Gå til innhold

Føler meg heeeeelt alene her=(

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen somhar barn med kronisk forstoppelse???

sønnen min på 2,5 år har plagdes med det i 1 år snart, nå i senere tid har han begynnt og spy/gulpe magesyre venter på kontakt med sykehuset så vi får diskutere hva vi skal gjøre, han står på movicol og parafin

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, har ei som har hatt det siden hun var 2,5 år. I starten var vi i tett kontakt med barneavd. på sykehuset. Vi hadde også en ganske lang periode hvor vi brukte oljeklyster(et helvete hver gang) hjemme. Dette for å få skikkelig "rensket" opp i tarmene hennes. Og så har vi brukt parafin, vi startet med 10 ml x 2 dagl, og er nå(etter 4 år) nede i 4,5 ml x 2 daglig. Lenger ned kommer vi ikke, for da blir magen hard.

På det verste så luktet hele ungen rett ut ekkelt; munnen, huden... ja, alt luktet. Og hun sluttet å spise. Det lengste hun gikk uten mat var 10 dager. Bare drikke. Da kjøpte jeg Semper næringsdrikk til henne på apoteket.

Klumpene hun bæsjet kunne glatt ha en diameter på ca 5 cm. Hun svettet og grein for å få det ut.

Etter den "hestekuren" med oljeklyster(I starten annenhver dag, så hver 3-4 dag), og starten på parafinen, så har vi ikke hatt det så galt igjen(bank i bordet). Men vi har ikke klart å finne årsaken, så det er fortsatt et lite mysterium. Hun sliter litt i perioder med vondt i magen, men vet ikke om det har sammenheng med obstipasjonen(kronisk forstoppelse).

Vi prøvde en periode med sånt fiberpulver en kan blande i drikke, men skal en ha en diett med mye fiber, så MÅ en også drikke mye. Ellers blir det bare verre....

Det er ikke lett, men dere er ikke alene:) Bare spør om du lurer på noe:)

R:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei

Jeg måtte svare på innlegget ditt da jeg vet hvor fortvilet du er nå.

Vi har svart belte i "redd for å bæsje"/kronisk forstoppelse.

Gutten vår slet i 2 år til sammen, han begynte allerede som 6 mnd med forstoppelse og var ikke "frisk" før han var nesten 2,5 år. Vi har prøvd alt fra klyster, parafin, laktulose, sviskemos, sviskesaft, linfrø, grovt brød, knuste solsikkefrø, biola, homeopati, fotsone, ikke hvitt mel, ikke mye sukker og vanlig melk, frukt, masse vann, masse væske, bæsje i grønnsåpevann, osv osv.....vært til masse undersøkelser og leger for å utelukke Hitschprung. Det ble mye fokus på dette problemet og jeg tror vi som foreldre (jeg som mor) prøvde for hardt når det gjaldt kosten, mulig jeg gjorde vondt verre?

Nå har han bæsjet normalt i 4 mnd og vi har fått et helt nytt liv HURRA!!!! Plutselig en dag gikk det over av seg selv, utrolig. Det skjedde faktisk etter et opphold i syden hvor han fikk litt løs mage, mulig han glemte redselen for å bæsje når vi kom hjem.

Det er håp, det viktigste for dere er å utelukket sykdom, da blir det så mye lettere å forholde seg til dette.

Spesielt som mor får man så mange rare tanker, tenk om, hva om, hvis om etc.

Man føler seg helt alene om problemene og ser bare til slutt kun de andre lykkelige perfektene barna rundt seg, sånn var det hvert fall for meg og jeg følte kun ubehag når vi var sammen med andre.

Vår lille gutt kunne plutselig sette seg ned på bakken/rompa og der kunne han sitte og trykke og svette i flere timer uten at det kom noe, vi måtte til slutt løfte han opp for at det kom noe ut og da skrek han noe helt forferdelig hver gang, og jeg gråt  Det var et h……. å se på!!

Dette skjedde om vi så var i butikk eller hos legen, når han kjente noe skulle skje/bæsjetrang så satte han seg bom ned.

Her er noen tips vi levde etter:

Det viktigste er væske, drikk så mye som mulig!!

Masse frukt!!

Biola er fint for magen, vår drikker litt hver dag.

Grovt brød, ikke hvitt mel.

Et tips som kanskje hjelper er å smøre med vaselin i rompa, smør godt på slik at det blir glattere når han prøver å bæsje.

Du kan også prøve å sette han i balje/adekar med grønnsåpe og la han bæsje i vannet, mye lettere.

Tror det er viktig å ikke vise barnet hvor bekymret du/dere er, ikke ha altfor mye fokus på dette men vær selvfølgelig en støtte og trøst for barnet. Ikke prat om det "over hodet" på barnet, de fanger opp mer enn vi tror.

Ønsker dere lykke til!

Skrevet

Glemte en ting, stå på dersom dere føler det går for tregt i forbindelse med sykehus/undersøkelser.

Vi stilte opp på legevakten på Ullevål og krevde rask behandling etter at vi hadde fått brev om at det ville ta 2 måneder for en undersøkelse. De kan prioritere dersom de ønsker, men det skjer ikke dersom man ikke presser på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...