Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Glemte å sette det jeg hadde pumpet i går kveld i kjøleskapet.. grr...skulle bare koke lokket men så ble melken stående.. Men har heldigvis masse i frysen som jeg enda ikke har brukt/kaster pga "dato". Skal gi han dette kl. 20.30. Hva er beste måte å tine melk? Når tar jeg den opp for at den blir "ferdig"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den beste måten er å tine i kjøleskap, til nød under rennende vann eller i mikro, men da må det IKKE overstige 60 grader iflg mattilsynet og flasken må ristes godt. Å tine i kjøleskap tar lang tid, alt avhengig av hvor mye melk som er i posen/beholderen. Hvis jeg skal ut, pleier jeg å ta ut melken et døgn i forveien. Det holder rikelig da.. Men litt tabbe å beregne for liten tid.

Skrevet

På sykehuset da de den IKKE skulle tines i micro da dette fører til noen forandringer som forringer kvaliteten på melka (de sa hva, men husker det bare ikke), dette stod også i broskyren vi fikk på sykehuset. Vi har alltid tint mm i kjøleskapet eller under rennende varmt vann om det skulle gå litt fortere (på denne måten blir den passe temperert ganska fort)

Skrevet

Jeg tenkte noen ville motsi meg på dette ja :) Jeg ble også overrasket over det selv, men se her:

"Ved enhver varmebehandling av morsmelk kan immunegenskapene bli redusert på grunn av den høye temperaturen stoffene utsettes for. Dersom melken, som en følge av tilberedningen i mikrobølgeovn, blir svært ujevnt oppvarmet vil det, teoretisk sett, kunne skje en reduksjon av antistoffer i de delene av væsken som oppnår høyest temperatur. En dansk undersøkelse viser imidlertid at endringer i innholdet av antistoffer ikke er avhengig av oppvarmingsmetode (mikrobølgeovn eller vannbad), kun av temperaturen /10/. Ved oppvarming til ca. 37°C, som er den temperaturen melken til barnet skal ha, ble det ikke påvist noen forskjell i tap av antistoffer ved de ulike oppvarmingsmetodene. Først etter oppvarming til over 60°C fant man en reduksjon i immunegenskapene og næringsstoffene i melken.

Opptiningsmetode (mikrobølgeovn eller i kjøleskapet over natten) viste heller ikke forskjeller i tap av antistoffer eller næringsstoffer."

Les mer på http://matportalen.no/artikler/2004/1/morsmelk_i_mikrobolgeovn.

Dette er en seriøs nettside fra offentlige myndigheter. Jeg velger å tro på det, men det blir jo selvsagt opp til hver enkelt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...