Gå til innhold

Kan man reise til utlandet selvom man er sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med Nav. Det skal gå greit, om reisen ikke påvirker sykdom eller behandling. Men du må søke om å få beholde dine rettigheter (sykepenger), og det kan hende du må ha bekreftelse fra lege/behandler om at du ikke vil bli dårligere av oppholdet, og at behandling ikke påvirkes.

Skrevet

ellers så bare reiser du uten å si noe!! =)

Skrevet

Det er en ekstremt dårlig ide. Min far visste ikke at man måtte melde fra ved utelandsreise når man var sykemeldt, så han tok seg 5 dager i utlandet med en kamerat. Arbeidsgiver lurte på noe, så han ringe pappa, men pappa rakk ikke telefonen, derfor kom arbeidsgiver til en utenlandsk telefonsvarer. (Det kommer automatisk på det språket de bruker i landet du er i).

Det endte med at pappa måtte betale tilbake over 14000 kr i sykepenger! Så, det var det veldig dårlig råd....

Men det er riktig som en over her sier, man kan fint reise til utlandet så lenge lege godkjenner dette.

Skrevet

......og jeg kan tydeligvis ikke skrive i dag....

Skrevet

Veldig dårlig ide om du reiser uten tillatelse fra legen og nav, har ved 2 tilfeller reist når jeg har vært sykemeldt på ferie, men fordi det ikke var fare for forverring så gikk det helt greit og reise! Dessuten så om du blir syk i utlandet og må oppsøke lege så finner alltids Nav dette ut, i alle tilfelle om du blir innlagt på sykehus. Er raskt og få tillatelse hos legen så jeg ville ha gjort dette uten tvil!

Skrevet

NEI det kan du ikke!

Er du syk, hold deg hjemme.

Er du frisk nok til en sydentur, dra på jobb.

Ikke bruk mine skattepenger på sydentur, takk!

ARG!!!

Skrevet

Som jeg skulle sagt det selv, appelsin! :-) Hva ER det med moralen til folk???

Skrevet

Signerer appelsin...

O'moral; hvor er du?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Tror ikke mange arbeidsplasser, og kollegaer, syns det er ålreit at folk er sykemeldte, OG reiser til syden...

meeen, jeg var selv på tur når jeg var sykemeldt, men jeg var sykemeldt pga bekkenløsning og nersynkoper. Fikk lov av legen og dra, men fikk ikke lov å jobbe. Jobbet da i hjemmesykepleien, og arb.plassen la ingenting til rette for meg, sånn at jeg kunne fortsette. Selv om det var det jeg gjerne ville...

Skrevet

Appelsin seriøst dette kan du ikke mene, ikke vet du hva folk er sykemeldt for, greit nok du mener de ikke skal reise til syden eller på ferie om man har influensa og lignende, men i det ene tilfellet mitt mistet jeg en nær slektning i en tragisk ulykke og jeg hadde et sterkt behov for og komme meg vekk en tur og dessuten måtte min egentlige ferie utsettes pga denne ulykken så den sydenturen var alfa og omega for min videre fremgang, jeg fikk ting litt på avstand.

Håper virkelig du ligger til sengs når du er syk og bare griner slik agressivt du oppførte deg nå!

Skrevet

Det er jo noen sykdommer som blir bedre av utenlandsopphold, og ganske menge der det ikke betyr noe til eller fra. Da har det jo ingen ting å si om den sykmeldte har det fint i sykmeldingsperioden. Om man derimot må droppe ut av behandling ol er jeg helt enig.

Skrevet

Poenget er vel at hvis man har "alt på det rene", så spør man NAV om dette.

Dessuten er det jo uansett ferie, så da skal man melde fra til NAV om dette - det er fjorårets opptjente feriepenger som skal brukes til ferie, ikke løpende sykepenger.

Skrevet

Sydenferie når man er sykmeldt? nei det hadde jeg ikke hatt samvittighet til, uansett hva jeg ble sykemeldt for.

Skrevet

Jo dette mener jeg helt seriøst!!!

Og ja, når jeg er syk, så ligger jeg til sengs.

Når jeg mistet mine 4 svært nære familiemedlemmer på 2 mnd. så var det ikke sydentur som hjalp,men støtte av venner&familie og "tid til ettertanke" som hjalp.

Samma det egentlig, reglene ier man ikke kan dra utenlads når en er sykmeldt - så enkelt er det bare!

Skrevet

Jeg har reist til utlandet nens jeg var sykemeldt. Jeg tok kontakt med lege og nav før jeg reiste og fikk tillatelse av legen siden det ikke var fare for at jeg ble verre pga turen, og siden behandling ikke ble utsatt pga turen.

Haha er ikke mange her som vet de utallige grunnene det kan være til at man er sykemeldt og hva en utenlandstur kan gjøre psykisk og eller fysisk. "nesa mi er såå lang og lenger ser ikke jeg! "

Skrevet

Men hvordan får enkelte det til??

Vi mistet vår lille jente i uke 31 i svangerskapet, tør påstå at det er noe av det tøffeste man opplever.

Jeg fikk 6 ukers fødselspermisjon, mannen fikk 2 uker sykmelding - thats it! Fikk beskjed om at det beste var å "komme i gang igjen", og det var det sikkert...

Skrevet

Hadde jeg vært sjukmeldt hadde jeg ikke hatt samvittighet til å reise utenlands... Men nå er ikke jeg en av de som blir sjukemeldt for "ikke noe "da..

Er man sjukemeldt så er det ikke meninga at man skal reise til utlandet o.l...

Skrevet

Blir stadig overraska over holdninga her inne....

Ja om man klargjør med lege og får han til å skrive til nav at du har lov å dra så bare dra.

Om det er meninga at man skal reise eller ikke når man er sykmeldt er da en sak mellom hi og lege....

Skrevet

Men ved visse sykdommer (revmatisme og endel andre autoimmune sykdommer) så kan ett opphold i varmere strøk forkorte en sykemeldingsperiode, og dermed spare "dine" skattepenger.....

Men er enig at om man er sykemeldt for noe som ikke bedres av en sydentur (tenker ikke sånn heisatur...), eller hvor man burde prioritere ro og hvile så skal man ikke dra!

Skrevet

Poenget er vel at hvis man har sykdommer som forbedres ved utenlandsopphold, så VET man det...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det skulle en nå tro. Man lurer ikke på om man kan dra 3 uker til syden midtvinters dersom man er plaget med sykdommer som blir bedre av sol og varme.

MEN, vi vet jo ikke hvorfor HI er sykemeldt...

Skrevet

Nå synes jeg du er sneversynt!

Pappa var sykemeldt pga senebetennelse i armen, og kunne overhodet ikke gjøre jobben sin (data og KUN data). Skulle han liksom ligge til sengs da? Sydentur forverret ikke senebetennelsen for å si det sånn.

Skrevet

Om man sliter med f.eks. depresjoner kan man jo faktisk ha godt av å komme seg bort. Samme med revmatiske sykdommer ect. Men det vel en regel for hva man har lov til og ikke.

Venninnen min ble sykemeld en uke etter svangerskap utenfor livmoren, hadde vært sært om hun ikke skulle få reise til mannen sin i sverige da liksom.

Skrevet

Nei, vi veit ikke det.. men tør jeg å gjette på at det er svangerskaps relatert?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...