Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å pumpe for å gi jenta mi (4 1/2 mnd) grøt i kveld, men får nesten ikke ut noen ting..... Har kjøpt inn mme også, men skulle gjerne pumpet. Noen tips?

Har ikke veldig store mengder melk, har så det holder, men føler at jeg ikke kan pumpe før hun skal spise, for da vet jeg ikke hvor mye det blir igjen til henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes en nesespray som skal hjelpe på utdrivningen. Kanskje det er det du trenger for å få pumpet deg? Jeg får heller ikke dreisen på pumping, hadde manuell pumpe som var helt bortkastet, for meg går det litt bedre med håndmelking, men det er ikke veldig mye jeg får ut da heller. Har ikke prøvd sprayen jeg, fullammet til 6 mnd og tenker at det får være greit med MME til grøten. Men vet andre som har hatt god effekt. Den er reseptbelagt tror jeg, så du må evt høre med lege.

Skrevet

Hopp i dusjen med godt, varmt vann. Håndmelk litt til du får igang utdrivingen. Sett deg godt til rette i sofaen og pass på at det ikke er noe som kan forstyrre deg. Du kan godt ha et bilde av jenta di ved siden av deg, for det er ikke alltid så mye som skal til for å få dreis på utdrivingen.

Samtidig er det også veldig lite som skal til for å klusse den til, så vær obs på å fjerne alle stresselementer så du kan pumpe uforstyrret.

Dersom du får det til (lettest med elektrisk pumpe), så kan du sette på tven eller finne en god bok, dersom du blir sittende å se etter om det kommer noe kan det være nok til at utrivingen går tregere.

Det kan også være lurt å pumpe på morgenen for da er produksjonen større enn på kvelden. (ev. på natta, for det stimulerer produksjonen mest av alt, men det kommer an på hvor gira du er på å ha mm i grøten)

Se ellers på www.ammehjelpen.no for råd om pumping.

Skrevet

Sprayen som cumulus... nevner heter Syntocinon og er reseptbelagt. Men dersom ingenting annet hjelper så kan du jo gi den et forsøk (selv om det i utgangspunktet skal være unødvendig siden utrivingen er helt fin når jenta di dier.)

Skrevet

uff kjenner meg igjen. Jeg fikk bare ut mindre og mindre ved pumping....hadde ikke så mye melk heller. Men det er ihvertfall viktig å slappe godt av og sitte godt. Jeg hadde den sprayen og jeg vet ikke helt om den hjalp eller ikke jeg....? Var ganger jeg glemte den og da pumpet jeg samme mengde som med spray. Men den er verdt et forsøk. Og pumping er vel det som gir dårligst utdrivningseffekt. Bedre med håndmelking da. Det hendte jeg satt og masserte litt mot pumpen med andre hånden, da kom det gjerne mer. Som om det var litt tette melkeganger....?

Skrevet

Hei. Jeg vet ikke om det fins grøt for så småe som ikke skal blandes med melk, men du kan se etter på pakkene. Når jeg skulle begynne med grøt til min datter nr 2 ammet jeg ennå, men tok ikke melk fra meg for å ordne grøten nei. Enten var det grøt som skulle blandes med vann eller så blandet jeg grøt med mme. Det at du skal begynne å pumpe deg, kan gå utover produksjonen din, nå når du nesten ikke får ut noe. Bruk mme til grøten og amm som vanlig etter at hun har fått grøt. Men aller helst, gjør det du føler er rett for deg.Lykke til.

Skrevet

Nesespray, helt klart! Jeg slet med det samme i nesten en måned. I tillegg til at jeg ikke fikk pumpet, startet ikke utdrivingen på natten heller, så bebisen stod helt i bro av sinne da det ikke kom nok ut. Nå som jeg har fått nesespray er alle problemer borte. Bruker den da kun ved amming om natten og ved pumping.

Skrevet

Prøv heller å pumpe ut på morgen eller formiddag, på kvelden har du minst melk (sier Gro Nylander og andre eksperter)

Pumping får produksjonen opp, og ikke ned har jeg lest.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...