Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 20. august 2008 #1 Skrevet 20. august 2008 Fungerer det? Har prøvd et par ganger nå, men vet ikke om hun helt forstår. Når er det riktig å la henne komme "ut" igjen? Asså ut fra hjørnet hun sitter i. Er det når hun har roa seg ned og slutta og gråte, eller bestemmer man et visst antall minutter? Hun har virkelig kommet i 2-års trassen. Får hun det ikke som hun vil, og det med en gang, så kaster hun ting rundt seg, og helst hardt i gulvet, hyler og skriker. Jeg blir gal!! I tillegg har vi ei på 3 mnd, så jeg er livredd for at hun en dag skal treffe henne med noe hun kaster. Gode råd tas i mot med stooor takk!!
Gjest Skrevet 20. august 2008 #2 Skrevet 20. august 2008 Jeg har hørt rykter om at man ikke skal la de stå flere min enn alderen, dvs 2 år maks 2 min... Jeg har også brukt denne metoden et par ganger, et lite hjørne ved kjøkkenet. Burde sikkert vært mer konsekvens og streng men ikke alltid så lett. Personlig tror jeg egentlig dette er en fin måte å vise at noe ikke er akseptabelt på. Tror de skjønner det faktisk.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 20. august 2008 #3 Skrevet 20. august 2008 De bruker det i bhg til jenta vår, hun er 2 år. Hun har skjønt det hun i hvertfall.
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 20. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. august 2008 Ok, da fortsetter vi med det. Men etter to minutter her, så sitter hun som regel og hylskriker enda. Hva da?
Gjest Skrevet 20. august 2008 #5 Skrevet 20. august 2008 Kan vel ikke si at jeg ikke kjenner til problemet.... Jeg tar henne vekk og prøver å prate med henne. Føler liksom hun har fått litt straff da og har mest lyst til å bli venner med henne igjen. Man kan jo eventuelt prate litt og la henne stå to nye min dersom hun fortsatt er trassig?
tvilling73, 05/07 Skrevet 20. august 2008 #6 Skrevet 20. august 2008 Uff, ja det der er vanskelig!!! Vi har det akkurat likt! Hun er nå 2 år og snart 8mnd, og det har vart i nesten ett år!!! Har også ei som er 10 mnd, men hun var begynt med sjauen før hun ble født... Hun er blid som ei sol hele dagen, så lenge hun får det som hun vil. Først starta det med hiving og hyling, hun har virkelig den høye C som hun hyler ut det hun er god for... Blir hun sinna, tar hun alle tingene som ligger i nærheten og hiver på golvet, mens hun tramper og hyler... Skikkelig hardt ramma. I senere tid hiver hun ikke SÅ intenst mye, men litt. Hun har derimot beholdt den høye C til tider. Og slår og spytte.. det er det sista.. Prøvde for lenge siden og sette henne ned ved siden av de tinga hun hev, og sa hun fikk sitte til hun hadde plukka opp... dette forstod hun, men hun har lagt under bordet og VRÆLT i opptil 10 min, der jeg bare har stått i mot, og tilslutt gir hun seg.. Prøvde å la henne sitte på gangern som en time out, men hun er redd for å bli utestengt så det funka ikke. Har også satt henne i en krok men da bare ler hun og da klarer ikke jeg heller og la være.. I går skulle jeg være streng men så såg hun at jeg holdt på å begynne å le og da lo hun så hjertelig. Men da glemmer hun det andre og så er det over. Jeg har boka til Kari Naphaug her og ei annen bok som heter Lykkelige barn. I den første står det om trass.. HVORDAN TAKLE ET RASERIANFALL: *Unngå å gi mye oppmerksomhet på negativ adferd, og forsøk å ignorerer oppførselen mest mulig. *Unngå å bli sint, da det kan gjøre barnet enda mer aggresivt. *Vær tydelig og sett opp noen få faste regler, da unngår man den verste maktkampen. *Unngå tomme trusler ved å kjefte og mase uten at det fører til noen konsekvenser. *Si nei to ganger med en pause mellom hver gang, og så stopper du barnet eller tar henne ut av situasjonen. Reflekter, marker og reager. *Når barnet er i ferd med å roe seg, skal du foreslå å gjøre noe positivt, som å sette på litt musikk, lese i en bok eller spille ett spill. *Unngå gjentakelser av hva barnet ikke skal gjøre, og legg mer vekt på hva du forventer barnet skal gjøre. *Vis barnet at du har oppfattet hennes følelser og ønsker før du stopper den negative atferden. *Vis at barnets opplevelse av situasjonene betyr noe, selv om du iblant må gå på tvers av hva barnet ønsker.
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 20. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 20. august 2008 Tusen takk for svar alle sammen. Mange gode tips! Vi får fortsette med time out'en, så får vi se åssen det går. Det er så himla frustrerende når de overhode ikke vil høre, og bare står og hyler og skriker og kaster ting rundt seg! Er nummeret før det klikker for meg noen ganger, men man må jo bare ta seg sammen...
Gjest Skrevet 20. august 2008 #8 Skrevet 20. august 2008 Haha, sitter og ler godt av det du skrev. Dette burde du ha med i albumet hennes;-) Kjenner meg igjen med at jeg også fort begynner å smile og det senser de bare så fort....
Anonym bruker Skrevet 21. august 2008 #9 Skrevet 21. august 2008 Jeg tror at time out ofte kan forverre situasjonen. Men jeg har ikke prøvd det selv da. Når minien får "anfall" tar jeg vekk de tingene som han evt kaster og sier bestemt nei. Av og til tar jeg han vekk og plaserer han på en stol eller i sofan.
"min villemo" Skrevet 27. august 2008 #10 Skrevet 27. august 2008 jeg tror ikke på "time out" på så små..... d kan aldri nytte.... prøv å overse raseriet.... og ros henne masse masse når hun ellers gjør lydige ting
trompetisten Skrevet 27. august 2008 #11 Skrevet 27. august 2008 Time-out fungerer her, og hun forstår godt. Er riktignok snart 3 år, men har brukt det i hele sommer. Har en fast plass på kjøkkenet vi setter oss når hun slår, klyper, biter kaster mat (på trass) på gulvet etc. Vi gir alltid en advarsel først, hvis hun fortsetter blir hun satt i kroken. Gjentar hun ugjerningen tar vi å setter henne i kroken og forteller at slik er ikke lov, det gjør vondt, og at hun må sitte i ro til vi henter henne. Sjelden hun sitter mer en 1-2 minutter, men i den tiden blir hun "ignorert" av resten av familien. Etterpå snakker vi rolig om hva som har skjedd, hvorfor hun har sittet i kroken på kjøkkenet, og at sånn må vi ikke gjøre mer. Avslutter alt med at vi koser og nusser, og sier at nå er alt glemt og vi begynner på nytt. Heldigvis har hun nå sluttet å bite barna i barnehagen, men sliter litt hjemme enda når andre barn leker med hennes leker. For at det skal fungere, må man være konsekvent i sine handlinger tror jeg. Har i alle fall hjulpet oss *puh* ble langt gitt... lykke til
06,07 og spire nr 3 i 2010 Skrevet 28. august 2008 #12 Skrevet 28. august 2008 Jeg har stor tro på time out. Her er det også time out. vi er veldig konsekvent på dette. Men det er pga at hun har slått og sparket lillebroren endel. I begynnelsen prøvde vi å si nei og kos bla bla bla.stryke kinnet.ja alt. Men nå er hun 2 år og 5 mnd og dette er ikke akseptabelt i det hele tatt. Hun vet at hun ikke har lov å slå, sparke. så gjør hun det ryker hun rett på trapp i time out.( er trappen opp til 2 etasje) Sitter i ca 1-2 minutter.Så prater vi med henne i hennes høyde etterpå. Hun vil gi kos som unnskyldning med en gang hun skjønner at det blir time out, men vi skjønte fort at hun brukte dette som unnskyldning for å slippe time out, og etter 5 minutter gjentok det seg.Stakkars lille bror,ble slått endel. Så hun må sitte i de 1-2 minuttene uansett, så gi kos etterpå.hehe.Utspekulerte er de begynt å bli, skjønner hva dem skal gjøre for å slippe unna. Hun må ikke i time out ved vanlig trass, da prater vi med henne. Men en gang måtte hun da hun spyttet pappaen midt i ansiktet.( alt dem lærer i b.hagen.hehe)
Lillegull06 +aprilvidunder09 Skrevet 28. august 2008 #13 Skrevet 28. august 2008 Vi bruker time out, jeg var egentlig i mot det.. utdanner meg til pedagog og det er vel ikke akkurat det man lærer på forelesningene nei.. Men vi var nødt da vår sønn begynte å jage å slå hunden vår.. det går ikke!! Jeg tror ikke den ville gjøre det, men tenk om hunden vår skulle forsvare seg.. Who can blame it? Uansett.. Jeg har snakket med, jeg har kjeftet, men det var først etter at vi startet med time out at det ble slutt på slåing og jaging på dagen. Jeg gjør det på følgende måte: setter han i stol (samme stol hver gang), forklarer han hva han har gjort galt, setter på timeren på 2 min og når den ringer så går vi sammen bort å koser og sier unnskyld til hunden vår. Jeg overser han når han sitter stolen. Han har til tross for veldig trassalder om dagen aldri forsøkt å gå ned fra stolen før klokka ringer. Så det er tydelig at han forstår dette..
AE84 Skrevet 29. august 2008 #14 Skrevet 29. august 2008 her bruker vi også time out! han er bare 2år og forstår godt hva det går ut på! han må sitte i trappa viss han har jort noe galt!! men han får alltid en advarsel først! 1: NEI, 2: gjør du det en gang til, må du sitte i trappa , 3: han må i trappa i 2min! som oftest så slutter han faktisk nå etter 2, fordi han vil ikke i trappa og vet at han må gi seg!
06,07 og spire nr 3 i 2010 Skrevet 30. august 2008 #15 Skrevet 30. august 2008 Sjokodille: Slik gjorde vi det også i begynnelsen, helt til min søster som har 5 barn sa det at: Når en ved 2 sier: hvis du gjør det en gang til så må du på trappen. Og dem stopper å eks slå der.Da har dem faktisk sluppet unna med 1 slag. Dem skjønner fort det at dem da kan slå 1 gang så kommer "trusselen" om trappen og da stopper dem.hehe, "jeg slapp nå unna den første gangen". Siden vår datter slo vår lille sønn kunne vi ikke la dette forsette så vi måtte slutte å gi henne advarsler. I begynnelsen gjorde vi alt for at hun skulle være go,stryke kinnet.osv Han fikk jo ondt når hun slo han sånn.Og vi kan IKKE tålerere dette. Hun må nå rett i time out på trappen ved første slag og vi merker stor bedring allerede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå