Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som det fremgår av andre innlegg jeg har postet i dag og i går, så er vi på nippet til å bli henvist til Riksen for prøverør. Jeg har tusenvis av spørsmål og akkurat nå lurer jeg på dette med et eller to egg.

Får man velge selv? Hva gjorde dere? Hvorfor valgte dere slik dere gjorde?

Jeg tenker i utgangspunktet at jeg ikke ønsker tvillinger, og sjansene for å lykkes har vel blitt relativt gode (?)- så jeg tenker at det holder å sette inn ett egg.

Samboer og andre rundt oss vi har snaket om tenker at man likegodt bare kan sette inn to med en gang, og satse på at minst ett fester seg. Men, det er ikke de som skal ha to babyer i magen, bli tobarnsmor på en gang med alt arbeid (og gleder!) som følger med det. Jeg tenker at det vil bli mer tungvindt for meg å gjøre ting, komme meg rundt, dra på besøk osv med to babyer enn med bare en (i permisjonstida).

Hvis vi skulle få tvillinger nå, vil vi da få mulighet til prøverør senere? Gjelder tobarnsregelen (i det offentlige) per barn eller per svangerskap? For jeg vil jo veldig gjerne oppleve å få barn flere ganger...

Men, hvis alt hadde gått godt, så hadde det jo vært veldig hyggelig med to! Tenker på fellesskap og nærhet mellom barna, at vi med kontantstøtte da har mulighet til å være hjemme med barna lenger (to ganger kontantstøtte, da begynner det å ligne noe), og bare det å få to barn! Selv om det er mye slit, så må det jo være MYE glede også!

Jeg tenker også at hvis minst et av to egg fester seg, så utgjør det at sjansen for å lykkes er større med to egg og man da slipper belastningen med flere runder med hormoner, berg- og- dalbane osv.

Nei, det er mange rare tanker som kommer.. -Og kanskje er dette ikke noe vi får ta stilling til en gang heller! -Og hvis vi får velge, kanskje sier det seg selv hva vi ønsker når vi kommer så langt. Dette er jo etter hva jeg har skjønt antagelig minst et halvt år fram i tid!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svarte deg på den andre tråden også, men kan jo svare her også :)

Jeg fikk satt inn 2 egg. Dette var kun fordi ingen av eggene var mer enn todelte på innsettingsdagen. Fikk derfor ingen på frys fordi legen sa at todelte egg overlever ikke frys/tin.

Denne gangen håper jeg at jeg får satt inn to :) Har liksom begynt å se for meg livet med tvillinger jeg da :) Hehe... Og så tenker jeg at dersom jeg faktisk skulle få tvillinger, så trenger jeg strengt tatt ikke ha flere forsøk for å få barn. Da har jeg jo allerede to :)

I utgangspunktet setter de bare inn ett egg på Riksen, men de vurderer det nok ut fra kvaliteten på eggene osv. Regner med at du kan få lov å si at du kun ønsker å sette inn ett egg, men kanskje vanskeligere å ønske seg to :)

Skrevet

Det er ingen selvfølge at du får sette inn to egg ved assistert befruktning. De har sluttet med dette fordi det ofte er komplikasjoner med flerbarnsgraviditet og for tidlig fødsel. De hevder også at det er like stor sjans for positivt resultat ved å sette inn kun ett egg. Tror kanskje du har mulighet for å sette inn to egg hvis du er over en viss alder?! Hvis de nå ikke har forandret på reglene siden jeg hadde IVF:)

Ved opptiningsforsøk derimot kan du sette inn to.

Ønsker deg lykke til!!

Skrevet

Og tusen takk for dette svaret også :-) Jeg er så glad for at det finnes sånne som deg der ute, som kan hjelpe meg med alle tankene mine! ;-)

Jeg har vel egentlig begynt å tenke to jeg også, siden kjæresten min ønsker seg det. -Og man kommer jo aldri til å angre! Men, det kan jo hende vi ikke får velge, så vi får se da :-)

Skrevet

Tusen takk for både svar og ønske om lykke :-)

Hvordan gikk/går det med deg? Lyktes det for dere?

Hva er egentlig forskjellen på frys og vanlig forsøk? Det mest vesentlige skjønner jeg jo, men er det like mye medisiner og slik? Bare uttak og jobben til kjæresten min som ikke er nødvendig?

Skrevet

Vi er et par som nettopp var i Danmark og fikk satt inn to egg, vi fikk velge det selv.

Men nå som jeg er blitt gravid skal det jo bli spennende å få høre om det er en eller to.

Men jeg synes bare det er greit å få to med en gang, da har de hverandre i hele oppveksen. Godt for dem å være to da sønnen min er 14 år, det blir liksom enebarn om det er kun en.

Klart det er større risiko med fortidlig fødsel, men i dag får enn så tett oppfølging under svangerskap og spesielt hvis det er tvillinger.

Lykketil;)

Skrevet

Vi var så heldige at vi lyktes ved første IVF. Fikk ei fantastisk flott jente:) Nå skal vi snart prøve opptiningsforsøk, og krysser fingrene for at det går på første forsøk denne gangen også;) Man må jo tenke positivt:)

Ved frys er det mindre bruk av medisiner, og er et mye enklere forsøk enn ivf. Eggene som blir satt inn er jo allerede befruktet, så får bare håpe de overlever opptiningen! Var en enkel forklaring, men jeg har ikke satt meg så godt inn i det ennå (Utolig så mye mer avslappet man blir når man allerede har barn;))

Håper dere er like heldige som oss og greier det på første forsøk:)!!!

Skrevet

Vi har hatt to forsøk, et vanlig og et frys. Begge gangene ønsket vi to egg inn, og fikk det. På andre forsøket klaffet alt og vi fikk en gutt for 11 mnd siden.

De sa til oss, at det ikke er større sjanse for å bli gravid selvom man setter inn to ( men man vil jo gjerne tro det hihi).

Vi har fortsatt 4 egg igjen på frys, de er fryst ned i samme rør, så neste gang vi prøver kommer vi til å ønske to igjen, fordi vi syns det er så kjipt å " kaste" 3 egg....ikke nødvendigvis for at vi ønsker oss tvillinger. Men kommer det så kommer det, og da er det jo selvfølgelig velkomment!! Vi driver jo med dette for at vi ønsker oss barn :)

Tror og vet at man får god oppfølging under tvillingsvangerskap! Og tenk så mye glede de får av hverandre!

Hvis dere ikke har barn fra før hadde jeg satsa på to med det samme, man vet jo da ikke hvordan det er å bare ha en ;)

Masse lykke til

Skrevet

Vet ikke om de er "snillere" på Riksen enn på Ullevål jeg. På Ullevål er de ganske strenge med det å sette inn 2 egg ihvertfall. Hvis du er under 35 år er sjansene små for å få satt inn 2 egg. Jeg gjorde det jeg kunne og prøvde å mase meg til å få satt inn 2, men jeg tapte den diskusjonen gitt =)

Jeg er 33 og de sa jeg var ALTFOR ung, hehe. Jeg har så innmari lyst på tvillinger, selv om jeg vet at prosentsjansen for å få det ved å sette inn 2 egg er liten. Men man har ihvertfall en liiiiten sjanse da.

Vi får bare krysse fingrene for deg og håpe at Riksen har andre kriterier når det gjelder alder.

Skrevet

Hei

Vi har prøvd begge deler. Både 1 egg og 2 egg.

Hva dere ender opp med til slutt, kommer an på flere ting. F.eks reglene og praktiseringen av disse på de forskjellige sykehusene samt hvordan kvaliteten på eggene er etter befruktning.

For å berolige deg litt, så ble jeg gravid både den gangen jeg fikk tilbake 2 egg og den gangen vi fikk bare 1 egg. Vi har akkurat vært igjennom et søskenforsøk og bestemte oss for at 1 egg fikk holde. Vi tok ingen sjanser på å få tvillinger. Jeg er snart 40 år og hadde mulighet til å selv bestemme om vi ville ha 1 eller 2. Jeg stolte på at de nå er mye flinkere til å velge ut det beste egget, så valget var enkelt. 1 egg ble satt inn og jeg er nå 14 uker på vei!!

En god sjanse har du uansett.

Lykke til

Skrevet

Har også blitt gravid både med innsett av 2 og 1 egg. Tror ikke sjansen er noe større når man setter inn 2, det som avgjør mere er vel eggkvaliteten på det som blir satt inn. Det man bør tenke litt over med tanke på tvillinger er vel ikke først og fremst om en orker 2 barn på en gang eller øsnker det, men heller faren for barnet/barna ved et komplisert svangerskap hvor kanskje ikke den ene utvikler seg som den skal og også faren for for tidlig fødsel. Det hjelper ikke alltid uansett om en blir tett fulgt opp i svangerskapet. Ofte går det jo bra, men risikoen for at noen skal gå galt øker jo med flerlinger - det går det ikke an å argumentere seg bort ifra. Det er jo en årsak til at man ønsker unngå det på sykehusene. Tilhører også Riksen, og jeg ville stolt helt på deres avgjørelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...