*SmurfeMamma* Skrevet 19. august 2008 #1 Skrevet 19. august 2008 hunden min har fått noen flåttbitt, men jeg har som regel fått de vekk før de har begynt å suge noe særlig, men nå hadde hun hatt en inni øra som var blitt ganske stor... er så redd hun skal bli syk..
hope<3<3 Skrevet 19. august 2008 #2 Skrevet 19. august 2008 ja det kan være ganske farlig. hvis de hovner opp eller det går bettenelse i det, eller det kommer en rød ring rundt er det nok noe som ikke er som det skal
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 19. august 2008 #3 Skrevet 19. august 2008 JA! Hunder kan bli veldig syke av flått!!!! Katter derimot tar ikke skade. Gudene vet hvorfor.
*SmurfeMamma* Skrevet 19. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. august 2008 om dette skulle skje, kan hun få behandling hos dyrlege da eller?? hvordan reagere de da? blir de slappe og slitene?
Trollkatt Skrevet 19. august 2008 #5 Skrevet 19. august 2008 Hun kan få behandling, men hun kan også få varige mén. "Kjenner" en hund som fikk revmatisme etter flåttbitt. De merket at hun var i dårlig form, og dyrlegen fant ut at hun var smittet av flått.
Fire småtroll Skrevet 19. august 2008 #6 Skrevet 19. august 2008 Hunden til mamma ble veldig syk etter flott-bitt, hun måtte ta den faktisk. Flere indre organer sviktet, og hun lå bare på gulvet og tisset på seg til slutt. Gikke veldig fort når hun først ble syk... Dyrlegen fant ut at det var flottbitt som var årsaken, men det var visst sjelden hundene ble så syke.
temine Skrevet 19. august 2008 #7 Skrevet 19. august 2008 En flått må sitte på ett menneske i 24 timer for å smitte oss med borrelia. Vet ikke om det samme er for hunder, men du kan høre med en dyrlege om det stemmer også for de. Mennesker kan få lammelser og andre plager, det kan også en hund. Sjekk hunden godt hver kveld...evt prøv med flåtthalsbånd eller noe liknende. Det fungerer fint hos mange i alle fall:)
*SmurfeMamma* Skrevet 19. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 19. august 2008 hun tåler ikke flått halsbånd.... fikk store væskende sår under halsen... så jeg har begynt med de dråpene nå, men har hatt en tre ukers tid uten noenting... ville vente til sårene leget seg før jeg begynte på noe nytt middel.... hun virker til å være helt fin i form, men er redd om det skal komme lenge etter bittet liksom... jeg får ringe dyrlegen i morgen og høre tenker jeg..
AO3 Skrevet 19. august 2008 #9 Skrevet 19. august 2008 Det med 24 timer nevnt over gjelder også for hund. Det er viktig å huske på at de fleste flåtter IKKE har borrelia, så det er ikke nødvendigvis grunn til panikk om man finner en stor flått på hunden... Men man bør være obs på *muligheten* for at hunden kan bli syk. Hunder får ikke det typiske røde ringformede utslettet rundt bittet som mennesker får. De får gjerne feber som varierer fra dag til dag (fluktuerer), og de blir gjerne halte - halte på først ett bein, så skifter haltheten til et annet bein etc. Dette kommer gjerne en stund etter at hunden ble smittet - et par-tre uker f.eks. I tillegg kan de bli slappe, dårlig matlyst etc. Det er bare å følge med formen på hunden... Det er ikke noen grunn til å ta henne med til dyrlegen før hun evt blir dårlig, men da bør du til gjengjeld ikke kaste bort tiden. Men en resept på flåttmiddel er en god idé.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå