Lille Langbein Skrevet 18. august 2008 #1 Skrevet 18. august 2008 Trenger alle mulige gode råd og tips... Hva lager dere? Hvilken kombinasjoner har dere funnet ut at er best? Noen gode og spennende oppskrifter dere har prøvd ut? Prøvde å lage fruktmos her om dagen og hadde lest på forhånd at jeg kunne fryse de ned i isbitposer. Den ble veldig god, men for det første ble det veldig gris å få ned i isbitposene, hehe, og for det andre fant jeg ut at det ble ganske så mye dyrere enn å kjøpe ferdige (kjøpte bl.a. mango - det ble dyrt). Noen som har regnet på det og funnet ut hva som er mest rimelig? Tror jeg kommer til å ende opp med å kjøpe grøt og fruktmos, også lager jeg middagsmaten selv....hmm... Gutten min er 6 mnd.
Gjest Skrevet 18. august 2008 #2 Skrevet 18. august 2008 Nå er nr 2 bare 4 mnd og såvidt i gang med litt grøt, men med første så lagde jeg mye sviskepuré og aprikos/eple, aprikos/banan og bare eple. Aprikos og svisker kjøpte jeg bare tørka som jeg kokte med vann, eplene skrelte jeg, fjerna kjernen og kokte. Avocado/banan er også godt, men det trenger du ikke å koke, det moser du bare. Jeg frøs det ned i isbit...bokser...? Brett? Ikke noe kliss av det. Og når det er frossent tar du de ut og samler i en pose slik at du slipper så menge brett. lagde også mye gulrot, kålrot puré som jeg moste i en kokt potet når jeg varmet det. Husk: potet kan ikke has i blender/stavmikser, da blir det "svamp/gummi" når du tiner det. Mose med gaffel går bra.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 18. august 2008 #3 Skrevet 18. august 2008 Lager en del selv. Bruker som regel potet og gulrot (+ litt vann og rapsolje) og varierer litt med andre grønsaker og kjøtt. Ser på glassene hvilken type kjøtt og grønsaker de bruker der. Var noen som la ut noen oppskrifter lengre nede her ett sted, søk i feltet til venstre så finner du det nok.. Har ikke laget fruktmos, kommer sikkert til å prøve det, men baserer meg på å kjøpe disse. Blir jo litt enklere med middagen, da er det bare å koke litt ekstra potet og gulrot så har man mat til mini også.
Gjest Skrevet 18. august 2008 #4 Skrevet 18. august 2008 De fruktpuréene var fine å ha i grøten også. Brukte nemlig de fra helsekosten, de har ikke tilsatt frukt/smak, så det var fint å kunne variere. Til middagen tar du i rapsolja ved servering. barnemat.com er fin til inspirasjon.
Skurvelurven Skrevet 18. august 2008 #5 Skrevet 18. august 2008 Jeg lager fruktmos med banan, eple og pære. Har regnet på det og det er billigere å lage det selv. Bruker man annen frukt som er dyrere (f.eks. mango), går det opp i opp eller blir dyrere (avhengig av hvor mye "dyr" frukt man bruker selvsagt).
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 19. august 2008 #6 Skrevet 19. august 2008 Med takk til "mphs". Hun la ut denne tråden tidligere med masse nyttige oppskrifter: http://www.dinbaby.com/forum/thread/138460235 Jeg har lagt denne i mine favoritter :-)
line_n & sara Skrevet 19. august 2008 #7 Skrevet 19. august 2008 tomatsauer og grsaker, fisk etc er populært! feks tomat og fullkorns pasta (bruker spelt) pluss grsaker, nå som sara er 9, bruker jeg parmesanost og hvitløk i, har alltid brukt litt løk og frisk basilikum. sara likte alle grsaksblandinger med mye mais i tilvenningsfasen. har alltid gitt mye brokkoli pga jern. unngå spinat, mangold og rødbeter, pga nitritt, ellers kan du trikse og mixe det du vil av grsaker! favoritten her er tomat og torsk! eller forsåvidt alt med torsk, men vent til gutten din er 8 mnd før du gir fisk. jeg fryser ned i fryseposer, skriver på posen hva den inneholder, og tiner den i posen (legger oftest posen i en kopp med kaldt vann på kjøkkenbenken, da tines den fort)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå