Gå til innhold

Få svangerskapskontroller?


LucyQ

Anbefalte innlegg

Jeg er helt sjokkert over hvor få kontroller det er nå i forhold til forrige gang jeg var gravid i 2002. Da var jeg på kontroll en gang i mnd og var fornøyd med det. Og nå..nei da sa legen at det ikke var vanlig lenger...for tidligere hadde de gravide blitt kontrollert ihjel. Så nå er jeg 12 skal ikke på kontroll før en mnd etter ordinær ul. Hæ??? Gjelder dette i alle kommuner eller er det jeg som er rar som ønsker oftere kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trodde det var vanlig med kontroll hver mnd. Høres litt rart ut. Jeg vet ikke noe om hvordan det fungerer etter 12 uker, men jeg var gravid i januar (det gikk desverre galt) og da var jeg hos legen når jeg var 7 uker på vei. Legen tok da alle mulige prøver og fylte ut noen skjemaer. Ble med andre ord grundig kontrollert. Nå er jeg snart 9 uker på vei og var hos legen forrige uke, men da tok ikke legen en eneste prøve. De bare konstanterte at jeg var gravid og sa at jeg ikke skulle ta noen prøve før jeg var 12 uker på vei! Ganske forvirrende. Så vet ikke om det er stor forskjell på legene eller hva det er...

For meg var det ganske betrygende å bli grundig kontrollert tidlig, men det var ikke muligeheter for det nå..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var til min første svangerskapskontroll i dag, og skal fra nå av (uke 9+6 i dag) til kontroll hver 4. uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant det hørtes rart ut. Skjønner godt at det er viktig for deg trulte05 å bli sjekket ofte med tanke på hva du har opplevd. Det er noe med det å få en bekreftelse på at alt er i orden med den lille som vokser inni deg.

 

Oki men da fikk jeg svar da på at det ikke er slik i alle kommuner. Jeg kjenner litt småangst for at ting ikke skal være i orden, pga en komplisert fødsel forrige gang. Livmorhalsen revnet nemlig under fødsel, og jeg vil gjerne vite at ting er på stell. Men men jeg tar og bestiller meg en ny time jeg. De får bare ta i mot meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 9+ uker på vei og hadde den første kontrollen i dag... legen konsanterte ikke graviditeten min engang han..... sjeka blodtrykk,vekt og blosukkeret mitt...også fylte vi ut et sjema..jeg måtte sjøl kontakte jordmor og neste kontroll erom ca 4 uker...da skulle jeg te med urinprøve. og jeg skal ta alle sjekker og blodprøver da.... må inrømme at jeg blei litt satt ut. er førstegangs og vet jo ikke så mye føler jeg....aner ikke hva som er normalt jeg.......

 

 

 

 

 

mumrikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge man er "frisk og rask" er det ikke stort legen kan gjøre før en er passert 12 uker, og man vet med større sikkerhet at det går bra. Det er flere blodprøver som visstnok er svært dyre, som Staten har bestemt ikke skal tas før uke 12 (i tilfelle det skulle gå galt før).

Sist svangerskap (3 år siden) var jeg ved første kontroll rundt uke 11, måtte tilbake 1-2 uker etterpå for blodprøver.

Neste "kontroll" var ordinær ultralyd ved uke 18, så ny kontroll etter 1 måned hos jordmor. Videre kontroll cirka hver 4. uke hos lege (valgte å ikke gå mer hos jordmor), inntil uke 36. Så kontroll uke 36, uke 38 og 39 - og hadde kontroll uke 40 men fødte før den heldigvis.

 

Nå er jeg 8+4 og bestilte meg legetime idag, som jeg fikk når jeg er ca. 11 uker på vei.

 

Dette er vel standard på de med normale svangerskap uten plager og store bekymringer iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har mye med penger å gjøre her, ja. Jeg var på min første kontroll i uke 11. Men skal ikke på kontroll igjen før i slutten av oktober. Dette syntes jeg er for lenge å vente. Og jeg skjønner spesielt godt en som er førstegangsfødende med mange spørsmål osv. Har jo væ'rt der selv og hadde behov for å prate om det som vokste på innsiden.'

 

Og ja, det er vel standard for et normalt svangerskap. Er jo ikke sikkert alle føler at de må så ofte på kontroll. Men med meg selv vet jeg at jeg har hatt problemer med bl.a. jernlager underveis, og da syntes jeg at det hadde vært greit å vite dette før fødselen slik at jeg kan bygge dette opp. Men det er vel i utgangspunktet ikke noe problem, for kjenner man at noe er galt e.l så er det vel bare til å bestille seg en time. Men samtidig er det ikke alltid man vet om noe ikke er som det skal inni denne gravidkroppen vår=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed av lege i går på første kontrolla at jeg skulle på kontroll omtrent en gang i mnd. Er det ikke vanlig med sånn ca.8 kontroller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå annenhver gang hos lege og jordmor (akkurat som jeg gjorde for 2 år siden også) og skal på kontroll en gang i mnd, den siste tiden er det oftere. rart at det er så forskjellig praksis....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på første kontroll for noen dager siden er 10 uker på vei nå.

Da sa han at jeg kunne gå annen hver gang til lege og jordmor.

Men som mange andre så er det en gang i mnd og hyppigere etter hvert. Jeg skal på UL om en mnd, grunnet at jeg har stor sjanse til flerlinger... Så jeg ba om tidlig. Gleder meg enormt til det =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat samme hos meg. Fikk utfylt "gravidskjema" og tatt blodprøve hos fastlegen, sa det ikke var nødvendig å komme tilbake før i uke 24 og så en gang i uke 36. Skulle jeg ha kontakt med jordmor måtte jeg "finne en selv" men det var ikke nødvendig... Er førstegangs og synes det var litt rart men det er det som er det "nye" opplegget. Stod det samme i gravidheftet hun gav meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Standardprogrammet for gravide i Norge er:

 

Førstegangskontroll (ca uke 8-12)

Ultralyd ca uke 18

+ vanlige kontroller ca uke 24, 28, 32, 36, 38, 40

 

Ofte anbefales man at man går annen hver gang til lege/jordmor, Det avvikes litt fra dette ulike med hensyn på tidspkt og lignende, men grovt sett går de fleste etter dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei, jeg var hos lege uke 10, så hos jordmor i dag uke 13 og lurte på hvordan jeg ville ha d hun. skal på ul 29 sept og hun lurte på om jeg ville ha time før eller etter ul så jeg skal til jormor 3 okt neste gang også 1 gang pr måned ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er føstegangs og har delvis legeskrekk.

Jeg (trur) jeg er i begynnelsen av 13. uke og har regnet ut ca termin 2. Mars. Har ikke ringt lege ennå. Vet jo ikke hva jeg skal si engang. Skal jeg til fastlegen min først og så ordner han med jordmor? WÆÆ!

Blir veldig glad for hjelp! Jeg må vel ringe så fort legekontoret åpner!

Har egentlig ikke våget å tru jeg var gravid, delvis "benektet" det. Men nå ser jeg jo på kroppen min at ting skjer her! Alle 3 testene mine har vært positive også! Så nå er jo delvis overbevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hjelpFørsteganenmin!

Ikke greit med legeskrekk. Bestill time til fastlegen din, så forteller han/hun deg om hva som skal skje videre i forhold til jordmortimer osv. Det gjør ingenting at du ikke har bestilt time før nå. Jeg bestilte time når jeg var i uke 5, men fikk ikke time før i uke 10. Så om du kommer i uke 13 skal du ikke være bekymret for! Lykke til hos legen da! Det går nok bra skal du se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på legene også virker det som. Jeg var hos legen i uke 9 og da sa han at jeg ikke skulle dit igjen før uke 16!!! jeg kranglet litt (hadde svangerskapsforgiftning sist, så skal jo ha skikkelig oppfølging ettersom forrige barn ble født 2 mnd for tidlig). jeg ordnet med time hos jordmor selv og hun var helt uenig med legen min. Så nå skal jeg gå på kontroll hver 14 dag. (det er jo oftere enn normalt, men jeg har høyt blodtrykk)

 

Så det er bare å si at du VIL på oftere kontroll så ordner det seg nok. Hvertfall hos jordmor.. Og det er jo som regel koseligere å gå på kontroll der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 11+1 og var på min første kontroll hos legen i går. Da fylte han ut et skjema om meg, tok en gynokologisk undersøkelse, lyttet på hjertelyden (fordi jeg spurte), og tok blodprøver.

legen min sa at man skal på kontroll hver 4. uke, og fra uke 32 er det hver 14. dag, og siste mnd hver uke. Så om 4 uker skal jeg til jordmor, men måtte ordne time selv.

Synes det virker veldig bra her jeg bor, så er fornøyd med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sånn det bør være, syntes jeg. Kontroll en gang i mnd og når det nærmer seg så går man oftere. Jeg spurte legen min om jeg kunne få høre hjertelyden, men da sa hun nei, kunne ikke høre den før tidligst i uke 16. Jeg mener at jeg fikk høre den tidligere forrige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gravid med nr. 2. Hadde store bekkenplager forrige gang og sa til legen at jeg ville til jordmor. Fikk beskjed om at det måtte jeg ordne selv. Virket som at hun ble sur, fordi jeg ikke trodde hun hadde kompetanse nok. Ringte sykehuset der jeg kommer til å føde, og ble tipset om en veldig hyggelig jordmor. Har vært til første sjekk der, og alt var ok.

 

Tips til deg med legeskrekk:

 

gå til jordmor, da de er litt mer "menneskelige". Stol på magefølelsen din og finn en du stoler på. Er sikkert fler der du bor.

 

Min jordmor ville heller ikke høre etter noe fosterlyd, da det var for tidlig. Var 10+2 da. Fikk beskjed om å komme tilbake om ca. 4 uker.

 

Vi får nok bare roe oss, og stole på at ting går bra. De fleste svangerskap gjør jo det...

 

Vi pratet også litt om forrige fødsel, pga komplikasjoner da. Tror ting kommer til å gå mye bedre denne gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...