Gå til innhold

Hvorfor har de så ulik skolerute rundt om i landet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan forstå at det er praktisk å ha høstferien og vinterferien litt ulikt, men skolestart og skoleslutt?

Her startet skolen 14. august og jeg leste et sted den begynner i morgen, altså 20. august. Hvorfor er dette så ulikt rundt om i landet?

Skrevet

Det har litt med når de legger planleggingsdager å gjøre, når de avlsutter skoleåret og når det passer å ha vinterferie og høstferie osv.

Noen tar tidligere juleferier, eller begynner senere, noen har høst før andre. På sørlandet legger de ofte høstferien til hummerfisket, her i Trøndelag blir den ofte lagt til elgjakta osv.

Men til syvende og sist har alle like mange skoledager i løpet av et år.

Skrevet

Hm, jo, men høstferien og vinerferien varer vel like lenge selv om den legges til ulike tidspunkter? Det blir lang juleferie her hvor vi bor ja pga dagen julaften faller på i år. Og jeg trodde alle hadde like mange planleggingsdager? Når slutter skolene deres i år, elelr neste år da? Siste dag er er 24 juni her, synes det er sent jeg, i hvertfall med tanke på den tidlige oppstarten...

Skrevet

Jeg har faktisk ikke oversikt over vårt skoleår, men vet at selv om alle har like mange planleggingsdager, så praktiseres det litt forskjellig.

Hos oss planlegger vi en uke før skolestart med såkalt halve dager, som selvfølgelig blir hele... Andre har to dager... Men hvorfor din kommune har valgt å ha tidlig start vet jeg ikke. De fleste begynte vel i går...

Skrevet

Vår skole begynner ikke før i morgen, de har hatt 2 planleggingsdager nå. Men de har heller ikke mer en 2 dager med høstferie og ingen vinterferie. Men de har ekstra lang juleferie (begynner ikke på skolen igjen før 7 januar), og ekstra lang påskeferie. Har kanskje litt med plassen vi bor, for da har folk mulighet til å reise ned i jula og påsken uten å måtte ta ungen så mye fri fra skolen.

Svigerinna mi som er lærer har engang sagt at alle elever skal ha 190 skole dager i løpet av 1 skole år, hvordan de blir fordelt er opptil hver enkelt skole :-)

Skrevet

Etter som jeg har fåtstått så har de en uke høstferie på østlandet, i Nord norge har vi bare 2 dager, dermed kan barna begynne litt senere på skolen. Lurer på om det kan ha noe med at vi ofte har bedre vær i august rundt skolestart enn f.eks i beg, av juni

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...