mammasøreide Skrevet 19. august 2008 #1 Skrevet 19. august 2008 Har en sønn på 12 mnd og gruer meg til vaksinen mot meslinger, røde hunder og kusma.Har lyst til å droppe hele vaksinen. Så ett program med Oprah W hvor flere mødre mente at deres barn var blitt autistisk etter denne vaksinen. Guttebarn var spesielt utsatt. Noen som har hørt noe om dette???
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 19. august 2008 #2 Skrevet 19. august 2008 Jeg så samme programmet i sin tid og fikk også lettere panikk. Vi bestemte oss for å lese så mye vi kunne om emnet, og vi har fått med oss masse om forskning, både for og imot. Konklusjonen er alltid den samme; det er ingen bevis for at det er noen sammenheng mellom autisme og mmr vaksinen. Vi bestemte oss for at vesla skulle ta den, og vi er fornøyde med avgjørelsen. Du bør finne litt info på nettet og gjøre deg opp en mening selv. Det er synd om folk bare dropper vaksineringsprogrammet uten å ha bakgrunnsinfo. Vi har programmet for en grunn og er avhengige av at en viss minimunsprosent gjennomfører for å unngå epidemier. Lykke til!
selma07 og engel Skrevet 19. august 2008 #3 Skrevet 19. august 2008 Hei! Vi tok mmr vaksinen på jenta vår, og hadde aldri noen tvil om at det var det riktige! Vaksinene vi er så heldige å få tilbud om her i landet er viktige og riktige å ta! Men kort tid etter vaksinen ble jenta vår så ustø på beina. Vi skjønte ikke hvorfor.. så noen uker senere etter en lang virusinfeksjon, fikk hun en hevelse i ankelen. Vi brukte en mnd i sommer på sykehus, der de lurer på om det kan være barneleddgikt hun har fått.... eller så er det en anne grunn til hevelsen. Og der kommer mitt poeng, jeg leste at en av bivirkningene av denne vaksinen nettopp kan være ustøhet og hevelser i ledd... en av hundre tusen... men så er det 11 av hundre tusen som får barneleddgikt... så det er da ikke umulig at det kan være en bivirkning av vaksinen... Da jeg spurte helsesøster,så kommenterte hun det ikke en gang. tydelig at de ikke ønsker å snakke om ev bivirkninger av vaksinene.. men det står svart på hvitt på ulike legemiddelsider! Vet ikke om jeg hadde tatt vaksinen igjen dersom jeg fikk muligheten til å velge igjen.... Har hørt om at det er en mistanke om autisme relatert til vaksinen... Det er jo bivirkninger til alle legemidler.... Jenta mi får ibux 3 ganger i døgnet, les litt ombivirkinger der... ikke hyggelig lesning... paracet for den del... Jeg tenker at man må gjøre det man tenker er best for barnet sitt. Og meslinger er vel den eller en av de sykdommene som flest barn dør av på verdensbasis... så viktig å gjøre sitt for at sykdommen skal bli utryddet!! Lykke til med valget!!
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 20. august 2008 #4 Skrevet 20. august 2008 Hei Vi har valgt å takke nei til mmr vaksinen. Det er et valg vi har tatt etter å ha lest MYE informasjon både for og imot vaksinen. Jeg anbefaler deg å lese mye om vaksinen, fra begge kanter av spekteret. Da vil du kunne ta en avgjørelse som dere kan være komfortable med. Her var også jeg og mannen min 100% enige om valget, noe jeg også føler er viktig. Det er jo også slik at dersom dere f.eks velger å takke nei til den, så kan dere fortsatt ombestemme dere. Lykke til med valget! Det er jammen ikke enkelt!
Anonym bruker Skrevet 20. august 2008 #5 Skrevet 20. august 2008 Les litt om de sykdommene barnet ditt kan få dersom de ikke tar vaksinen - altså bivirkningene av sykdommene og ikke bare vaksinen. Viktig å også ta med disse bivirkningene (som er bevist) før man tar valget mener jeg. Og disse sykdommene lever vel fremdeles... grøss og gru! Er dette jeg tenker i alle fall - og vi har vel bestemt oss for å ta vaksinen (tror jeg da).
lita_36 Skrevet 20. august 2008 #6 Skrevet 20. august 2008 Jeg har tenkt å vente med vaksinen til hun blir litt eldre, 2 eller 3 år. Men med førstemann fulgte jeg vaksineprogrammet helt til punkt å prikke. Veldig usikker ....
Gjest Skrevet 20. august 2008 #7 Skrevet 20. august 2008 Dette er nå tilbakevis gjennom flere studier. (Det var én studie som kunne tyde på sammenheng). Dersom du går inn på folkehelseinstituttet sine hjemmesider kan du lese mer om denne og de andre vaksinene.
Gjest Skrevet 20. august 2008 #8 Skrevet 20. august 2008 Og som en over her nevner ... tenk på bivirkningene av disse sykdommene (og ettersykdommene som relativt ofte oppstår) når du vurderer for eller imot. Det er ikke småtterier en utsetter barna for ved å unngå vaksinasjonen! Sannsynligheten for å få bivirkninger i etterkant av sykdommen eller ettersykdommene er mye større enn at en får bivirkninger av vaksinen. Dessuten skal helsesøster være behjelpelig med å gi informasjon både for og imot vaksinene, og hjelpe dere til å finne relevant informasjon fra andre enn henne.
Gjest Skrevet 20. august 2008 #9 Skrevet 20. august 2008 Støtter de andre her. Det er aldri blitt påvist noen sammenheng mellom dette. Husk at vi har vaksinene av en veldig god grunn. Ikke bare for å beskytte våres egne barn mot sykdommer som faktisk kan være dødlige i verste fall, men vi har også et sosialt medansvar mener jeg med å vaksniere våres friske barn slik at vi er med på å forhindre at sykdommene blusser opp og dermed kan smitte de barna som ikke kan vaksineres av ulike grunner, er for små til å bli vaksinert, fostrene til gravide kvinner som ikke er vaksinert osv. For meg handler ikke vaksninen bare om et valg man tar eller ikke tar for sitt eget barn, men også om solidaritet ovenfor våres medmennesker. Fortsatt dør det flere millioner barn av meslinger, vi skal være glad vi har vaksninene tenker jeg...
*TINCO* Skrevet 20. august 2008 #10 Skrevet 20. august 2008 Det kom jo også frem av programmet at dette ikke var alle barn et er snakk om. Jeg forstår godt at du tenker på det, og mener at helsevesenet bør kunne høre mer på disse historiene som kommer fra vaksinasjonen. Gutten min fikk vaksinen selv om jeg har en autistisk bror og var redd for at han var utsatt for det, grunnen er at disse sykdommene er farligere enn autsme etter min mening. Så ja jeg tror det kan utløse det men kanskje det hadde blitt utløst på et tidspungt uansett?!? gutten min er helt frisk altså...
mammasøreide Skrevet 20. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 20. august 2008 Takker for svar.Jeg har nå lest MYE om denne vaksinen og kommet frem til at vi ikke vil ha denne vaksinen. Det sikreste er å få den som 3 vaksiner men det virker ikke som det er mulig. Jeg har selv hatt både røde hunder og meslinger og det har gått bra. Tror det er med på å styrke immunforsvaret.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #12 Skrevet 22. august 2008 snakket med HS om dette da det närmer seg mmr vaksine tid for vår gutt. hun viste meg faktisk et skriv fra WHO som har forsket på dette og der sto det at det er ikke funnet noe sammenheng mellom autisme og vaksinen. det er bare det at symptomene på autisme viser seg på denne tiden da barnet får mmr vaksinen. tilfeldighet....
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #13 Skrevet 22. august 2008 Er nok MYE større risiko for alvotrlige komplikasjoner UTEN vaksinen!!!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #14 Skrevet 22. august 2008 For å være helt ærlig, tror jeg at man bør følge magefølelsen sin. Jeg stoler ikke blindt på hverken leger, helsesøster eller forskning, og grunnen til det er at det er en stor bransje i legemidler og vaksiner, det er folk som faktisk tjener MYE penger på det, og da blir også en del forskningsresultater hysjet ned. Det har vært noen få oppslag om enkelte episoder i media ang akkurat dette, blant annet en vaksine som ble testet ut på unge, norske skolebarn for noer år siden, hvor noen elever fikk bivirkninger som me og ms. Vaksinen ble tatt bort i Norge, men utføres på spedbarn i en annen del av verden. Kan også nevne som et annet ekspempel, kvikksølvforgiftning blant tannlegeassistenter, som har gjort mange kronisk syke, barnløse og faktisk i værste fall fått fosterskader på barna sine. Dette er noe staten har fått meldinger om i godt over et halvt århundre, men ikke har blitt tatt "seriøst" for i våre dager. Jeg sier ikke at man skal droppe alle vaksiner, eller bare droppe mmr-vaksinen helt uten videre, men ha en forståelse for hvordan legemiddel bransjen fungerer. Om det er riktig som mødrene til autistiske barn sier, er ikke det noe som blir bekreftet med det første...... Som dette Oprah-programmet som andre over referer til, så nevnes det at ikke alt passer for alle, barn er forskjellige, har forskjellig immunforsvar og gener. Dette bør man selv ta i betraktning når man bestemmer seg for å ta denne vaksinen eller ikke. Jeg selv har lupus, og har hatt det under hele svangerskapet, moren min har Chrons Syndrom, Tanta mi har leddgikt og fettern min har Sjøgrenssyndrom. Mitt barn er genetisk betinget for å utvikle en autoimmun sykdom, derfor skal IKKE min sønn ha mmr-vaksinen.
