Gå til innhold

Nattavvenning - hvordan gjøre det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 6 1/2 måned får morsmelk til frokost, så grøt + melk, middag + melk, grøt+ melk og melk før han legger seg. Han våkner en eller to ganger på natten for å få pupp. Helsesøster sa idag at han godt kan nattavvennes. Det frister å prøve, for hadde vært herlig å sove en hel natt. Men hvordan skal det gjøres? Han bruker ikke smokk etc, så puppen er vel både kos og trøst for han. Gode tips tas imot med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg vil anbefale deg å vente til barnet avvender seg selv. Det er det beste for barnet, det sier selv ifra når det er nok.

Om barnet ditt fortsatt spiser godt på natten, er det ikke noe poeng i å legge ut på lange skriketokter i mange netter...

Skrevet

Les:

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/ikkesove.php

det står om nattavvenning under punktet 'Hvordan får jeg barnet til å sove gjennom hele natten?'

Men det kan hende at han vil sove natten igjennom ved at dere flytter han på eget rom, hvis dere ikke allerede har gjort det...Jeg ville ihvertfall prøvd det først. Vår lille frøken har gått fra 8 til 3 måltider per natt ved at vi flyttet henne på eget rom, hun er 5 mnd neste uke.

Skrevet

Hei,

Jeg har nettopp vært igjennom en runde med nattavvennong. Vi begynte forrige torsdag og det har gått greiere enn jeg hadde trodd på forhånd. Nå skal det sies at jenta mi er 10 måneder, men ganske liten.. derfor har jeg latt henne spise om natten lenger enn hun kanskje har hat behov. Hun har pleid å våkne 2-3 ganger for pupp og det blir for slitsomt nå som jeg begynner å jobbe.

Slik gjorde jeg:

Når hun våknet lot jeg henne ligge litt, hun skrek ikke først, men etterhvert skrek hun. Da tok jeg henne opp og trøstet og la henne ned igjen. Dette måtte jeg gjenta maaange ganger første natten og det endte med at hun etter 2 timer sovnet i mine armer. Natten etter var hun også våken et par timer, men jeg fikk henne til å sovne i sengen til slutt. Så natt nr 3 begynte det å skje ting, hun våknet en gang, men da jeg ga henne litt vann og strøk henne på magen, tok hun katten sin og la seg til og sovnet. Hun brukte kanskje tre kvarter på å sovne og hun trengte egentlig ikke meg for å klare det. Hun våkner fremdeles en gang og får litt vann, men legger seg til å sove igjen med det samme.

Mitt tips til deg er å gjøre det du føler er riktig. Jeg kunne ikke klart å gjennomføre nattavvenning ved å la henne skrike og gi opp... Men for noen fungerer det. Og andre mener det er riktig å vente til babyen selv sier stopp. Det er mange veier til målet. Du må finne ut hva du orker. Hvis du blir sliten av gjenntatte oppvåkninger og usammenhengende søvn, bør du kanskje vurdere å avvenne. Noen tar bort ett og ett måltid. Det prøvde vi i sommer og det funket ikke her.

Lykke til og sov godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...