Sannamor ;)Fødeklar:) Skrevet 19. august 2008 #1 Skrevet 19. august 2008 Jeg var og handlet noen dyner idag,Hun i butikken fant frem alle dun dunene de hadde,men så sa jeg at jeg ville ha vanlig dyne,(syntetisk). Oge hun så rart på meg,og sa at alle valgte dun dyne (hun var riktig nok gammel,men). Har 2 barn fra før,og har alltid brukt de enkle dynene. Og er fornøyd med dem. Hva med dere?? er det virkelig sånn,at det er bare meg som ikke bruker dun dyne til de små??? Skal jo ha dun pose med lammeskinn i vognen når det blir kaldt:) vasker dere forresten nye dyner før de taes i bruk???
temine Skrevet 19. august 2008 #2 Skrevet 19. august 2008 Jeg har ikke gjort det, men det er pga mye allergi i familien. Finnes syntetiske dyner som er like gode og varme som dundynene heldigvis. Jeg luftet dyne og pute sist, men da var det -20 grader ute...nå kommer jeg til å vaske den tulla brukte og bruke den samme til nestemann:)
Gjest Skrevet 19. august 2008 #3 Skrevet 19. august 2008 Vi har ikke dundyne pga at pappaen er allergisk, og det er jo greit at også han kan oppholde seg på barnerommet (og helt nødvendig så lenge småen sov på vårt rom) ;-) Er strålende fornøyd med syntetiske dyner, både til oss selv og småen. Ja, jeg vasker dynene før bruk.
Mrs. Bouquet Skrevet 19. august 2008 #4 Skrevet 19. august 2008 Her i huset har alle dunddyner, også i sommerutgave til oss voksne. Syns dun er så mye mer behagelig, luftigere, men alikevel varmere på kalde dager. Deilig med den knitrende lyden. For baby syns jeg også det er bra med tanke på at de er like gode som nye etter mange vask og tromling, mens syntetiske klumper seg mer og mer når de er brukt noen år og vasket en del ganger. I tillegg trives husstøvmidden dårligere i dun.
loffmusa Skrevet 19. august 2008 #5 Skrevet 19. august 2008 vi har dun dyner. hos oss er vi opptatte av kvalitet, man tilbringer mye tid i sengen og er viktig at man får en god natt me søvn:)
Håperpåønskebaby Skrevet 19. august 2008 #6 Skrevet 19. august 2008 Jeg hadde aldri valgt dun... Det kommer av flere ting, bla allergi i familien
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 19. august 2008 #7 Skrevet 19. august 2008 Vi er allergiske mot dun begge to, så her får ikke tulla vår dun heller... Men det er jo litt smak og behag, våre dyner klumper seg ikke, og de er gode og varme selv uten dun. Vasker dyna før bruk, for å få bort eventuellt fabrikkstøv osv... Dama på butikken sa at det skulle holde å kjøre dyna i tørketrummel uten å vaske den første gang, men har ikke prøvd det. Lykke til med dynevalg
Gjest Skrevet 19. august 2008 #8 Skrevet 19. august 2008 Hadde dundyne til gutten på 2 år.Nå til babyen i magen kjøpte jeg vanlig syntetisk/bomull på Princess i går 80x100 111kr.Dama sa den var bestselgeren av dynene til babyer. Dundyna til 2 åringen er en god kvalitetsdyne,men klumper seg gjør den.Synes stadig jeg må riste den,Egentlig tilfeldig at jeg valgte dun 1.gang.
Mrs. Bouquet Skrevet 19. august 2008 #10 Skrevet 19. august 2008 Tror kanskje flere av dere med allergier kunne med fordel valgt dun i stedet for syntetisk. Det er ytterst få som faktisk er allergisk mot selve dunet, men man tror det selv fordi man før ofte hadde dundyner som ikke kunne vaskes på 60 grader og dermed ble det så mye midd i dem. Det er "skiten" til midden de aller fleste allergikere ikke tåler. http://www.dagbladet.no/pds/1998/04/21/84117.html En fersk studie viser blant annet at innholdet av allergiframkallende stoffer fra husstøvmidd er åtte ganger høyere i puter med syntetisk fyll enn i dunputer. En av fem nordmenn er allergiker, og om lag 40 prosent av oss vil oppleve å ha allergiske plager i løpet av livet. Ny kunnskap - Undersøkelsene gir oss helt ny kunnskap. Dersom funnene blir bekreftet i større studier, har vi et klart eksempel på hvordan ikkedokumenterte råd om helse basert på tradisjon og skjønn direkte kan ha forverret sykdommen, sier Martinus Løvik, seksjonsoverlege i Folkehelsa. For noen kan syntetisk sengetøy bety økte astmaplager med alvorlige pustebesvær, nesekløe og rennende øyne. Løvik har gjennomgått den nyeste forskningen på området. Resultatene er gjengitt i siste nummer av Tidsskrift for den norske lægeforening. En av undersøkelsene avslørte at dunputer hadde en klart beskyttende effekt på barn med alvorlige pustevansker, sammenliknet med puter med syntetisk fyll. Stikk motsatt - Funnene er svært overraskende, og kan tyde på at sengetøy av dun reduserer risikoen for å få allergiplager. Til nå har vi trodd det stikk motsatte, sier Løvik. Dette kan skyldes at preparatene som er brukt for å teste allergikere, har inneholdt rester av midd fra fuglene. - Når pasientene så har reagert mot middrestene, har vi feilaktig forvekslet det med reaksjoner mot dun og fjær, sier Løvik. Den statistiske sammenhengen mellom astma og middallergi er sterk. Midd er mikroskopiske dyr som trives aller best i den varme og fuktige senga di. Du ser dem ikke, men i mikroskop viser de seg som fryktinngytende åttebeinte monstre. De livnærer seg på hudavfall fra mennesker, og det er særlig avføringen deres som gir oss astma- og allergiplager. Om lag åtte timer i døgnet, eller en tredjedel av livet ditt, deler du seng med de små krypene. Hodeputa viktigst - Luft og støv fra hodeputa presses ut når vi flytter eller snur på hodet. Puta kan derfor være den gjenstanden i innemiljøet som er aller viktigst for helse og sjukdom i luftveiene, sier Løvik. Ifølge overlegen viser dette at det er svært viktig med godt renhold og jevnlig lufting av sengetøyet. - Her har trolig syntetisk sengetøy en fordel framfor fjær og dun, som må spesialrenses, sier Løvik. Norges Astma- og Allergiforbund synes Løviks funn er svært interessante. Fram til i dag har de rådet mange av sine medlemmer til å kvitte seg med sengetøy av dun. - Resultatene var nye for oss. Vi vil ta opp saken med våre rådgivende leger og Folkehelsa. Det danske forbundet er også aktuelt å kontakte. Det har utviklet dyner og puter der fjærene er kapslet inn for at allergikerne ikke skal reagere, sier Ernst H. Honningdal, informasjonskonsulent i forbundet
gullfisken83 Skrevet 19. august 2008 #11 Skrevet 19. august 2008 Vi har ikke kjøpt dundyne.. kjøpte syntetisk, men det var en Høie dyne som var anti allergi og antimidd eller noe sånn:p Har heller ikke dundyne selv, foretrekket syntetisk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå