Gå til innhold

Sove i vogn eller inne i bhg?

Anbefalte innlegg

Gjest ~Xmas08~
Skrevet

Min gutt begynte i barnehage idag,så har tilvenning denne uka. Han er ikke vant til å sove i vogn,men i senga si...Alle de andre barna sov i vogn i barnehagen fikk jeg beskjed om. Men han må da kunne få lov til å sove inne? Har prøvd å få han til å sove i vogna,men han vil ikke. Vil bare sitte i vogna,hvis han blir lagt ned er det hylskrik til han er rødflekkete i ansiktet. Han er 15mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnehagen som jenta mi skal begynne i, har rett og slett ikke areale inne til å sove i. De hadde brukt det før, men syntes det fungerte dårlig.

Litt dumt da, jeg så for meg et lite koselig rom der de kunne sove dersom det ikke ann å sove ute (fordi de ikke var vant til det, eller ekstremt dårlig vær..). Nå bruker de dette rommet kun som lekerom.

Skrevet

Min skal også begynne i bhg nå, og selv om de andre barna sover ute insisterer jeg på at min skal sove inne. De har rom og senger. Akkurat samme rommet sov min nå 5 årige datter på. Min gutt har alltid sovet inne, har aldri roet seg i vogn.

Ring kommunen du bor i og spør de som jobber i administrasjonen om lovligheten mht å tvinge barna til å sove ute i vogn. Utesoving er bare en måte å løse et plassmangelproblem på, og ikke noe vi foreldre skal finne oss i, da bygger de bare barnehager med enda mindre areal for ungene i neste omgang.

Hvis man derimot selv ønsker utesoving for sitt barn er det greit, men dette må være frivillig.

Skrevet

Mange barn som nekter å sove i vogn hjemme godtar det i barnehagen. Og det er jo bare fordeler med å sove ute. Barnet får masse frisk luft. Så hvorfor ikke la barnehagen prøve med det iallefall..?

Skrevet

Jeg synes så mange foreldre er så bastante på at ting skal være sånn og sånn. Ikke rart at barna blir "vanskelige" egentlig...

Gjest ~Xmas08~
Skrevet

Svar til anonym 12:34; Det er ikke snakk om å være bastant;) Min unge er forresten ikke "vanskelig" som du sier i det hele tatt. Men jada,der er mange foreldre som er bastant på det ene og det andre,men det er tross alt deres barn,og barnehagen må prøve å tilpasse seg deres ønsker. Det går selvfølgelig ikke an å tilrettelegge alt perfekt for den enkelte,men jeg tror (håper!) bhg gjør så godt de kan:)

Jeg lurte bare på om noen har unger som sover inne. Det går nok fint å la han få sove inne i barnehagen,selv om de andre sover ute,jeg så de hadde seng der. Og hun sa ikke at han måtte,men at vi kunne prøve å la han sove i vogn og se hvordan det gikk.

Dette med frisk luft når de sover..det går an å ha et vindu åpent,og han får da masse frisk luft når han er ute å leker! Siden det er så sunt med frisk luft,så bør vel vi voksne legge oss i sovepose på verandaen å ta oss en middagslur hver dag også! hehe ;P

Skrevet

Ville gitt det et forsøk jeg. Kanskje sovner de fint i vognen i barnehagen når de ser at alle de andre barna gjør det. Hos oss anbefalte de at de sov ute. Min sønn var heller ikke vant med det. Dvs. han gjorde det innimellom, men sovnet da mens vi gikk tur (av vuggingen). Men han vendte seg fort til å sove ute i barnehagen, og nå gjør han alltid det hjemme også på dagen. Omtrent uansett vær.

Skrevet

I barnehagen hvor lillemor går, er det noen barn som sover inne. Det er gjerne de litt større barna, og de sover på små madrasser og har tepper og puter så det blir koselig. Når de ikke sover, blir rommene (to små rom) brukt som lekerom.

De mindre barna sover ute i vogn under en markise. Det er ganske pakka med vogner under der, og når lillemor, som din, er vant til å sove inne, blir det vanskelig for henne å sovne der. Iallfall når det i tillegg alltid er noen som ikke sover, som ligger og babler eller gråter, noen som går inn eller ut, og de større barna som leker rundt omkring. Mye uro hun ikke er vant til, i tillegg til å ligge fastspent i en vogn!

Jeg vil heller ikke kalle meg bastant på å gjøre sånn og sånn, det har bare blitt slik fordi det er sånn lillemor har sovnet lettest og sovet best.

Skrevet

Men selfølgelig, vi prøver jo å legge henne ute, hun må jo bli vant med det til slutt!

Skrevet

Vet du, det er utrolig hva små barn kan venne seg til =) Og husk at barnehagepersonale er eksperter på dette. Tror nok de veldig greit kan lære knøttene å sove ute i løpet av ganske kort tid.

Selv ble jeg ganskje "oppgitt" med tanke på alle de uendelige timene jeg trasket rundt i nabolaget med vognen for å få lillemor til å sove, når jeg oppdaget at i barnehagen sovnet hun uten å mukke når vognen stod helt i ro...

I tillegg er det travelt for en liten krabat å begynne i barnehage, og h'n blir nok veldig trøtt, særlig de første dagene. Det skulle nok bedre sjansen for at h'n sovner greit ute likvel =)

Hos oss sover alle ute. Er ikke plass inne. Syns det er greit med frisk luft.

Skrevet

Vår lille(straks 1 år) har også alltid sovet inne, ikke roet seg ute i vogn i det hele tatt.. I dag var vi i barnehagen for andre dag, og hun skulle sove der for første gang. Sluknet i vogna si uten så mye som en lyd! Kan tro det var en måpende mamma som fikk den beskjeden under 1 minutt etter at de gikk ut med henne! (satt inne i barnehage og ventet mens de skulle legge henne) =)

De sa dette var noe de opplevde ganske ofte, så jeg ville nok gitt de noen forsøk på utesoving før jeg krevde at han skulle sove inne. Har vel ingenting å tape på å forsøke?!

Skrevet

I mini sin bhg sover alle barna ute, og det hadde ikke falt meg inn å få de til å skjerme av et eget område inne hvor min skulle sove alene.

De lærer seg raskt til å følge rutinene de andre har i barnehagen, så om ikke lenge har du nok en gutt som legger seg ute i vogna si som alle de andre barna ;-)

Skrevet

i barnehagen vesla mi går i,så er det ett barn som ikke vil sove i vogn..og de har rett og slett lagt hun i reisesenga ute..og det funker som bare det..(ligger under tak sammen med de som sover i vogn)..kanskje det er en ide? :-)

Skrevet

Små barn tilpasser seg veldig fort livet i barnehage, og godtar overraskende mye som de nekter på hjemme. Mange barn som sover inne hjemme sovner med en gang i vognen i barnehage, selv om de aldri har gjort det hjemme.

La dem prøve det i barnehagen før du blir for stresset over dette, høyst sannsynlig kommer han til å sovne som en stein i vognen sin uten problemer!

Blir det problemer kan dere heller finne på noe annet hvis det ikke fungerer bra sånn som barnehagen gjør det.

Skrevet

Hehehe.. Fliire, trur vi må begynne å sove ute når vi tar middagshvil. =)

Skrevet

Mi jente har bare sovet i sengen sin, i en sånn pose ...

Aldri sovnet i vogna.

Hadde tilvenning i forrige uke og hun sover fint i vogna i barnehagen.

Bare tenk at det går bra så ordner det seg.

Lykke til!

Gjest ~Xmas08~
Skrevet

Takk for alle svar:)

Har prøvd soving i vogn idag. De i bhg ga han mat alene,og tok han med ut for å legge han i vogna. Det gikk ikke..han illskrek til han var rød.. :S Jeg prøvde etterpå,og prøvde på et rom,men han var så oppgira at ingenting gikk..tilsammen prøvde vi i litt over 1time. Vi ble enig om at jeg skulle dra,så skulle de gi han middag og prøve å legge han på rom inne,men i vogna..da jeg kom tilbake etter ca 1time hadde han fortsatt ikke sovet,så de var heller gått på lekerommet. Han skulle ikke være hele dagen idag,så da dro vi hjem. Han sovna i bilen 1315 på tur hjem,så jeg la han over vogna når vi kom hjem. Da var han så trøtt og i halvsvime,så det gikk bra:) Sov i en time.

Det ordner seg vel etterhvert,han ser jo at de andre legger seg i vogna + at det er så mye nytt på en gang i oppstarten som forstyrrer.

Vi får øve på vogna i helga ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...