Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #1 Skrevet 18. august 2008 kjenner ei som har en sønn på 10 år som bruker Ritalin. eller hun bruker de "av og på" på han.Sier han trenger pause fra de,så i helger/ferier så dropper hun de. Hun sier at han blir veldig snakkesalig,at en kveld hadde han sagt "tenk mamma, om verden var rosa" , han sover ikke, han spiser ikke og at han mister hele "livsgnisten" da han bruker de. Mulig at alt dette er sant, men føler det blir litt veldig overdrevet. Bør han ikke ta medisinen jevnt,slik at han får jevn dose og ikke av/på med de ?? Kjenner andre som også bruker Ritalin, men har aldri hørt om så stor endringer i attferd osv, men de bruker de jo jevnt hele tiden.
Konsulent surrehue+3 med tut Skrevet 18. august 2008 #2 Skrevet 18. august 2008 Vet om flere som kutter ned på døgndosen i ferier og sånt, men kutter ikke ut alt. Kan ikke tenke meg at det er sunt i det hele tatt! Man bruker ganske lang tid på å trappe opp og komme til riktig dosering når man begynner på Ritalin, fordi det er en medisin som kan være litt "skummel". At han ikke spiser når han bruker medisin er forståelig, da man mister matlysta av tablettene. Derfor er det viktig at man spiser før man tar medisinen. At han ikke sover kan tyde på for høy dose på ettermiddagen, kanskje han ikke har behov for den siste doseringen, eller at den er for høy som jeg nevnte. Det med livsgnisten kan jeg ikke svare på, da både jeg og min sønn føler at alt stemmer og blir rett når vi tar medisinen.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #3 Skrevet 18. august 2008 Takk for svar, og hører gjerne fra flere Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #4 Skrevet 18. august 2008 Det er som konsulent surrehue sier; mange kutter helt eller delvis medisin i ferier og helger. Det har vi aldri gjort her, for det kan føre til at vi må "tilvenne" ungen på nytt etterpå. Det er ikke store problemer å kutte en uke av sommerferien, men da blir jo den uken deretter, også, med ungen i taklampa, alt må gå så fort og det er masing hele dagene. Og så bruker det å skje flere "uheldige" episoder når han ikke er medisinert skikkelig. Det at han ikke sover, er ikke sikkert at det kommer av for høy dose. Det kan rett og slett være at når virkningen går ut på kvelden, så kommer det uhorvelige mengder energi som skal ut. Det er erfaringen her. Dette var legen som forklarte oss. Vi har i perioder brukt Melatonin, som er et "søvnhormon" disse barna ser ut til å mangle litt av fra naturens side. Det er dette stoffet som gjør oss trette ut på kvelden. Det kan høres ut som sovemedisin, men er det ikke. Og det med "livsgnisten"; når en starter på Ritalin, så kommer en ofte inn i en slags monoton humørsituasjon i starten. En blir litt apatisk, og det ser ikke ut til å være skikkelig gledesopplevelse. Etter at en har funnet riktig dose og kroppen har vent seg til Ritalin, så forsvinner dette igjen. Det er min erfaring. Dersom de du kjenner, ofte kutter medisinen, så vil det vel ta lenger tid å komme gjennom dette "startproblemet", også.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #5 Skrevet 18. august 2008 Glemte en ting her. De fleste barn mister litt matlyst når de går på Ritalin og Concerta, men de spiser nok til å klare seg:)
Anonym bruker Skrevet 21. august 2008 #7 Skrevet 21. august 2008 Sønnen min har bare gått ned i vekt (han tar vyvanse), så i sommer gikk han ikke på medisiner i det hele tatt, og har gått opp mye i vekt, heldigvis. Men nå når skolen begynner, må han tilbake på medisinen sin, siden han ikke takler skoledagen ellers. Altfor mye uro i kroppen dersom han ikke tar medisiner, og han klarer ikke å ta til seg lærdommen hvis han er uten medisiner. Dette gjorde vi i samråd med psykologen.
smaskeli fødte 20 jan 2007 Skrevet 25. august 2008 #8 Skrevet 25. august 2008 Min sønn bruker ritalin kapsel og en tablett på ettermiddagen, i samråd med legen brukte han lite medisin i ferien fordi han har gått ned litt for mye i vekt.........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå