Gå til innhold

2 mnd, hvor mye må jeg pume ut til en kveld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bort en kveld når jenta vår er 2 mnd, og lurer på hvor mye jeg må pumpe ut til en kveld, det har sikkert noe sammenheng med vekt, hun veier da kanskje 5 kg, litt under.

Vi burde sikkert prøve å se om hun tar flaske før det også, noen tips til hvordan vi gjør dette? Har nettopp pumpet ut 90 ml. til tross for at hun spiste seg mett rett før (skulle egentlig bare pumpe ut overskuddet pga. tette melkeganger, men her kom det melk, gitt...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? Vet det finnes en formel, men hva er den?

Skrevet

vet du ca. hvor mye du har når du ikke har tømt deg helt da? så vet du hvor mye hun tar ca. hvert måltid, når du ser hvor mye som "er til overs". Vet ikke hvor gammel hun er nå. jenta mi er 4 uker, og hun spiser rundt ca. 80ml ved måltidene, noen litt mindre. Kan du ikke sette igjen en 2 dl. da, så vet du at dere har nok? dårlig svar kanskje, men det er bedre å sette igjen for mye enn for lite :) det kan jo stå i kjøleskapet noen dager, så du kan jo pumpe ut litt et par dager før den dagen du drar også.

Når det gjelder flaske, det prøvde vi første gang når hun var ca 2 uker. Det gikk helt fint, tok den like fort som puppen. Ble tipset å ha hun i samme stilling som når hun vanligvis ammer..

Skrevet

så spørs det litt om hvor lenge du skal være borte og da.. hvor mange timer.. Er ikke sikker på om du ble noe klokere av svaret mitt, og jeg har antakelig dårlig erfaring også, men ville satt igjen så de som passer hvertfall har til en 2-3 måltider :) i tilfellet

Skrevet

Hvor mange måltider skal du være borte da? Babyen min på 4 måneder spiser 100-120 ml på et måltid når jeg har pumpet og er borte. Da spiser hun ca hver 2,5-3,5 timer. Jeg har også sett en formel på engelske sider, men har ikke noe bokmerke til den. Jeg tror det ligger rundt 500-800 ml på et helt døgn, avhengig av vekt og sånt.

Har du masse melk er det jo bare å pumpe rikelig og legge i frysen - kjempepraktisk å ha litt liggende!!

Skrevet

150 ml per kilo har jeg laert i dag, i doegnet. Og saa deler du paa natall maaltider snuppa de har i doegnet og Voila !

Hadde lagt til litt da, pluss et ektra maaltid med tanke paa at uhell kan skje... vaar barnevakt mistet melka i vasken en gang....

Skrevet

Jeg blir nok borte opptil tre måltider tenker jeg. Vi har en backup i at jenta kan kjøres dit jeg er, så får hun pupp der, men hun henger fortsatt ganske lenge i puppen om kvelden så jeg håper flaske funker.

150ml pr. kilo delt på måltider er nok den formelen jeg har sett en gang, men det er nok et poeng å ha en del ekstra. Og det som ikke brukes opp kommer sikkert til nytte senere :) Jeg aner jo ikke hvor mye jeg har, men det virker jo som det er en del. Får utforske litt pumpetidspunkter osv. de neste par ukene :)

Takk for gode tips!

Skrevet

Vil bare anbefale dere å prøve flaske flere ganger frem til du skal være vekk. Lillegull her tok flaske som en drøm første gangen, da var han 7 uker og drakk begjærlig. Neste gang var han mer motvillig, men det gikk da ned til slutt. Etter det har vi ikke fått i han en dråpe, han bare vræler og blir rasende. Så her er det bare puppen som duger gitt...

Så mitt tips er, prøv med jevne mellomrom at hun virkelig tar flaske :)

Et annet tips er også at mor holder seg langt unna når far prøver å gi flaske. Hvis babyen kjenner lukta av eller hører mor er det større risiko for at hun kun vil ha the real thing :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...