Gå til innhold

Overgangsstønad ++

tomine83

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er det noen som muligens vet noe om dette. Jeg venter barn til våren. Er student og bor ikke sammen med barnefaren (har ikke gjort det siste 2 år. Dette pga jobbsituasjon/utdanning). Vi bor 50 mil fra hverandre. Bf ønsker å ta ut foreldrepenger (29 uker) fra høsten av. Da flytter han inn sammen med meg. Vi gifter oss også rundt denne tiden. Det jeg lurer på er om jeg får overgangsstønad i den perioden fra barnet kommer til vi gifter oss? Og kan bf ta ut permisjon etter at jeg først i en periode har vært aleneforsørger? Vi har jo ikke et reelt samlivsbrudd, men jeg er jo like fullt aleneforsørger i denne perioden... Dette fant jeg inne på NAV. De to første pkt stemmer på oss, men jeg vet ikke om det siste gjør det. (tror ikke riktig jeg skjønner siste pkt ).

Begrepet “lever sammen” gir uttrykk for at også andre momenter enn tilknytning til samme bolig kan få betydning for hvorvidt foreldrene anses for å leve sammen. At det ikke er brudd i forholdet mellom foreldrene, slik at de har personlig tilknytning, er ikke nok til å anse dem for å leve sammen. Det har vært lagt til grunn at foreldrene anses for å leve sammen bare dersom alle følgende forhold er til stede:

• Partene har et forhold tilbake i tid.

• Partene har helt konkrete fremtidsplaner (skal gifte seg, bygger hus, venter på leilighet o.l.).

• Partene har et aktuelt fellesskap og samvær som ligger nær opp til den botilknytning som alene fører til at de anses for å bo sammen, jf. lovens § 1-5.

Håper noen vet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...