Gå til innhold

gode nyheter, daarlige nyheter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini har lagt paa seg 160g paa 2 dager !!!

Konklusjonen er at flaske har gjort susen

Den daarlige nyheten er at han klarer ikke aa spise fra puppen, han faar ikke godt nok tak. De mener at det kan gaa seg til om 3 - 4 uker for da vokser han og da vokser munnen hans ogsaa.

De mener ogsaa ta jeg skal pumpe etter hvert eneste maaltid og gi han etter han har faatt proevd seg paa puppen, dvs ca 8 ganger i doegnet , innkludert natten.

De mener at hvis jeg gjoer det en maanedstid saa vil ha kanskje kunne ta puppen da.................

Jeg aner ikke hva jeg skal gjoere for jeg blir fryktelig sliten av alt dette her.

Hvert maaltid vil paa denne maaten ta opp mot 1 - 1,5 time.....Saa hvis jeg gaar for denne maaten saa blir det det eneste jeg gjoer i en hel mnd...

Hva hadde dere gjort ????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flott at han tar flaske da...! :)

Vanskelig situasjon det der.. Hvor motivert er du da? Ønsker du å amme "for enhver pris"? Jeg ville nok prøvd å pumpe så lenge jeg klarte, og prøve med pupp så lenge det var melk i puppene.. Personlig hadde jeg vel gitt opp etter en uke :S Er ikke så viljesterk...

MEN: Husk at det er mye mer med det å være mamma enn amming. Det er det beste for barnet ditt å få brystmelk, osv, osv, bla, bla, det vet du jo. Men syns ikke du skal slite deg ut på pumping. Minien din har bruk for en mamma som har armene i behold, og ikke har slitt seg ut på timevis med pumping..

Om du bestemmer deg for å gi jernet og forsøke, vil jeg anbefale deg å investere i en ordentlig god elektrisk brystpumpe, gjerne en der du kan pumpe begge brystene samtidig. Ammehjelpen kan sikkert komme med gode tips og råd.

Lykke til med avgjørelsen din :)

Skrevet

etter erfaring er det få barn som tar puppen etter påbegynt flaske. Og pumpe seg før hvert måltid også gi det , kommer til å slite deg helt ut . Det er rett å slett ikke verdt det.

Men dette er jo helt opp til deg selv, hva du selv føler er riktig.

Men å slite seg ut , gangner ingen.

Skrevet

Hei!

Ikke enkelt å gi råd her, men jeg kan jo dele min erfaring ihvertfall!

Jenta mi sleit også veldig med å ta pupp den første tida, munnen var alt for liten og brystvortene litt store. Jeg måtte pumpe meg døgnet rundt samtidig som jeg forsøkte å legge henne til puppen innimellom. Utrolig slitsomt var det, og vi var nesten hver dag på helsestasjonen for å veie henne samt få gode råd og hjelp til ammingen. Vi var så heldig å få komme til et "ammeorakel" på helsestasjonen etter ca to uker, og hun fikk "koblet" babyen til puppen og der ble hun hengende :)

Her løste det seg altså etter ca to uker med MYE prøving og slit, og jeg synes virkelig at det var verdt det! Jeg holdt på å gi opp hele tiden, men fikk masse oppbacking fra helsesøster så jeg holdt ut.

Hvor gammel er babyen din?

Lykke til, håper du finner ut av dette :) Tror du blir fornøyd uansett hva du måtte velge.

Skrevet

Hadde samme problemet her. Jenta vår hadde en infeksjon da hun ble født, så lå på barneintensiven i en uke. Ble matet med sonde, samtidig som hun fikk pupp. Men hun greide ikke bite over (for liten i kjeften, hehe). Sykepleierne fant til slutt ut at skulle at jeg skulle prøve ammeskjold. FIkk medela sitt, og hun spiste som bare det. FIkk med meg to hjem. Har ikke fått tak i flere av de her, men har brukt avent sine. De er større, men det går bra nå somhun er sterkere.

Ulempen med å bruke ammeskjold er at de ikke vil ta puppen senere, og at utdrivningen kan bli svekket. Det har ikke vært noe problem her. Hun tar puppen, men jeg blir så sår, tro meg, har prøvd i en uke der jeg grein og kasta opp pga smertene, så her går det i skjold ennå, 4 mnd gammel. Men ingen problem. Hun spiser og legger godt på seg. Skikkelig kule nå, sunn og frisk, verdens herligste.

Anbefaler å prøve skjold. KJempegreier!

Skrevet

Han er akkurat 14 dager i dag.

Faar hjelp paa ammeklinikken her,er der annen hver dag...

De mener han har kort tunge og liten munn...

Skrevet

Jeg vil ambefale deg ammesold. Vi måtte brukte ammeskjold i neste tre måneder. Men en dag var det pluselig bare slutt på å bruke skjold. Men vi øvde litt ved hvert måltid på dagtid i en stund først. Brukte ammeskjoldet først, for å så ta det av og så legge han til brystet igjen. Noen ganger sugde han litt, om noen ganger resten av måltidet. Synes det var litt mye styr med koking etter hvert måltid, og ikke minst å ikke glemme det når vi skulle bort. Men alt er vel bedre enn å måtte pumpe "hele" dagen. Jeg hadde et veldig stort ønske om å amme, så jeg gjorde for å få det til.

Vi måtte forresten begynne med prematur størrelse på skjoldet. Men det tok ikke mange dagene før det ble for lite, og vi måtte kjøpe større.

Håper du får til ammingen.

Lykketil

Skrevet

Jeg skjønner at du blir sliten, det var jeg også i den perioden, og hvordan du fortsetter er helt opp til deg, og hvor mye du orker. Tro meg, jeg tenkte mange ganger på å stoppe med å amme, og bare å pumpe, eller helt å slutte med begge deler.

Jeg var nemlig i tilsvarende situasjon som deg. Tulla klarte ikke å spise noe særlig fra puppen, sugde bare littebitt for så å stoppe, så måtte jeg hele tiden prøve å stimulere henne for å prøve å suge mer. Vi var også på diverse veiekontroller, og etter at hun ikke hadde gått nok opp i vekt måtte vi også bruke mme i en periode.

Men, etterhvert klarte jeg å pumpe nok til at vi ikke trengte mme mer. Jeg ga henne pupp først til hvert måltid, og pumpet etterpå. Det eneste unntaket var nattmåltidet. Da ga vi bare flaske (pappaen), samtidig som at jeg pumpet, da ble ihvertfall ikke nattmaten så veeeldig lang. Som hos deg tok det alt i alt veldig lang tid for hvert måltid. Vi fikk som råd å prøve 10 minutter på hver pupp for så å gi flaske. Det som var dumt var jo at vi aldri visste hvor mye hun kom til å orke etter pupp, så etterhvert måtte vi kaste mye morsmelk.

Men, det postive var at etterhvert ble hun flinkere og plutselig ville hun ikke ha noe mer, eller bare bittelitt, etter et måltid. Da prøvde vi uten å gi noe tillegg. Vi hadde noen kontrollveiinger i den perioden også, og det viste seg at hun gikk veldig fint opp i vekt.

Nå fullammer jeg fortsatt og hun er 6.5 måneder. Vi holder på å prøve å introdusere fast føde.

Vel, dette er min historie, og det kan hende at det ikke passer for deg, men det hjelper kanskje å vite at andre har vært der. Når jeg leser at de sier at hun har kort tungebånd, så hørte jeg om en annen baby hvor de hadde kuttet i tungebåndet, og at det hadde hjulpet. Har ingen egen erfaring med det, men det er jo mulig å forhøre seg om det er noe å vurdere.

Lykke til!!

Skrevet

Min lille gutt gikk, av forskjellige grunner, ikke opp i vekt som han skulle og jeg begynte å gi litt tillegg samtidig som jeg ammet og pumpet. Det hele resulterte i at gullungen ikke ville ta brystet etter han hadde vendt seg til flaske. Jeg fortsatte derfor å pumpe, pumpe og pumpe i 5 mnd, noe jeg IKKE vil anbefale til min värste fiende engang! Uff, for et stress. Han fikk brystmelk, men til hvilken pris......? En utslitt mamma!

Vet du hva, det er så mye kos med flaske også og det er faktisk ikke så dramatisk å ikke amme! Mitt råd er, begynn med tillegg du! Ikke stress deg ihjel med dette!

Uansett hva du gjör må du ha lykke til :-)

Skrevet

Hei!

Ikke gi opp:) Jeg pumpet hver tredje time i ni uker. Gutten min lå på sykehuset og klarte ikke å spise før etter syv uker. Pumpingen resulterte i enorme melkemengder, men pytt pytt. Pumper meg fortsatt to ganger i døgnet i tillegg til at han nå spiser alle måltidene selv. Han er nå straks 6 måneder. Skjønner at det kan være slitsomt å pumpe, men jeg tror det løser seg ganske raskt. Da er det jo supert å opprettholde melken slik at babyen får mm:) Lykke til.

Skrevet

Jeg vil sterkt anbefale deg å pumpe nåhvis du ønsker å amme.. Men som en annen skrev her, hvor motivert er du? for det er ett slit, helt klart.. Vasking og koking og tørking.. Det tar tid..

Da Mia ble født hadde hun "for liten" munn til mine pupper og vi sleit veldig me ammingen. Jeg fikk et stooort sår på den ene brystvorten, noe som resulterte i brystbetennelse fordi hun ikke fikk tømt den siden..

Derfor har jeg brukt både skjold og pumpe, og det har ikke vært det minste problem med å få henne til å gå tilbake til puppen da hun ble eldre og klarte å holde på puppen.

Jeg var utrolig motivert, derfor fikk jeg det til..Morsmelk er jo helt klart det beste barnet ditt kan få, og det vet du jo sikkert, som en annen skrev... Jeg ønsket å amme for enhver pris, så da sto jeg om natten å kokte pumpa, så den var klar til neste gang..

Lykke til, hva du enn velger... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...