Gå til innhold

Dere som revnet under fødsel. Hvor lenge til man blir normal igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte for 2 uker siden. Jeg lurer på om noen kan si noe om hvor lenge det er til sting og sårene etter revning gror og blir helt bra igjen. Jeg kikket med speil her om dagen for å se hvordan jeg ser ut, og det så heldigvis bedre ut enn det kjennes ut. Men jeg føler at det er lite område der jeg fremdeles er hoven og øm, og litt hard liksom. Der kan jeg også kjenne at der er sting. Jeg revnet en del kan man si - de holdt iallefall på veldig lenge for å lappe meg sammen igjen.

I tillegg lurer jeg på om jeg kan bruke canesten stikkpiller nå? Jeg klør innmari rundt skjedeåpningen, og har smurt meg med canesten salve, men lurer på om jeg kan bruke stikk pille eller om det bør vente?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fødte for snart 4 mnd siden, de brukte 1 time på å lappe meg sammen :-S

På meg begynte det å klø noe inni granskaugen rundt 2-3 uker etter førdselen.

Det var da den "værste" groinga holdt på, og stingene løste seg opp og sånn.

Lindra godt å skylle/dusje underlivet med lunkent vann.

Etter de ukene, ble det veldig mye bedre, kløen gikk over av seg selv.

Ble anbefalt å ikke ha noe særlig belastning i området før 6 uker etter fødsel,

sånn at ikke det sprekker opp eller du får noe bakterier som kan lage infeksjon der.

Jeg er fremdeles litt plaga med arrvev, som gjør sex litt ubehagelig.

Arrvev kommer der såret var, og er vev som er hardere og stivere enn vanlig vev.

Gyn på sykehuset (etterkontroll) sa at dette går over, men det tar tid.

Ikke så mye man kan gjøre med det, kanskje massere litt, var det jeg fikk beskjed om.

Ang canesten: jeg har aldri brukt det og kjenner dermed ikke noe særlig til det,

men jeg ville definitivt rådført meg med lege før bruk.

Du har født og du har noen sår som skal gro, det er ikke sikkert du har sopp fordet om.

Og det kan hende det ikke er så lurt å bruke det med tanke på at du har sår som skal gro der.

Skrevet

Jeg revnet en del og etter 3 uker begynte jeg å føle meg relativt normal igjen. Stingene forsvant en etter en fra dag en etter fødselen og ca. 3-4 uker framover.

Da jeg etter hvert fikk en del illeluktende utflod fikk jeg råd fra legen å ta stikkpiller, sånne melkenøytraliserende eller hva det nå heter.... Funket fint det :-) Var mistanke om BV, men siden jeg ammet kunne jeg ikke ta antibiotika. Tror ikke det var det, for lukta forsvant da jeg tok stikkpillene.

Skrevet

hoven og øm er det normalt og være et par uker. Jeg hadde en dyp rift nedover, og jeg begynner å kjenne meg "normal" nå. tror stingene er borte hvertfall. Det er forskjellig etter hvor mye og hvor du syr, men det vanligste er vel 4-6 uker? jordmor sa til meg at kløe også kunne være tegn på at det gror. Men hvis du er sikker på sopp ville jeg ringt og spurt legen ang stikkpillene for sikkerhetsskyld, men tror ikke det skal ha noe å si.

Skrevet

3 mnd etter fødsel kan jeg konstatere at ting er omtrent tilbake til normalen. litt lite elastisk der det er arrvev nå, men det er til å leve med. Ble sydd litt skjevt,litt for langt bak(skal fikse på det om en stund), så enkelte do-turer er litt slitsomme da passasjen er blitt for trang(beklager detaljene...)Elers er ting forholdsvis normalt nå, men det er jo individuelt, noen kommer seg etter noen uker, hos andre tar det lengre tid.

Canesten ville jeg ventet med, heller ta deg en tur til lege, han/hun har nok gode råd!!!

Skrevet

Grønnsåpebad er genialt mot kløe, vondt, stivt og alt "nedi der"! Kjøp medisinsk grønnsåpe på apoteket og følg brukanvisningen ang. blanding. Bruk ei stor balje og sett rumpa oppi!

Skrevet

Tusen takk for svar. Er så vanskelig å vite hva som er normalt og ikke. Kjennes jo ganske normalt ut ellers nå bortsett fra et lite område... Ja ja, får bare ta tiden til hjelp og ringe og sjekke ang evt sopp og behandling. ellers hørtes grønnsåpe bra ut også!

Skrevet

fikk beskjed av legen at en kan like så godt kjøpe ren grønnsåpe på butikken som medisinsk - mye billigere å virker like bra :)

Skrevet

Til meg tror jeg det gikk 6-7 uker før alt var ok.. Sydde vel 3-4 sting tror jeg..Helt vanlig at det kjennes hardt/stramt ut, huden blir jo strekt tilbake til en fasong den ikke hadde under fødselen..

Ikke bruk stikkpiller, den kløen du kjenner, er stinga som begynner sakte å gro.. Hell heller på litt grønnsåpevann hver gang du har vært på toalettet, og husk å skylle godt med vann etter hvert toalettbesøk..

Skrevet

Jepp, bare pass på at det ikke er furunål-grønnsåpe, så er det greit!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...