Gå til innhold

Deler man rom med andre når man føder på norske sykehus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bodd i utlandet og skal flytte hjem. I landet jeg bor har man enerom med eget bad, og der blir folk gjennom hele fødselen. Er det noen som kan forklare hvordan det skjer i Norge? Tenker mye på det, og skal flytte hjem snart.

Takk for svar!

Skrevet

Det kommer helt an på sykehuset, antall rom, antall fødene. Det blir mer og mer vanlig å tilby opphold på sykehushotellet. Da får man i alle fall eget rom og bad.

Skrevet

Du føder på eget rom- fødestue- og så etter noen timer blir man flyttet til barselavdelingen.

På de fleste sykehus må man der dele rom med andre, men man kan være heldig å få ene-rom (hvis det ehar vært få fødsler siste tiden)

Skrevet

er vel det som er vanlig her også:) men etter fødselen, er det ikke uvanlig å måtte dele rom med andre, når man ligger på barsel altså:) Men de prøver ¨unngå det også er mitt inntrykk, de fyller opp alle rommene før de begynner å legge folk på samme rommet.

Begge gangene jeg har født har jeg hatt enerom på barsel helt til siste dagen (ligget to tre dager på barsel) da har det kommet en kvinne som nettopp har født, så virker som de sjonglerer litt sånn, at de tenker på å legge nye damer på rom med andre damer som snart skal reise hjem.. men på større sykehus er det gjerne helt andeledes, jeg har født på mellomstore sykehus begge gangene.

Skrevet

Jeg delte rom etter første fødsel, kunne ikke komme på barselhotellet på Ullevål, og det var helt ok. Vi tok begge mye hensyn og hun var veldig koselig å dele rom med egentlig.

Andre gang fikk jeg enerom, fordi det var det som var ledig, og det var jo ganske deilig å være alene, men synes ikke det gjorde noe å dele rom egentlig.

Skrevet

Dette varierer fra sykehus til sykehus.

Under selve fødselen får du egen fødestue, men i barseltiden må du muligens dele rom med andre. De fleste sykehus har tilbud om pasienthotell der du kan bo med barnefaren, men der er det noe mindre hjelp å få.

Andre sykehus har enerom med bad, og gjesteseng til far.

Gå inn på hjemmesiden til skyehuset du vil føde på og les der :)

Skrevet

Du føder på en fødestue, der er det bare du. Men når du kommer på barsel, må du regne med å dele rom med flere.

Skrevet

Jeg delte rom med en annen dame, utrolig hyggelig dame :-) Men den andre natten så kom det en dame til. Tror det var plass til fire der inne.. Hun kom på natten, så klart da med mannen sin, moren sin og noen andre.. Ikke fult så koselig, hehe. Hun var albaner, og på litt sånn "gebrokkent" norskt hørte jeg halve natta "Fii faen, jeg har så jævla vondt, fiii faaa'n, den ungen ødela meg helt". Prøvde å kremte så vidt det var bak gardinen min der, men.. Heldigvis kom den en jordmor å kastet ut følge hennes ganske fort da! :-)

Skrevet

Ok. Takk for svar! Det virker som det kanskje kan bli litt vanskelig å sove hvis man deler rom med så mange som 3 andre, men det går vel på et vis. :)

Skrevet

Etter keisersnittet måtte jeg dele rom med 2 andre, noe jeg opplevde som utrolig slitsomt. Det var alltid en av oss hadde babyen inne hos seg, snakket i tlf, gikk inn og ut av rommet, snorket, hadde besøk osv. Altså aldri fred å få. Sov nesten ikke på 5 døgn og var helt totalt utslitt når jeg kom hjem. Måtte få innsovingstabletter av personalet til slutt. Men det var stappfullt på hele føden, og altså umulig å få eget rom.

Neste gang skal jeg søke om å få enerom på forhånd.

Skrevet

Det føltes faktisk som å oppholde seg på sykehus i et østblokkland.

Skrevet

de fleste store sykehusene har vel enerom både på barsel og event. pasienthotell nå? ellers så kan du bli liggende med flere på barsel da, opptil 4 eller noe, men har ikke hørt om noe plass i norge der man må føde i samme rom som noen, det tror jeg virkelig ikke! vi hadde egen fødestue, og ble deretter flyttet til eget rom på pasienthotellet hvertfall. var på st.olavs det da, så er jo helt nytt der.

Skrevet

Ja, men hvis babyen feks har gulsott eller er forløst med keisersnitt, får mann ikke bo på pasienthotellet.

Skrevet

Les på nettet hvilke sykehus du kan velge mellom ..

så ser du der hvilke rom de har. jeg valgte asker og bærum sykehus og fikk familierom. da får man være helt alne og ha mannen sin boende på rommet. helt fantastisk. Eneste kriterie er at fødslen må ha gått helt normalt.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...