Gå til innhold

Er ikke dette normalt?

twingirls;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på kontroll idag. Er i uke 32. I flere uker har det vært liten tilvekst på tvilling 1. Tvilling 2 veier ca.200g mer. Skal tilbake til sykehuset om 2 dager fordi legen jeg hadde idag ville at en annen lege skulle også sjekke meg. De sier at jeg skal ha toeggede tvillinger men samtidig er de ikke 100% sikker. Er det ikke normalt at den ene er litt større enn den andre? Noen som har opplevd/opplever det samme??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det er helt normalt at den ene tvillingen er litt større enn den andre. Men hvor mye forskjell man "tillater" kan variere fra kjønn, antall morkaker samt utvikling over tid så hvidt jeg har forstått.

Mine to var ved sist kontroll på hhv ca1700gr og ca 2100gr, så nesten 400 gr forskjell (men jeg har jente/gutt tvillinger med hver sin morkake)

Skrevet

Eg har toegga tvilllinger, mest sannsynlig en av kvart kjønn.

På mandag vart tv1 målt til 1800 gr og tv2 til 1700 gr.

Dette var i følge legen supert, gikk nesten ikkje an å få det jevnere sa ho! Så en forskjell på 200 gr (eller 400 gr for den saks skyld) skal da ikkje vere nåke å henge seg opp i.

Men mulig dei vil sjekke på nytt viss spesielt den eine tvillingen har vokst meir enn den andre?

Skrevet

Heisann :)

Skjønner bekymringene dine... Var på ul-ktr for 14 dager siden. Legen fant ut at tv1 var 22% mindre enn tv2. Begge jenter. Legen sa at det normale var ca 12% vekstavvik mellom toeggede tvillinger...??!!! Ble nå litt nervøs jeg. Legen ønsket hyppigere oppfølgning på meg. Går til CTG-reg x 2 per uke og ul x 1 per uke (varierer litt), samt jm-time... Skal til ny ul i dag så da blir det spennende å se om minstejenta har lagt på seg tilstrekkelig...Vet egentlig ik hva som skjer hvis hun ikke har d, men jm mente at de måtte mest sanns forløses tidligere hvis hun ikke har lagt på seg nok..... men hun er svært aktiv.... :) Noe som er et veldig godt tegn :)

Glemte desverre å spørre HVOR stor jentene var ved siste ul... men skal huske d i dag :):)

Skrevet

venter også toeggede tvillingjenter, er uke 35 og hele tiden har tv1 värt större. Tv1 har ligget som en enling, og tv2 11-16% under normalen.

Legen min sier at avvik på 20-25 % er akseltabelt, men har de hver sin morkake og det er bra flow/sirkulasjon i navlestrengen og man ser at de vokser på hver sin kurve kan mer aksepteres. Alle barn vokser jo forskjellig noen er 4 kg ved termin, andre 3kg. Min tv2 har hele tiden også hatt mindre hode-hvilket har bekymmret meg. Har nå slått meg til ro ,med at hun bare er mindre, de er jo sösken og har hvert sitt matfat og vokser symetrisk på hver sin kurve. I dag var Tv1 2.7 og tv2 2,1 kg.

Skrevet

Mine toeggere var det stor forskjell på helt fra første ultralyd i uke 6,jeg ble derfor fulgt opp tett (som ved eneggere) med hyppige vekstestimeringer av overlegene på poliklinkken på Ullevål gjennom hele svangerskapet. (Antakelig litt overkill) Det jeg kan si er at det disse målingene er temmelig bingo, etter min erfaring var det avhengig av både legen som målte og av ultralydapparatet som ble brukt. Den ene uken kunne det være 400g forskjell og den neste uken 50g og sånn var det omtrent hver gang. Det blir vanskeligere og vanskeligere å ta gode mål, jo større de er. Men det er jo viktig at barna trives og vokser så det er jo flott at de følger deg nøye opp, og hvis du har eneggere så er det jo skummelt dersom de viser tegn på TTTS.

Jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd ihvertfall. Det er jo helt normalt at det er forskjell. (Det var forøvrig en halvkilo mellom mine da de kom ut)

Lykke til :klemme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...