Gå til innhold

Første legetime, meget usympatisk lege!

Anbefalte innlegg

Jeg kom til første legetime i går, akkurat ved starten av uke 8.

Første hun sier er "Uke 8, det var da tidlig?" Jaja..

Så får jeg Helsekortet med beskjed om å fylle det ut til neste gang.. greit nok. Så fyller hun ut blodprøve-skjemaet og forteller meg at f.eks Rh-minus vil hun ikke ta nå, men i uke 11 (hvilket hadde vært helt greit hvis hun hadde stoppet med å si det, men hun fortsetter med:) ..fordi det var så mange aborter før den tid og den prøven var så dyr til hele 250,-!!??

WTF?? Er dette noe å si til en gravid, og dermed hormonell, kvinne? =:-o

For mye informasjon, takk! Yeez, empati? Hørt om det? :-(

Først ble jeg bare paff, men da jeg kom inn til hun som skulle ta blodprøvene spurte hun litt om hvilke prøver jeg skulle ta, og jeg knakk helt sammen og begynte å grine. :-/

Hun tok meg heldigvis på alvor, virket tydelig sjokkert, sa at "Nei, det er IKKE vanlig å si slikt." og tok meg med til en eller annen høyere opp i systemet som snakket rolig med meg, sa jeg måtte tenke gjennom om jeg ville fortsette med damen som lege under svangerskapet og understreket viktigheten av kjemi mellom lege og pasient i denne perioden. ..Godt å bli tatt på alvor, men var rimelig deppa likevel når jeg gikk.. isj.. tror jeg skal ut på fastlegejakt ja, var vanskelig å finne kvinnelig sist, men vil heller ha mannlig enn usympatisk, selv om jeg ikke er så glad i gynekologisk-undersøkelse da.. (ikke for det, de er kjipe uansett om det er dame eller mann som utfører)

Er jeg overfølsom, eller var hun helt på jordet?

Fortsetter under...

Hei...

Det skal ikke være sånn å gå til legen..........Du skal gå ifra legen strålende fornøyd fordi du er gravid og har fått det du trenger av informasjon og god veiledning......... Jeg var også til legen i går å jeg er bare i uke 4. Jeg fikk et kjempe fint møte med legen (selv om det bare var en vikar). Han ordnet alle papirer som skulle ordnes. Han skrev på helsekortet mitt... Er ikke det litt rart å få beskjed om å fylle det ut selv? Har aldri hørt om det før.

Å si att det er så mange aborter i uke 8???? Fy søren for ei kjærring!!!! Det går ikke ann å si sånn. Legene skal beroligge å ikke stresse oss gravide mer opp. Det er fullstendig feil...Begynner nesten å gråte på dine vegne. Jeg er 5 fullgåtte uker i mårgen å jeg fikk tatt alle blodprøvene i går.

Men det var bra att du møtte noen som tok deg på alvor senere.... Håper de snakket hardt til legen etterpå...

Å nei det er ikke DU som er overfølsom, det er HUN som er fullstendig ute på jordet!!!!!

*Stooor klem*

det er vel ikke noe nytt i at det er mange aborter i uke 8 og evt. 9. Det står jo i alle blader osv. Vi vet jo det... Helt ærlig, ser ikke helt problemet.

Det var jo bare informasjon om gamle dager..

Jeg snakket med resepsjonen og sammen ble vi enige om at det er tidsnok å ha første legebesøk i uke 11 om man føler seg OK. Skulle noe føles galt eller at man ikke føler seg bra, da kunne jeg bare ringe opp igjen og få ny time.

Lykke til uansett med ny fastlege.

Annonse

Hun er jo gravid...Da er overfølsom med i kontrakten... Og det burde leger vite om.

Jeg syns ikke leger skal begynne å klage over hvor dyre prøvene er som om folk som mister misbruker slike prøver... Eller å minne engstelige frøkner om at sååå mange mister. Det er da ikke noe å ta opp kaldt og rolig. greit at vi selv vet at mange mister, at mange ikke kommer helt fram...men vi vet det, vi trenger ikke å få det fortalt kaldt i en bisetning. Finn deg en ny lege du ;)

Fant en ny på https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.do :-)

Til de som syntes jeg sutrer: Som nevnt var ikke problemet at det var ny informasjon for meg at mange mister. Jeg bare syns det var lite empatisk/sympatisk å trekke det frem i det hele når jeg ikke hadde spurt hvorfor prøvene ikke skulle tas før uke 11.

Jeg forstår hvirkelig ikke leger må si sånne ting....? Jeg fikk samme beskjed i går på helsestasjonen; "Du er jo veeeeldig tidlig ute, da!" Det var ikke noen vits i å ta blodprøve, og det var bare såvidt jordmor gadd å fylle ut helsekortet og .."det er jo fortsatt fare for abort". Jeg vet jo det, men er det nødvening å si når jeg sitter der? Det er tross alt helsestasjonen har bedt meg komme så tidlig. Hvis de ikke skjønner at det ikke er noe hyggelig å høre dette når man er der for å få bekreftet at alt er i orden, da er det en sentral del av jordmor-/legeutdannelsen som mangler.

Bastards!

Annonse

Åh, no kjente eg at eg ble forbanna!! Selvf skal ikke en lege oppføre seg slik, skjønner godt at du ble lei deg.. Kan jo bare håpe på at hun får tilbakemelding fra sine kollegaer som virket fornuftige.

Lykke til i svangerskapet, nyt det:)

Klem

Nå har jeg fått ny lege, og gleder meg til time der i neste uke. <3

Hun er i tillegg nærmere der vi bor, og siden hun har færre pasienter på sin liste, sansynligvis enklere å få time hos.

Satser på at vi også får bedre kjemi enn jeg hadde med min forrige.

Hilsen trådstarteren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...