Gå til innhold

Hva skjer fremover av obligatoriske ting?

Anbefalte innlegg

Etter den ordinære ultralyden, er det nødvendig med flere ultralyder? Er i uke 23 og har ikke vært hos jordmor enda. Er man nødt til å gå til jordmor hvis man er stort sett fornøyd med kontroll hos legen. Er det forresten legen som sender inn søknad til sykehus?

Fortsetter under...

Er ikke nødvendig med flere ultralyder, det mener staten i hvertfall - er vell derfor det bare er en obligatorisk foreløbig!?..(men jeg MÅ se nurket en gang til for min del da, så bestiller 3D på privatklinikk.. :-p) Du trenger ikke å gå til jordmor hvis du er fornøyd med å gå kunn til legen..:-) Men i min kommune praktiserer de lege/jordmor annen hver gang. Og legen sendte inn søknad for UL og fødeplass til meg.. :-)

Ellers så vil vi jo begynne å gå til kontroll oftere mot slutten og fødselsforberedende samtale på sykehuset rundt uke 32 (i hvertfall er det slik her), men ellers er det vell ikke noe mer obligatorisk såvidt jeg har fått med meg..?:-)

Det er vel oppsatt 8 kontroller på en normal "plan", men oppfølging circa en gang i måneden etter kontrollen rundt uke 24.

Man får kun én ultralyd da det ikke er behov for fler, men mindre det oppstår avvik man har behov for å sjekke.

Det er legen din som sender søknad til sykehuset, dette gjør det vel oftest etter første kontroll samtidig med bestilling av ultralyd. Men dette ville jeg hørt med din lege om, han setter også opp videre kontroller for deg. Man kan velge fritt om man vil til lege eller jordmor for alle kontrollene. Selv valgte jeg legen for første, og øvrige hos jordmor. Legen var enig om at dette var fornuftig da jordmødre vet mye mer om svangerskap enn leger, og kan være til mye mere hjelp og informasjon. Det er ganske vanlig å veksle annenhver virker det som.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...