Gå til innhold

Han spiser ALT men vil ikke ha brødskive! :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klumper i mat - ikke noe problem, og liker 1 års middagsglass, men kneipbrød med kaviar, leverpostei eller prim øyer han av. Hadde vært så enkelt om han hadde spist det og det er mere mettende enn grøten han liker.

Hvordan gjorde dere i denne situasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror babyen din ikke er klar for å ikke spise brødskive enda. Har selv en datter på samme alder, og hun spiser kun grøt trinn en og moste grønnsaker og frukt. Babyer på denne alderen kan ikke tygge enda, og magen deres vil også ha vanskeligheter for å fordøye mat med biter.

Det er derfor det står oppgitt alder på glassene man kjøper. Glass for ettår gamle babyer er for ettår gamle babyer og ikke for de på syv måneder..

En annen grunn til ikke å gi brød med kaviar, osv til babyer på denne alderen er at det inneholder salt, noe som ikke bør innføres før senere da babyens system ikke kan skille ut saltet som vi voksne kan.

Denne linken fant jeg et annet sted på denne siden med info om barnemat og oppskrifter hvis du er interessert: http://www.barnemat.com/nutrition.htm

Skrevet

Takk for svar :-)

Pålegget er greit nok, brukte det til min datter også, og hs sa at jeg skulle bruke dem.er ikke så mye salt så fikk beskjed om å bruke sunn fornuft og det har jeg gjort hele veien om alt :-)

Han tygger, og siden han er så aktiv må han ha mat med mer næring derfor jeg prøvde 1 års glass og de har jo ikke salt. Men fikk beskjed av hs om å heller la han få middag som jeg spiste og det har jo gjort en stor forskjell på han. Spiser mye mer enn hva ett middagsglass inneholder og er en mer fornøyd gutt. Får kjøttbullar og brunsaus, fiskeboller i hvit saus osv, er kjempeglad for da slipper jeg disse glassene :-)

Han tygger, men jeg tror nesten det er konsistensen på det, for han spekulerer fælt i allefall og han har jo 2 tenner så er ikke noe problem sånn sett. Men jeg får prøve innimellom så blir han vel vant til det :-)

Skrevet

Hva om han får prøve å spise litt selv?

Bare lag små biter uten pålegg som han kan eksperimentere med å putte i munnen og gnage på. Bare for å venne ham til konsistensen.

Min lille likte også godt å få skalker å gnage på, men da var han vel noen mnd eldre enn din ;-)

En periode ville han bare ha brødskiven om den var "dynket" i fruktmos, og det er også en grei måte å venne ham til konsistensen.

Senere var trikset å servere brødskiva med skje ... det er noen merkelige idéer de får for seg av og til!

Prøv deg frem med ulike serveringsmåter, så skal du se det går seg til etterhvert!

Skrevet

Ja, da må du jo bare prøve med brødskive også, så gutten din blir mett :) Synes det virket lurt å følge rådet til hun over.

Er gutten din spesielt stor for alderen, eller er det fordi han er aktiv og/eller har høy forbrenning at han trenger så mye mat? Ble nesten litt imponert jeg. Min lille har veldig god appetitt, men spiser helt 'normalt' ifølge hennes alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...