Gjest Skrevet 20. august 2008 #1 Skrevet 20. august 2008 Glemte å sette det jeg hadde pumpet i går kveld i kjøleskapet.. grr...skulle bare koke lokket men så ble melken stående.. Men har heldigvis masse i frysen som jeg enda ikke har brukt/kaster pga "dato". Skal gi han dette kl. 20.30. Hva er beste måte å tine melk? Når tar jeg den opp for at den blir "ferdig"?
RødRev Skrevet 20. august 2008 #2 Skrevet 20. august 2008 Den beste måten er å tine i kjøleskap, til nød under rennende vann eller i mikro, men da må det IKKE overstige 60 grader iflg mattilsynet og flasken må ristes godt. Å tine i kjøleskap tar lang tid, alt avhengig av hvor mye melk som er i posen/beholderen. Hvis jeg skal ut, pleier jeg å ta ut melken et døgn i forveien. Det holder rikelig da.. Men litt tabbe å beregne for liten tid.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 20. august 2008 #3 Skrevet 20. august 2008 På sykehuset da de den IKKE skulle tines i micro da dette fører til noen forandringer som forringer kvaliteten på melka (de sa hva, men husker det bare ikke), dette stod også i broskyren vi fikk på sykehuset. Vi har alltid tint mm i kjøleskapet eller under rennende varmt vann om det skulle gå litt fortere (på denne måten blir den passe temperert ganska fort)
RødRev Skrevet 20. august 2008 #4 Skrevet 20. august 2008 Jeg tenkte noen ville motsi meg på dette ja Jeg ble også overrasket over det selv, men se her: "Ved enhver varmebehandling av morsmelk kan immunegenskapene bli redusert på grunn av den høye temperaturen stoffene utsettes for. Dersom melken, som en følge av tilberedningen i mikrobølgeovn, blir svært ujevnt oppvarmet vil det, teoretisk sett, kunne skje en reduksjon av antistoffer i de delene av væsken som oppnår høyest temperatur. En dansk undersøkelse viser imidlertid at endringer i innholdet av antistoffer ikke er avhengig av oppvarmingsmetode (mikrobølgeovn eller vannbad), kun av temperaturen /10/. Ved oppvarming til ca. 37°C, som er den temperaturen melken til barnet skal ha, ble det ikke påvist noen forskjell i tap av antistoffer ved de ulike oppvarmingsmetodene. Først etter oppvarming til over 60°C fant man en reduksjon i immunegenskapene og næringsstoffene i melken. Opptiningsmetode (mikrobølgeovn eller i kjøleskapet over natten) viste heller ikke forskjeller i tap av antistoffer eller næringsstoffer." Les mer på http://matportalen.no/artikler/2004/1/morsmelk_i_mikrobolgeovn. Dette er en seriøs nettside fra offentlige myndigheter. Jeg velger å tro på det, men det blir jo selvsagt opp til hver enkelt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå