde.. Jeg klarer det bare ikke. Å jeg VIL ha keisersnitt! Å jeg blir så forbanna når folk sier sånn som at KS er en størrebelastning og det tar mye lengre tid å komme seg etter det enn vanlig fødsel.

Jeg kunne ikke sitte på en vanlig stol EN MÅNED etter fødsel. Brukte laaang tid på å trene meg opp til å klare å gå 2 kilometer etter fødselen..

Så jeg støtter deg fullt bare så du vet det!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...