Grandis-tvillingmamma Skrevet 20. august 2008 #1 Skrevet 20. august 2008 Hei Jenter! Jeg har nå kommet til 29+6 med mine to små. Var på ny vekstkontroll i går siden jenta var -14% for 2 uker siden. Hun hadde lagt på seg litt, men ikke mye. Nå er hun -26 % og det er ganske mye...Måtte på CTG registrering som viste normale funn. Hun avviker mer i BPD mål enn magemål. Hun har en mer oval hodeform i forhold til bror som har rund hodeform og normale vekstverdier. Blir bekymra...er hun bare litt lita med en annen hodeform eller kan det være tegn på noe alvorlig? Noen som vet noe om dette?
fru H Skrevet 20. august 2008 #2 Skrevet 20. august 2008 Nå vet ikke jeg om jeg kan svare deg helt på dette, men jeg har en niese og en nevø (tvillinger) som var veldig forskjellige i hodestørrelse. Hun var bitteliten (smal) mens han hadde en mer normal (rund) hodefasong. Ingenting i veien med noen av de, hun har fremdeles et lite hode (2.5år), men ikke noesom ser unaturlig ut i forhold til kroppen hennes. De er nydelige og fantastiske begge to. De ble født i uke 34 hvor gutten veide 2100 og jenta veide 1700. Så i hvertfall ikke ta sorgene på forskudd, vi er alle forskjellige (heldigvis) Hører egentlig ikke til her, er bare på besøk. (men vet jo ikke om det gjemmer seg mer en en i magen min da:-)
therese 75 Skrevet 23. august 2008 #3 Skrevet 23. august 2008 Hei, mine to jenter i magen hvilket de mener er toeggede har hele veien hatt forskjellig BPD og tv2 mindre hode - noe jeg har bekymret meg en del for. Er nå uke 35 og det er fortsatt forskjell, har hele svangerskapet variert fra -10 til -16. Sist uke var det -13, men magen er rund og hun vokser på sin kurve. Mens tv1 ligger på eller litt over, de sier bare at alle sösken er forskjellig og at så lenge de måler flow i navlestrengene og dette er bra + at magene er runde så er alt bra. Dessuten at de har hver sin morkake gjör jo at de er litt tryggere på at alt er mindre risikofyllt. De tröstet meg med at hvis vi går ned i vekt er det jo magen som blir mindre - ikke hode. Og magen er rund, og hun går opp for hver kontroll. I uke 34 var tv1 2.7 og tv2 2.1 kg.
Tvillingenekomiapril Skrevet 23. august 2008 #4 Skrevet 23. august 2008 Mine tvillinger har forskjellig hodefasong, lillegutt har rundt hode, mens lillesøster har avlangt. Jeg var til hyppige vekstestimeringer gjennom hele svangerskapet på Ullevål og de målte aldri BPD, men heller HC (hodeomkrets). Antar at dette gir ett bedre mål dersom de ikke har runde hoder. Lillesøster var stort sett estimert til å være noe mindre enn broren, men det varierte svært fra kontroll til kontroll. Når de kom ut var det en halv kilo forskjell, som nå ved 4 mnd er økt til 1kg+. Men hodeomkretsen er faktisk ganske lik, selv om det ikke ser sånn ut pga. forskjellen i formen. Håper jenta har vokst fint ved neste kontroll!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå