mastermind Skrevet 18. august 2008 #1 Skrevet 18. august 2008 Spurte dere helsesøster før dere begynte med grøt? Snuppa er 4 mnd og jeg har lyst å begynne så smått. Hun virker ikke helt mett om kvelden og våkner oftere om natte nå enn før
rosami Skrevet 18. august 2008 #2 Skrevet 18. august 2008 Absolutt ikke! Det er vår baby, og vi som bestemmer når nye ting skal prøves! Vi som er med babyen hver dag merker jo tegnene på når det er på tide med noe nytt. Det er jo bare å prøve, enten funker det, eller så funker det ikke...da får man heller prøve igjen om en stund... Får innimellom inntrykk av at det er helsestasjonen som bestemmer over vårt eget barn!! Bruker man sunn fornuft selv, kommer man langt og lengre enn langt
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 18. august 2008 #3 Skrevet 18. august 2008 Kan være greit å snakke med HS først, men til syvende og sist er det jo du som bestemmer. (Men er barnet under 4mnd ville jeg ikke ha begynt med fast føde uten at jeg direkte ble anbefalt dette av HS) Vi begynte også så smått med grøt da jr. var 4mnd. Han begynte plutselig å forlange mat hver 3. time på natta, og 2.-3. hver time på dagen. Var på 4mnd kontroll og snakket med HS ang å begynne med grøt. Hun mente det var naturlig at han våknet oftere fordi han trengte mer mat fsiden han vokste så mye, og at vi ikke behøvde gi grøt. Men de fleste andre jeg snakket med inkl. en annen HS mente jeg burde begynne så smått. Babyen må da få bli skikkelig mett, og vi mødre trenger søvnen. Og etter at vi begynte med grøt, ble det gradvis ferre nattmåltid. Nå i en alder av 6mnd er vi nede i 1-2 (av og til ingen) nattmåltid (dvs de 10-12 timene han ligger i sengen sin) Poenget er at du antakelig kan få ulike råd på HS alt ettersom hvor "amme nazi" de er. Fant dette i en bok om mat til små barn: Spedbarn er forskjellige, men følgende oppførsel kan tyde på at barnet ditt er klar for fast føde: - Begynner å våkne (oftere) på natta - Virker misfornøyd etter bryst måltidet - Virker sultnere - Begynner å forlange mat oftere - Viser interesse for din og andres mat
to tette Skrevet 18. august 2008 #4 Skrevet 18. august 2008 det er du som avgjør dette. følger babyen din sine kurver er det vell ikke vits vil hun nok mene. helsesøstra vår mente det ikke var vits, pia mi er liten, men følger sine kurver fint. Pupp er best som eneste næring til fylte tre måneder. Men jeg starta med grøt alikavell Laaaang tilvenning tenkte jeg, bare ei skje de første dagene- Snuppa eeeeelsker det! Lager bare gode koselyder igjennom hele måltidet. Nammenammenaam! Jeg er gla gfor at jeg prøvde
endelig mamma t 2 :) Skrevet 18. august 2008 #5 Skrevet 18. august 2008 Når startet du med grøt da...? Det er forskjell på under 3 mnd, og på 4 mnd som HI's baby er... Men ang å spørre helsesøster: Man gjør som man selv vil. Mamma vet stortsett alltid best, og helsesøster trenger ikke å godkjenne alt. Når det gjelder grøt til en 4 mndrs gammel baby ville jeg gjort det jeg følte for selv, uten å spørre helsesøster
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå