Gå til innhold

Fra yrkesrettetattføring ut i 100% jobb!!!

Anbefalte innlegg

Jeg ringte trygdekontoret i dag for å sjekke reglene om sykemelding, man må som alltid jobbe i 4 uker for å så ha rett til sykemelding og 2 måneder for å bruke egenmelding. Men, siden jeg kommer rett fra yrkesrettett attføring må jeg jobbe i 26 uker (ca. 6 mnd) for å oppnå retten til å bruke sykemelding utover de 16 dagene som arbeidsgiver skal betale ved sykemelding (altså, jeg kan være syk inntil de 16 dagene arbeidsgiver betaler)...

Så, da tenkte jeg - er det annerledes regler for å opptjene fødselspenger også??? Jeg har termin i slutten av april (ganske ferskt dette...) så jeg får opptjent etter vanlige regler (6 av 10 måneder) - men vet noen om det er andre regler så gi meg gjerne et hint...ble litt undrendes over det med sykemeldingen så håper ikke det er andre regler for f.permisjonsreglene...

Takk for svar :)

Fortsetter under...

Sa virkelig NAV at du kunne bli sykemeldt i 16 dager som er arbeidsgiverperioden?

Jeg har hele tiden hørt at man må jobbe 26 uker sammenhengende før man på nytt har rett på sykemelding.

Ellers er det likt for deg som for alle andre at man må ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter om du vil ha foreldrepenger.

Ja, jeg ringte til NAV i dag. Og hun sa så, det er fordi arbeidsgiver alltid betaler de første 16 sykedagene uansett - så det vil si at NAV kommer ikke inn i bildet før etter disse dagene - var derfor jeg måtte jobbe 26 uker. Spurte om igjen om det var slik - og hun sa det var sånn. Det visste jeg ikke så jeg ble litt paff...var derfor jeg lurte på det med fødselspenger - er du 100% sikker på at jeg kan opptjene den retten selv om jeg kommer rett fra attføring? Hadde vært godt å vite, får liksom litt hetta av å tenke på at jeg skal leve på engangsstønad....!

hei:)

jeg er også på yrkesrettet attføring og har termin om 4 uker. Har jobbet 60% ved siden av attføringstiltak så har derfor rett på fødselspenger. Hele tida mens jeg jobber har jeg fått sykepenger så lenge jeg ikke har vært syk over 16 dager, for da er det som du har hørt, arbeidsgiveren som betaler. Så det er alltså helt riktig at du får sykepenger for de første 16 dagene så sant du har jobbet i bedriften i 4 uker (trenger da sykmelding, kan ikke bruke egenmeldingsdager, det kan du etter 8 uker, eller om det var2 mnd).

Det er ingen unntak med at du må ha jobbet lengre for å få fødselspenger når du har vært eller er på attføring, så 6/10 mnd holder fint. Så da er det bare å sette i gang å jobbe:) Det eneste som kan gå feil i ditt tilfelle er at du blir så syk under graviditet at du ikke kan jobbe! Siden du da ikke får sykepenger lengre enn 16 dager vil du ikke rekke å jobbe i 6 mnd. Men mulig det finnes en ordning for dette også, det kan du jo spørre nav om:)

Lykke til:)

Hi her!

Hjertelig takk for et "deilig" svar, det klinget i mine ører... Er nå snart med min 3 arbeidsuke, og tenkte jeg skal jobbe så lenge som mulig og satse på å ikke bli syk...kremt ;) Vel, jeg begynte på skole aug-07 og var ferdig nå juni-08, imellomtiden fikk jeg et barn (november) og slet med både bekken og annet dritt...men presset meg hardt igjennom så om det skulle skje igjen så får jeg håpe de på arb.plassen gir meg pusterom og er behjelpelige så godt det går ann.

Tenker som så, har jeg klart 100% skole med 2 barn pluss graviditet/fødsel/baby med på skolen hver dag så skal jeg vel klare å gå gravid og så nyte permisjonen etterpå. Blir litt tett med disse to små, etter min utregning blir det 17 mnd mellom dem -men det blir bare koz.

Så, takk for svar begge to :) nå puster jeg mye lettere ut :)

Gleder meg til å bli 4-barns mamma :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...