Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet noe om myomer og graviditet?

Jeg har fått beskjed om at jeg har det, venter på time hos gyn nå.

Har sååååå lyst på en liten baby, men er så redd nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei lillemor26.

Myomer er muskeknuter på livmoren som kan variere både i antall og størrelse. Jeg fikk påvist 2 myomer på ca 1cm i str på tirsdag.

Jeg ønsker ikke skremme deg eller noe, men jeg hadde MA i uke 18 og det var under utskraping på tirsdag at legen fant disse myomene. Han fjernet de og myomene, fosteret og livmoren skal nå undersøkes for å se om de kan finne ut årsaken til MA'en.

Jeg snakket lenge med legen om dette da jeg var redd for at dette skulle minske sjansene mine for å bli gravid, og ikke minst øke sjansene for ytterligere SA/MA dersom jeg blir gravid igjen. Han sa at det er vanskelig å si om myomene var årsaken til dette, men han mente at jeg ikke ville ha vanskeligheter for å bli gravid igjen - samt at jeg ikke hadde høyere risiko for SA/MA enn andre uten myomer. Det kommer visst an på hvor mange myomer man har, størrelsen på de samt hvor de ligger hen i livmoren. Dette er visstnok noe de kan sjekke med ultralyd etter som jeg har forstått. Men gynekologen din vil nok vite mer om dette enn det jeg vet :)

Mitt neste svangerskap vil dog bli sett på som høyrisiko og da vil jeg få tilbud om flere ultralyd undersøkelser samt kontroller. Dette slik at de kan se om det vokser flere myomer, og holde et øye med de under svangerskapet. Myomer øker visst sjansen for keisersnitt men etter som jeg har lest så er det mange som har hatt helt normalt svangerskap og fødsler og har idag velskapte barn.

Jeg vet ikke om dette hjelper deg eller ikke, men det er kanskje godt å vite at det er flere i din situasjon...

Lykke til videre :)

Skrevet

Tusen takk:)

Det er godt å vite jeg ikke er alene... Jeg har spontanabortert tidligere, og legen trodde at myomene kunne ha innvirkning til dette... Ikke turt å gå til gyn etter det. Jeg har endelig tatt motet til å levere henvisningen fra legen... Så nå venter jeg bare på time... Jeg er så veldig klar for en liten baby igjen nå... Og er så redd jeg ikke kan få. Jeg har ikke fått M som jeg pleier, og negativ test, så jeg er veldig redd for at jeg har myomer som tetter hele livmoren... Jeg er så redd så redd.. Men tusen takk for svar!!

Nå skal jeg prøve å ikke tenke på noe av dette før jeg har vært hos gyn, og fått svar på størrelsen og hvor de ligger!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei,

Hvordan går det med deg? Har du fått time hos gynekologen enda, hvordan gikk det isåfall?

Fått time selv den 9.oktober til innvendig ultralyd for å sjekke det opp nærmere. Gruer meg skikkelig nå! Prøver å si til meg selv at det er bedre å vite enn ikke å vite men ikke så enkelt akkurat...

Håper det står bra til med deg!

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei Lillemor26 og Twigsy.

Det går nok veldig bra - MEN jeg vil si at det er så mange gyn i Norge som ikke kan noen ting om det, de later som om de kan det.

Jeg ahr blitt feilbehandlet i flere år på Riksen, og holdt faktiaks på å dø pga blodtap - men nå snakker vi om 8 stk på 13*13 cm.

Jeg var så heldig å komme til Ullevål på gyn der begge overlegene er super flinke! Spesielt Dr Olav Istre - han reiser verden rundt og lærer leger opp i¨å operere de vekk.

Meeen jenter, det er kun når de er store!

- Jeg har nå to nye - men de er "bare" rundt 4 *4 cm og ikke noe hinder for å bli gravid eller vor en graviditet. Jeg har aborter to ganger nå - men alle legene sier at det ikke har noen ting med de og gjøre pga hvor de ligger.

- ca 20 % av alle kvinner har ufarlige myomer.

Så lykke lykke til! Er de større enn 5-6 cm be om rekv til Ullevål - og til en av overlegene (møtte en dama der som ikke hadde peil, så husk en av overlegene!)

Skrevet

Takk for svar Tjorven.

Jeg er enig med deg, dessverre så er det noen leger der ute som ikke vet hva de snakker om. Det er ille når pasientene vet mer om dette,

Skremmende at du har blitt feilbehandlet og nesten mistet livet pga det!!!

Er du gravid nå, eller prøver du å bli gravid?

Bor i utlandet så får nok ikke bedt om Istre, men jeg føler jeg at de ikke kan noe her så drar jeg heimatt igjen og rett til Ullevåll! hihihi

Men de virker veldig flinke her altså, legen min tok meg på alvor med en gang og fikset innvendig ultralyd time til meg. Skal også få ekstra oppfølging under neste svangerskap så jeg føler meg trygg (enn så lenge)

Har nå lest masse mer om myomer og undersøkelser de har gjort med gravide som har myomer - og det viser seg at det ikke er noe større sjanse for oss med myomer å abortere... Det er jo positivt å vite hvertfall!

Har også lest endel om myomer og alternativ medisin (homeopati) - og det er ganske interresant lesing. Vurderer å snakke med en homeopat også - bare for å dekke alle mulige løsninger liksom :) Men gidder ikke før jeg har vært på undersøkelsen... Skal se hva de sier der først.

Gir ikke opp å prøve på en baby hvertfall - neste gang så sitter den - myomer eller ei :)

Skrevet

hei.jeg takker for at jeg har fått lært litt om dette,for jeg har aldri hørt om dette.jeg ømsker deg lykke til videre og at det ordner seg for oss snille jenter, masse lyke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...