Gå til innhold

Alltid hatt lyst til å føde, men plutselig veldig angst!!

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er førstegangsfødende, og har alltid tenkt å føde et barn naturlig, uten smertestillende, hadde en venninde som hadde en "knall" fødsel for snart to år siden, og siden den gang har jeg alltid ville føde som henne.. helt naturlig på "fødeloftet" ved SUS. MEN...

Jeg har en kronisk slimhinnesykdom, som jeg har hatt i mange år.. men først fikk diagnosert i 6uke av svangerskapet. Eneste utvei er å opperere, noe jeg selfølgelig ikke kan siden jeg er gravid!!. Og i tilegg fikk jeg konstantert at jeg kom til å bli verre iløpet av svangerskapet, pga av graviditetshormoner.(er sykemeldt på 3dje uke nå pga av en liten forkjølelse) 1ste bekymring, jeg er allerede helt tett i nesen og kommer mest sannsynlig ikke til å klare å puste gjennom nesen ved fødsel heller!

I tilleg har jeg vært opperert for prolaps og har et fint arr bak på ryggen som gjør at jeg mest sannsynligvis ikke får epidural uansett. (ikke at jeg vil ha det, men tenk om...) Og ikke nok med det kommer jeg mest sannsynlig til å slite ekstra med ryggen pga av det svake punktet der fra før, har allerede begynt å kjenne stråling i beina.

Og på toppen av den deilige kaka mi av angst ble jeg for nesten nøyaktig 1 år siden overfalt og voldtatt, dette har gjort at jeg har et STORT behov for kontroll. Må ha kontroll ..alltid.. Jeg ble kvalt under overfallet og får av den grunn panikk om jeg ikke får puste..

Så jeg ser for meg en fødsel der jeg har ekstremt vondt, pga av rygg og rier, ikke mulighet for epidural om jeg så vil ha det, jeg får sikkert ikke puste ordentlig fordi jeg kommer til å være pottetett og får da helt sikker panikk fordi jeg ikke har kontroll, og ikke får puste skikkelig...

Topp!!!!

Håper JM har løsning på alt dette!!

Ble litt langt dette, velger å være anonym sånn nå, pga av voldtekten..

Fortsetter under...

Hei.

Er også førstegangs... Jeg har enda ikke begynt å grue meg.. men så har jeg heller vert igjennom det som du har.

Jeg skal også føde så SUS.. Kan godt beskrive meg som en kontrollfreak... like rett å slett å vite hva som foregår når det gjelder min egen kropp..

derfor har jeg satt opp ønsker i forveien...som forklarer litt...

en ting jeg ikke vil ha inn i fødstuen er studenter som ikke vet hva de kan gjøre..

men uansett.. be JM, barnepliere gi deg god info under fødsel... kan kansje hjelpe det og..

ikke aksepter hva som helst. det er din fødsel..

Hei takk for svar..

Ja har hørt om ønskelister, men så vett eg ikkje heilt ka eg ønske meg eller ikke ønske meg.. =) Siden frykten min e det som skjer me kroppen, og om eg eventuelt klare å få ungen ud.. Men det e kansje smart, å takke nei til studenter som bare står i veien og sånne ting..=)

Hei

Det er viktig at du snakker med sykehuset om disse tingene på forhånd og får dem inn i journalen din. Hvis du skal føde på fødeloftet får du vel også oppfølging der og kan forklare alt. Ikke hold noe tilbake og ha gjerne mannen din med som kan hjelpe deg å forklare hvis det blir for tøft.

Det er viktig at de som skal hjelpe deg under fødselen vet om alt dette slik at de kan oppføre seg på en måte som ikke skremmer deg unødvendig.

Et eksempel: noen sykehus bruker å legge overtrykk, dvs at jordmor/ lege nærmest legger seg oppe på magen, hvis barnet trenger hjelp med å komme ut. Det gjorde man med meg. Vil tro at noe slikt vil skape panikk hos en kvinne som har opplevd det du har opplevd.

Uansett, be om et møte eller eventuelt oppfølging fra sykehuset angående det du er redd for. Når du er i fødsel er det nærmest for seint å formidle disse tingene.

Hei.. tuusen takk for svar!! Det var lurt å huske på ja.. Tror eg ville ha klikka då ja!! Jordmor var helt fantastisk!!! Hu ringte meg opp i dag og sa hu hadde snakka me sjefen sin... Hu sporte om det va greit at sjefen tok seg av dette, for hun ville ringe direkte inn til overlegen på anestesiavdelingen og få meg inn til en kontroll der. Da kan di kikke i journalen min.. og papirene fra operasjonen slik at jeg får vite hvilke valg jeg har når det gjelder smertestillende. Ble nesten helt rørt av Jordmoren min jeg..

Noen som vet om voldtekten blir ført i journalen min?? Var jo på legevakta/voldtektsenteret på sykehuset samt til livskrisehjelp på legevakte/sykehuset.. Greit å vite om "alt" står der, eller om jeg må fortelle...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...