Gå til innhold

Flergangsfødende og komplikasjoner

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lest så mye motstridende om dette... Er det sånn at jo flere barn du har, jo lettere går et svangerskap og en fødsel, eller er det snarere slik at risikoen øker gang for gang? Og i så fall, hva er det som blir mer risikabelt?

Bare lurer, for jeg har fire barn og vurderer å få ett femte. Men jeg merket jo at kroppen var sliten sist gang, både under svangerskapet og ikke minst under fødselen (som tok over dobbelt så lang tid som de foregående, og ble betegnet som "sliten livmor" på helsestasjonen). I tillegg ble det satt veneflon på Føden, bare av ren rutine, siden jeg hadde tre barn fra før. Og da kan jeg ikke hjelpe for å lure på om det er slik at jo flere barn man får, jo mer slitt blir man? Er det noen av dere som har harde fakta om risikoen ved å være femtegangs?

Fortsetter under...

Problemet med å få tall på dette som er relevante for oss her i rike Vesten med godt helsevesen, god oppfølging, god ernæring etc er at det er så få her som får særlig mer enn 3-4 barn. All statistikk i forhold til mangebarnsmødre stammer fra fattigere og mer "usunne" land og der er det jo helt åpenbart en forhøyet risiko jo flere barn man får. Slik var det jo også her i landet før i tiden.

I våre dager derimot vil dette ikke ha betydning på samme måte siden vi kvinner nå her i landet har så mye bedre generell helse og ernæring og også får oppfølging under sv.skap slik at eventuelle problemer kan oppdages.

Har selv forøvrig 8 barn og hadde ingen problemer under hverken sv.skap eller fødsler, og fikk heller aldri noen spesiell ekstra oppfølging som "mangebarnsmor" i mine sv.skap.

• 3 uker senere...

Enkelte typer komplikasjoner kan nok ha sammenheng med det å ha født/gått gravid flere ganger tidligere ja.. bl.a det som jeg har fått diagnostisert nå ,Placenta Previa (dvs morkake som dekker for åpningen.) Dette fører i mange tilfeller til prematurfødsler, samt blødninger i svangerskapet, i tillegg til at det jo er veldig farlig for barnet om fødselen starter og morkaken blir forløst først. Har lest en del om det nå og det står at risikoen øker hvis kvinnen har født flere ganger tidligere. Videre vil jo også avstanden i svangerskapene ha sitt å si, det er jo dokumentert at det ikke er bra for kroppen å få barn med under 1 års mellomrom fordi kroppen behøver å restituere seg fullt ut etter en såpass pågang som et svangerskap/fødsel er for den. Prematurfødsler og lav fødselsvekt er visstnok hyppigere forekommende i slike svangerskap. Vel, det var ihvertfall de to tingene som jeg kom på. :)

"Prematurfødsler og lav fødselsvekt er visstnok hyppigere forekommende i slike svangerskap."

Den viktigste årsaken til dette er jo at de som får mange barn i verden generelt sett er de som ikke har tilgang til prevensjon slik at barna kommer tett slik at kroppen til mor ikke rekker restituere seg mellom hvert barn. Disse kvinnene har også ofte dårlig kosthold selv om de må jobbe hardt osv slik at også fosteret får for lite næring.

Riktig det Oktaviastar. det er klart det vil være et mer reelt problem i fattigere land.. men jeg husker å ha lest dette i en norsk bok om svangerskap og fødsel også, (jeg husker bare ikke hvilken..) at man ble anbefalt å vente med å bli gravid igjen raskt etter et endt svangerskap, og at man ikke bør ha under 2 års mellomrom mellom barna (dvs gå "gravid-fri" i min. ett år etter en fødsel.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...