Gå til innhold

Når avtar sårheten???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen vår er en uke i dag. Ammingen går forsåvidt greit denne gangen.. heldigvis, bortsett fra sinnsykt såre brystvorter... I går ramlet det meste av skorpene av, så nå er det noen små områder som er hudløse på begge vortene. Jeg bruker purelan på de etter lufttørking... lurer litt på om jeg har sopp i tillegg, så skal til legen imorgen...

Men når burde sårheten begynne å bli borte? Innen en uke til?

Vet at hun muligens har litt for lite tak... men er nesten umulig å få henne til å gape mer før hun begynner å suge... så fort hun er i nærheten av brystet får hun det så travelt at jeg synes hun av og til får for lite av brystet inn i munnen... noen forslag?

Blir veldig takknemlig for svar! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen som har noe svar??

Skrevet

Ikke for å skremme, men her tok det 5 uker før det gikk bort, er fortsatt litt vondt, men begynner å komme seg..Hold ut:-)) Gutten min får også for lite av brystet inn i munnen av og til, så har dessverre ingen tips der..

Skrevet

Tror jeg husker at det værste var gjort etter fjorten dager. hadde også forferdelig såre vorter. Grudde meg til å stå i dusjen og tørke meg etterpå, kun babyen som fikk være i nærheten av puppene mine.

Jeg kjøpte albueskjell på apoteket, som jeg hadde på på dagtid og ammeinlegg som ikke setter seg fast i puppen på natta (chicco). Natusan sine satt seg fast, og da gror jo sårene aldri!

Går jo ann å bruke ammeskjold, det hjelper litt også.

Skrevet

Jeg har natusan sine innlegg, og ja, de setter seg veldig fast.. får prøve chicco sine da kanskje.. og albueskjell.. vil helst ikke bruke skjold, selv om jeg har det, i tilfelle jeg ikke orker mere uten... men er jo verst akkurat når hun tar tak, liksom... så får nok handle litt på apoteket i morgen...

Hvis jeg bruker ammeskjell, skal jeg helst ikke bruke purelan-salven da? Tenker kanskje poenget med skjellene er å holde brystvorta tørr? Men nå, som jeg bare har de innleggene, fungerer salven sånn at vorta ikke blir helt satt fast i innlegget....

Skrevet

Min baby er 7 uker og øver på teknikken etter å ha fått flaske siden han var 2 uker. Jeg tror han tror brystet mitt er en flaskesmokk for han klemmer vorta mi flat..

Først lufttørker etter at jeg har smurt morsmelk på brstknoppen. Så setter jeg på nipple ease fra www.ammehjelpen.no. Et "lite plastbur" som lar vorta tørke og forhindrer at ammeinnlegget presser.

Det innlegget blir sølete når melka renner, så utenpå der har jeg engangs innlegg fra Chucco (på apoteket). Det funker bra for meg.

Har brukt ullinnlegg utenpå der igjen (jeg har Raynauds i brystknoppene, mister blodtilførselen etter amming. Knoppen blir helt hvit, det svir og er vondt). Har derfor bestilt 3-lags ulinnlegg også fra ammehjelpen som man kan legge papirinnlegg inni. Forhåpentligvis vil varmen fra ullinnlegget avhjelpe smerten litt.

Dersom brystknoppene ikke er veldig såre holder det med papirinnleggene fra Chucco, de har aldri klistret seg fast hos meg. Ullinnleggene derimot...

Skrevet

Jeg brukte salve selvom jeg brukte skjell. Det blir ikke tørt inni, for det vil sive ut litt melk. Fikk beskjed av jordmor om ikke å bruke dem om natta da.

Skrevet

Jeg var sår i nærmere 5 uker. Kjøpte albueskjell, og det hjalp - men obs! IKKE har for stram bh, jeg fikk tilstoppinger i brystene fordi skjellene satt for stramt, de skal IKKE lage merker i huden!! Tilstoppingene sliter jeg fortsatt med i det brystet som var sårest :(

Tesiler hjelper også på samme måte, men det er jo det samme problemet der. Jeg har også skiftet fra natusan til chicco, og elsker chicco-innleggene - når jeg ikke bruke ullinnlegg fra Janus, de er også supre når man ikke lekker så kjempemye. Myke gode og varme.

Skrevet

Takker alle sammen for svar

Jeg har nå begynt med te-siler, og det ser ut til å funke bedre enn skjell for meg. Det er blitt en del bedre bare fra i går til i dag. Har i tillegg fått krem og mikstur for sopp, så da satser jeg på at det snart blir borte og. Er fortsatt litt sår, men er blitt mye bedre.

Bruker chicco-innlegg utenpå silene, og ull utenpå der igjen.. jeg skal gjøre alt jeg kan for å ikke få brystbetennelse :-D

Skrevet

kanskje ikke noe trøst i dette, men jeg ammet fra ene brystet i 14 dager, og pumpet det andre grunnet blødende og sår brystvorte. og når det var grodd og jeg skulle legge hun til igjen, sprakk det med en gang. så jeg skal vente enda lenger denne gangen. men produskjonen gikk ned på det brystet, og så veldig opp på det andre, så jeg prøvde med skjold, og det funker veldig fint. ikke så vondt, og du slipper de innmari såre brystvortene, funker veldig bra for oss hvertfall :)

Skrevet

jeg fikk brystbentennelse også på det vondeste brystet, så det var superkjipt å amme en periode, godt å sikre seg mot det. men glemte å svare på når sårheten gikk over.

hun er 1 mnd idag. på sykehuset blødde jeg fra begge puppene grunnet sårhet i starten. det gikk over etter 1 uke, og etter 2 uker igjen ble den ene helt forferdelig. Men nå, etter 4 uker er jeg ikke sår på den "friske" puppen lenger, selv om hun noen ganger sutter, og har spist fra det dobbelt så mye som det andre, så har det såre gitt seg, så det går over :)

Skrevet

nå ble det veldig mye bla bla på meg her, sorry.. Men ang ammeinnlegg. Jeg lekker mye, og når jeg hadde natusan innerst satt brystvorta fast, au. så flere som sa det.

og jeg ble blaut og kald på puppen, for de ble fuktige så fort. Så jeg bruker ullinnleggene innerst, og engangsinnleggene ytterst, funker supert for meg. ulla trekker ut det fuktige, så det ytterste innlegget blir bløtt, mens puppen ikke er fuktig. Et lite tips jeg fikk bare :)

Skrevet

hiver meg på med et annet tips:) Om du klipper opp et gammelt putevar eller laken i små firkanter, kan du ha disse, gjerne med salve på den såre brystvorten, rett på puppen, så innlegg utenpå. Da setter ikke fibrer seg fast i brystvorten og drar opp sårene. Når du skal fjerne disse små firkantene ved amming /eller når våte, klemmer du ut noen dråper melk og de løsner da fint fra puppen, uten vondter.

Har gjort dette når jeg har vært ultrasår med begge guttene mine, og det har fungert svært bra. Salven jeg har brukt er simplex øyesalve, den behøver du ikke å tørke(AU) bort ved amming.

lykke til!

Skrevet

På sykehuset sa de til meg at "hvis han suger en 15-20min kan du bare ta han fra puppen" (han sovnet lett pga gulsot). Er helt sikker på at det var dette som gjorde at jeg ble så fordømt sår, for han beit seg jo fast! -Så selvom jeg brukte finger'n i munnen hans, ble det stor belastning på brystvorta. Når jeg kom hjem fra sykehuset og melka begynte å komme, sluttet jeg med dette, og lot han suge til han slapp selv. -I løpet av en dag eller så var brystvortene mine nesten helt bra :-D

Skrevet

Takker alle sammen for svar og gode råd...

Makko: snuppa her slipper ikke noen gang.. så jeg må ta henne fra... hun sovner med puppen, og slipper ikke... om natten har jeg også sovnet, og kan våkne en time senere og hun har fremdeles puppen i godt "kosetak"...

Jeg skal prøve alle gode råd, og håpe det blir bedre...

Er også usikker på om hun er litt stiv i nakken, for hun ligger alltid med hodet vendt mot høyre når hun ligger... skal be helsesøster se på det i morgen. Jeg er mest sår på puppen der hun må snu hodet mot venstre.... og når jeg snur hodet hennes mot venstre, f.eks på stellebordet, virker det som at hun "holder igjen" og ikke vil... en sjelden gang ligger hun med hodet vendt mot venstre... men det er sjelden, og veldig kort om gangen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...