Gå til innhold

Hvordan få fortsette med delvis sykemelding

Anbefalte innlegg

Jeg er 19+0 i dag og har vært skikkelig slått ut av svangerskapskvalme siden uke 7. Var først sykemeldt 100% (lå bare i senga og kasta opp og var helt i svime) i 8 uker for så å gå over i 50% når kvalmen gav seg noe. Jobber halve dager nå i en meget stressende lederstilling. Jobber nesten bare med menn og både tonen og tempo er knalltøff. Til vanlig trives jeg med dette, men finner meg nå i en situasjon hvor jeg synes dette blir i overkant tøft.

Kvalmen har blitt betydelig bedre, men jeg sliter med den på kveldstid og natt. I tillegg har jeg mye vondt i hodet, korsryggen og tåler lite før jeg tar til tårene. Sjefen er skikelig mannemann og kaster oppgaver over meg i hytt og pine (forlanger og krever og benytter meg som han personlig sekretær innimellom). Jeg må altså selv sette ned foten for hva jeg klarer og ikke klarer og dette er verken lett eller morsomt (kan ikke sette meg ned å sipe på jobben heller for da har jeg null respekt etterpå og er kun hun derre hormonbomba....kjærringa).

Mitt dilemma er at jeg selvsagt skal jobbe så mye som mulig selv om jeg er gravid, men jeg føler at jeg slett ikke klarer slik som ting er nå. Kvalmen er som sagt 1000 ganger bedre, men jeg er IKKE klar for å starte på og frese i gang for fult. Hva skal jeg si til legen min for å gi nok grunnlag for videre delvis sykemelding? Holder det å si dette over, elller er jeg da bare en unnasluntrer og sytepave som ikke gidder å yte en insats? Noen som har vært i samme situasjon?

Fortsetter under...

Forklar hvordan du har det for legen din. Han/hun bør forstå din situasjon.

Du ønsker en gradert sykemelding, og det ville være rart om legen din ikke sørget for at du fikk fortsette med det.

Blir du presset ut i full jobb vil jo resultatet bli at du ikke orker å jobbe i det hele tatt, og det gagner jo ingen.

Er ikke i samme situasjon akkurat nå, men ville bare si at jeg synes du skal høre på kroppen din og prøve og ikke tenke på hva andre synes om du går sykemeldt lenger.

Lykke til :o)

• 2 uker senere...

Jeg var først sykemeldt 100%, deretter 50%. da jeg ville fortsette med gradert sykmelding sa jeg til legen at jeg ville holde helt til permisjonstiden begynner, og at da var gradert sykemelding løsningen for meg. Han var helt enig! Nå har jeg 60% sykmelding og trives med det. Godt å komme seg på jobb et par dager i uka selv om det er slitsomt. Har ikke godt av å sitte hjemme hele tiden:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...