NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 19. august 2008 #1 Skrevet 19. august 2008 ååååhh. vekta ødelegegr hele svangerskapet føler jeg... Ikke er jeg så ekstremt overvektig mener nå jeg, men legen ser surt på meg og sier at nå må jeg skjerpe meg og ikke legge på meg mere.. Har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Ønsker ikke å ta noen flere kontroller om de bare skal mase om vekta... I januar var jeg 81 kg. Jeg ble gravid i februar, men mistet i mai. Da var jeg blitt 84 kg.. jeg gikk aldri inn igjen. Prøvde å trene mye, og jeg spiser FAKTISK sundt! Men nei, jeg stod stille på vekta, til jeg plutselig sakte men sikekrt begynte å legge på meg... Fikk ikke mensen, og trodde jeg hadde en hormonubalanse. Men nei, jeg var plutselig 9 uker på vei.. Gledelig det, da forstod jeg jo hvorfor kroppen la på seg.. Men nå kom jeg til legen på 14 ukers kontroll. Jeg var 87, 6 kg... legen ble helt forferdet. Sier jeg er i høyrisikogruppe. Må inn på glukosetesting fra november og må forte meg å bestille time hos jordmor for å få kostholdsveiledning... Jeg ble skikkelig lei meg. Pga at jeg er kronisk syk (har ms) , må jeg passe på å spise sundt for i det hele tatt fungere. Jeg er aktiv, så godt som jeg greier, og forstår ikke hva jeg skal gjøre... Jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg ned i vekt... Jeg fikk beskjed om at jeg ikke burde bli mere enn 85 kg (jeg er 1.71 høy).. Ikke kan jeg spise mindre. Da kaster jeg opp hele tiden. Jeg spiser ikke sukker, og spiser minst mulig karbohydrater.. Kan noen være så snill å gi meg noen tips om hva ialle dager jeg skal gjøre? Nytter ikke å bare si at jeg må skifte fastlege, for det er bare ho som ellers er flink med sykdommen min her... Så jeg må beholde ho..
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 19. august 2008 Forfatter #2 Skrevet 19. august 2008 jeg er nok straks 90+, og håper jeg får være her inne hos dere selv om jeg foreløpig bare er litt under kravet om å få være i denne gruppen...
Håperpåønskebaby Skrevet 20. august 2008 #3 Skrevet 20. august 2008 Bestill time hos jordmor, og ta opp dette med henne! At du får slike beskjeder når du ikke veier mer (er faktisk ikke så mye), er uhørt. Du kan jo velge å bare gå til jordmor, noe som kan virke som et veldig greit alternativ. Du må jo til lege for å ta blodprøver, men ikke noe mer liksom
Anonym bruker Skrevet 20. august 2008 #4 Skrevet 20. august 2008 Bytt lege!! Hvis du har en startvekt på 84 kg ved graviditeten og legen mener du ikke skal gå opp over 87 kg, lurer jeg på hva slags lege du går til. Det er jo normalt å gå opp mellom 8-12 kg i løpet av et svangerskap..... Jeg selv var meget overvektig da jeg ble gravid, veide 115 kg, nå i uke 33 veier jeg 118,4 kg. Jeg har ikke vært til glukosebelastning og verken min fastlege eller jordmord maser om vekt... Klart vi snakker om kosthold, men som de sier så er det jo helt normalt å legge på seg i svangerksapet...
Dodlimammatil2 Skrevet 20. august 2008 #5 Skrevet 20. august 2008 Hm, jeg synes det er rart at han er så krass når du ikke veier mer! Jeg veier 114 kilo, og legen komenterer det ikke engang! Jeg har purt litt selv, men han sier det går bra. Jeg har ikke lagt på meg enda, men det kommer nok i slutten, r bare 15 uker nå på fredag. Ikke på sykehuset heller kommenterte de vekta, selv om jeg var livredd for det.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2008 #6 Skrevet 20. august 2008 Fy flate for en lege du har..... Stakkars deg! Trøsteklem. Synd det bare er hun som er flink med ms. Min bror har også ms, og går kun ned i vekt. Klarer ikke legge på seg. Du er ikke særlig tung!!!!!!!!! Og vi SKAL gå opp i svangerskapet. Jeg er selv meget overvektig. Veide 101 kg før graviditet(1,67 høy), men har likevel gått opp 9 kg allerede i uke 23+ Hverken lege eller sykehus har kommentert med et eneste ord at jeg er overvektig. Jeg har tatt det opp selv, men da sa bare legen at jeg kunne ta glukosebelastning for sikkerhets skyld. utenom dette har han ikke sagt et ord, og jeg er hos ham ofte pga at jeg er også kronisk syk(ME). Vil bare ønske deg lykke til videre i svangerskapet, og nyt den voksende magen din, og DRIT i den tullete legen din!!!!!!!!!!!!!! Klem:-)
ampall Skrevet 20. august 2008 #7 Skrevet 20. august 2008 Kjære deg! Det der går ikke an!! Jeg er 159 høy og 91 kilo (12 uker på vei) og har heldigvis ikke gått opp noe enda. Men jeg er veldig overvektig og sa til legen at jeg er klar over problemet mitt og skal gjøre så godt jeg kan (jeg nevner det som regel alltid selv først for jeg går liksom rett i forsvarsposisjon) Han ga meg bare noen råd og sa at det ikke skadet hvis jeg gikk litt ned i savngerskapet, men at jeg skulle fokusere mest på å spise sunt og holde meg unna sukker. Og det sa han på en skikkelig grei måte, var ikke dømmende i det hele tatt! Og du er jo betydelig mindre enn meg pga høyden din også! Nei, vet du hva. Ikke finn deg i det der!!! Hvorfor skal sånne folk få ødelegge svangerskapet? hvis du syns det er ubehagelig å bli sint og si tydelig ifra til henne om hvordan du føler det, så kan du jo kanskje gå mest hos jordmor på kontroller hvis det er mulig... LYKKE TIL!
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 20. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 20. august 2008 Takk alle sammen:) dere fikk meg nesten litt opp nå Ja jeg skal vurdere det å heller bruke jordmor fremover. Men er redd ho er likedan egentlig. Men det er godt å se at dere faktisk er noen som er større enn meg som ikke har fått advarsler fra legene deres. Det kommer jeg til å si på neste kontroll.. Har lagt på meg rundt 20 kg på mine to forrige svangerskap, og vil jo nødig gjøre det igjen. Legger jo ikke på meg fordi at jeg vil akkurat..
Anonym bruker Skrevet 21. august 2008 #9 Skrevet 21. august 2008 Jeg føler veldig med deg! Dette med vekt er veldig individuelt. Både hvor stor man er når man veier 90 kg og hvordan andre oppfatter din vekt. Jeg veide 87 da jeg ble gravid, jeg er 170cm høy. Jeg trener jevnlig, er i god form og bruker 42 i klær, altså ikke kjempestor, men heller ikke slank. Nå veier jeg 95 kg (22 uker) og min lege sier at det er helt normalt og at jeg ikke er helseskadelig overvektig, selv om min BMI sier at jeg nærmer meg kraftig overvektig. Jeg bruker fortsatt 42 i klær, men mammautgaven på bukser. Derfor blir jeg veldig provosert av at BMI brukes i mange tilfeller der graviditet og vekt skal regnes. F eks har du over 32 i BMI er det en risikofødel... Og som du sier, din lege mener du er høyrisiko, men duhadde jo samme vekt/ høyde som meg. Hvorfor er det så forskjell på tilbakemeldingene vi får fra helsevesenet? Jeg føler meg stigmatisert som sterkt overvektig siden jeg veier over 90 i mange tilfeller, men det er jo bare tullete. 90 kg er jo faktisk ikke så mye hvis man er normalt trent. En venninne av meg veide under 70 da hun ble gravid og fødte på over 100. Hun fikk aldri påpakning fra legen, for hun var jo så slank i utg punktet, men er du rundt 90 når graviditeten begynner og du legger på deg 15, ja da er det plutselig et høyrisikosvangerskap? Jeg blir ikke klok på dette. Jeg forstår jo forskjell på fett og ødemer, men likevel... Men jeg synes du skal bytte lege jeg. Dette stresser deg bare. Min lege mener at jeg ikke skal bekymre meg, men selvf skal jeg ikke slippe meg løs i godteskålen i tide og utide. Jeg synes dette forumet skulle hete 100+ i stedenfor.
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 21. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 21. august 2008 Takk for det. Ja, jeg er som deg, bruker normalt sett 42 til vanlig. Det må ikke alltid bety at man er i en risikoklasse... jeg har nok ikke noen bedre alternativer å bytte til. Men jeg kommer til å ta med meg alle tilbakemeldinger fra dere til ho neste gang, og prate seriøst om dette til ho.. Men så lenge leger bruker kun BMI så burde kanskje forumet hete vi over 70+... Vi er liksom for stor med engang vi jenter vipper over 70 kg føles det som.. Man burde vell egentlig fått tatt dette seriøst omm i helsevesenet over hele landet, at man burde gå bort fra BMI mplinger i svangerskap. Men kan heller sjekke ødemer mere nøye..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå