Gå til innhold

Slutte med smokk??? hun elsker jo smokken!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut som snuppa har fått feil tannstilling (overbitt), og det er i følge tannlegen smokken som er grunnen. Jenta mi er 2 år og 8 mnd og eeeeelsker smokken sin. Hun bruker den kun på natten OG når hun kommer fra barnehagen. Da vil hun ligge på sofaen med bamsen og smokken og slappe av en liten stund. Hva gjør jeg når hun nå skal slutte med smokken? Hun rett og slett elsker den! Hun er også kjempelett å legge. Bare putter i smokken så sovner hun med en gang?

Tips til hvordan gjøre dette på en mest mulig skånsom måte?? Har snakket til henne om å sende smokken til julenissen før jul og det virker det som om hun vil. Men forstår hun hva det innebærer?...hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår gutt elsket også smokken sin. Hadde ok tannstilling, men nærmet seg tre år, som var grensa mi. Han ga dem til julenissen som skulle ta dem med hjem til nissebabyene. Han var sånn delvis med på dette. Dagen etter julaften våknet vi av guttungen som hulket av sorg pga smokkene. Han ville ha dem tilbake... Men vi var bestemte på å ikke gi oss. Trøstet han de gangene han var lei seg pga smokkene. Gikk over all forventning :)

Men har hatt litt trøbbel med å legge han etter han sluttet med smokk, han syns det er vanskelig å finne roen, og spretter kjapt ut av senga...

Skrevet

Vi sluttet med flaske når hun var 2 og et halvt år. Hun elsket flaska si (enten tom eller med litt vann bare), og brukte den hver natt, og når hun koste seg.... Hun begynte å få litt utover tenner, men nå, åtte måneder senere har tennene rettet seg.

Vi bare bestemte oss for å kutte den ut. Snakket med henne om det på forhånd. Det var helt forferdelig de to første nettene, men så gikk det greit. Men det var mannen min som tok seg av avvenningen, tror jeg ville gitt meg etter noen timer med sår gråt..... Husker jeg satt i stua og gråt nesten selv.

Så lenge de ikke bruker flaske eller smokk når de er fire år, vil tennene rette seg har jeg hørt....

Skrevet

Snuppa mi er 2 år og 9 mnd. Slutta med smokk for snart 3 mnd siden. Hun brukte den bare om natta da, har ikke hatt den på dagtid (annet enn mens hun fortsatt sov på dagen) fra hun passerte året ca.

Jeg bestemte meg bare en dag for at nå var hun for stor til den. Sa det til henne med jevne mellomrom et par uker, og en dag (sambo reiste bort, så jeg var alene, jeg tåler mer skrik enn han gjør, så da valgte jeg å gjøre det da) sa jeg til henne at i kveld trenger vi ikke smokk, for du er så stor.

Hun ELSKET smokken sin, og var helt avhengig om natta. For å gjøre en ikke så veldig lang historie enda kortere: hun har totalt kanskje sutret i 45 sekunder etter smokken siden da. Siste dag hun spurte etter den var dag 5. Etter det har hun ikke nevnt den, og hvis hun snakker om smokk for tiden nå, så konstaterer hun at det er noe babyer bruker...

Kjør på, det trenger ikke bli så ille som du frykter! Men har du først begynt, så må du aldri finne fram smokken etter tre timer med hyl liksom... Da blir det verre neste gang du bestemmer deg...

Jeg kastet alle smokker da jeg hadde bestemt jeg, og hadde ingen i hus, sånn i tilfelle jeg skulle bli fristet til å finne den fram igjen!

Skrevet

Må nesten legge til at hun fikk en belønning av meg fordi hun var så flink... Hun fikk den etter dag 3 tror jeg... Hun fikk en sparkesykkel som hun ønsket seg.

Men jeg fortalte henne ikke da vi slutta med smokken at hun kom til å få premie altså...

Skrevet

Gutten vår elsket også smokken, han er straks 3 år. Lørdag for 1,5 uke siden var det slutt, da syntes vi det var nok. Han ville ha den alt for mye, og jeg syntes det gikk utover språket, han pratet mye med smokken i munnen.

Jeg fortalte i noen dager at han skulle slutte, men han ville ikke. Sa at smokken ble borte, men at han skulle få pakke. Lørdag ettermiddag fikk han pakke, som falt veldig i smak. Og alle smokkene var borte. Han gråt litt de første to kveldene og noen oppvåkninger om natta, men har gått over allt forventing. Hender han spør etter den, men da sier jeg jo at den er borte, at han snart er 3 år og han har sluttet med smokk. Og så minner jeg han på at han fikk pakke. Tar "sorgen" hans på alvor, sier jeg skjønner det er trist.. lar han gråte litt... ;o) Men det var egentlig bare de første dagene.

Utfordringen har egentlig vært at leggingen tar litt lenger tid, samt at han står opp veldig tidlig. Før sovnet han igjen, mens i forrige uke hadde vi mange morgener kl 05:30 fordi han ikke fant roen etter å ha våknet. Men ser ut som det også går seg til nå. Men erfaring er at vi foreldre kanskje gruer oss unødig mye for dette med smokkeslutt. Kjøp en fin gave / premie som dere enten gir etterpå, eller med en gang som trøst og motivasjon.

Lykke til!

Skrevet

Her har snuppa som lir 3 i desember begynt å mase mye på smokken nå i det siste. har aldri gjort det før,og bare brukt den når hu sov.men nå finner hun på alle mulige unskyldninger for å få den. Jeg kunne igrunn tenke meg at hu kunne slutte med den snart. Men så har hun en lillebror på 17 mnd. og jeg synes han skal få ha sin smokk en stund til.

Hvordan får vi til dette da? Blir jo sikkert vanskeligere når han har sin smokk og hu ikke får ha den mere..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...