selma07 og engel Skrevet 23. august 2008 #15 Skrevet 23. august 2008 Hei anonym 23:26. Jeg lurer på om du har hørt at mmr vaksinen kan ha noe med utbruddet av autoimunnune sykdommer å gjøre?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #16 Skrevet 23. august 2008 barneleddgikt er en autoimmun sykdom.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #17 Skrevet 23. august 2008 Vi har nettopp vaksinert. Jeg anser risikoen for at han skal å få sykdommene og bli skadet av dem som større enn at han skal bli skadet av vaksinen. Man kan lese og lese til man er blå, men til syvende og sist må man likevel velge hvem man vil stole på, de som er fanatisk imot og sørger for at forskningen går i deres favør, eller de som er for og sørger for at forskingsresultatene heller i deres favør..
selma07 og engel Skrevet 23. august 2008 #18 Skrevet 23. august 2008 Vet det.. men leste på folkehelseinstituttet at barn kan få helvelse i ledd pga mmr vaksinen...
Marolla Skrevet 23. august 2008 #19 Skrevet 23. august 2008 Vi er blitt anbefalt av helsesøster å ikke ta vaksinen siden Tulla er allergisk mot egg. Er visst eggehvite i vaksinen. Skal heller ta den når hun er eldre hvis hun har vokst av seg allergiene. Men hadde gitt den til henne hadde det ikke vært for det.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #20 Skrevet 23. august 2008 Venninna mi var ikke vaksinert og hun fikk meslinger mens hun gikk gravid. Hun mistet babyen (store misdannelser) og legene sa at det mest sannsynlig var pga meslingene. :-( Så, JA vi vaksinerer!! Alt om mmr og autisme er tilbakevist!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #21 Skrevet 23. august 2008 Selv om det er lite av disse barnesykdommene i Norge, er det ikke umulig at man tar med minsten til utlandet på ferie etterhvert, hvor disse sykdommene forekommer mye hyppigere. Så ja, vi vaksinerer, det er ganske stor risiko med å pådra seg disse sykdommene, ifht. bivirkningene med vaksinen.
aanonym Skrevet 24. august 2008 #22 Skrevet 24. august 2008 Den der debatten startet (i Norge) tidlig i 2002, da TV2 i et sensasjonsartet program la frem resultater fra en enkeltstående britisk forsker som mente å ha funnet sammenheng mellom MMR og autisme. Husker en ikke veldig karismatisk representant for Folkehelsa i Norge ble intervjuet, og hennes svar ble tolket i verste mening - som om de hadde noe å skjule. Grunnen til at jeg husker dette, er at dette var like før storebror skulle få sin MMR ved 15 mnd. Jeg leste alt jeg kom over og diskuterte med alle. Jeg kunne imidlertid ikke se at det var noen andre enn denne ene forskeren som mente å se en sammenheng, alle andre undersøkelser viste det motsatte. Man oppdager gjerne autisme omtrent i den alderen uansett. Og i ettertid har det blitt utført en masse undersøkelser som konkluderer med null sammenheng. Men folk ble redde og vaksineprosenten gikk ned i flere land - med det resultat at meslinger mv blomstret opp igjen. Og meslinger kan som man vet være veldig farlig. Jeg valgte å vaksinere, og kommer til å vaksinere lillebror når det er hans tur om 3 mnd.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2008 #23 Skrevet 26. august 2008 Det er ganske tragisk at denne studien som viste seg aa vaere gal og foerte til at journalen som publiserte den diskrediterte studien og legen ble anmeldt for akademisk fusk, er blitt saa mye skrevet om at folk ikke gir barna sine vaksiner. Det ble oppdaget i senere tid at Dr Andrew Wakefield hadde blitt betalt av produsentene til en av rivalene til MMR vaksinen. Her i London hvor jeg bor er det naa blitt en epidemi av meslinger pga at foreldre ikke gir barna denne vaksinen. Les litt om hva som er bivirkningene av sykdommene de smaa kan faa. Her er en link til BBC med masse linker om dette: http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/5070670.stm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå