Gå til innhold

Reflux

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære dere med refluxbabyer, hvilke symptomer hadde babyen? Hva fikk deg til å undersøke om det kunne være reflux? Jeg har ei jente som gulpet mye da ho var liten, nå har hun endel oppstøt. Ellers spiser hun dårlig og sover dårlig.En kollega av meg trodde det kunne være reflux. Pliiis kom med erfaringer!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn på 5 mnd har reflux

Jeg var på 6 ukers kontrollen og han hadde en kjempegulp mens vi var der, og legen sa litt refluxing. Mens jeg tenker hjelpes hvor mye han gulpet, så sa legen at det var ikke noe alvorlig tilfelle og så lenge han la på seg trengte jeg ikke å bekymre meg.

Jeg fikk tilbud om å gi forskjellige tyknere i melken, eventuelt en spesial melk mot reflux

Og tips om å ikke legge han ned på rygg før det var gått en halv time etter mat, og gi mindre mengde mat og heller gi oftere, men det var helst fordi at jeg skulle slippe å bytte klær så ofte

Stort sett går det over av seg selv innen første året

Jeg har ikke gitt han noe ekstra mot gulpingen, og det går bedre nå. Han har mere tynt oppstøt nå, istedetfor tykt gulp

Har forstått det slik at det er vanlig, og at det er veldig sjelden at operasjon er nødvendig.

Og at magen ikke er så veldig sur heller det første året, slik at de ikke plages så veldig av halsbrann.

Må bare si at vi har ikke hatt problemer med hverken spising eller soving.

Det er min erfaring

Du finner kanskje innlegg fra tidligere her inne om mer alvorlig reflux, siden jeg bare har erfaring med lett reflux

Skrevet

Jeg har en gutt på nå syv mnd som har reflux. Han gulpet ikke men hadde da sure oppstøt som lå og irritterte i spiserøret og var smertefullt. De første symptomene var smatting, hosting, surkling i halsen og tett nese.Han gråt utrolig mye og jeg satt og sov med han på brystet i seks uker. Men symptomene kan variere mye. Jeg merker ikke så mye til det nå men han skal ta ny ph måling neste mnd. han står nå på Losec og har vært blid siden han fikk denne. Jeg Fant mye info på amerikanske nettsider. Der står det også om stille reflux som nesten ikke merkes. De trekker også paralleller mellom reflux og kolikkbarn. Bare spør om du lurer på noe mer.

Lykke til... det er ikke farlig

Skrevet

Det er sure oppstøt som ser ut til å plage vesla her også. Og jeg ser på ho at det er skikkelig surt. Ho våkner om kvelden og natten og er skikkelig sinna så det er tydelig at det er noe som plager ho. Får prøve å få tatt en ph måling for jeg og tenker at losec kan virke.

Skrevet

Uff ja dette må du få orden på fort, stakkars liten. Det tok forresten en uke før losec virket.

Håper du får tid raskt til ph måling.

Skrevet

Junior her har reflux og bruker Losec. Han gulpet hyppig fra han var født. Ved 3 mndr alder begynte han å bli svært vanskelig å få til å spise. Måtte amme i sengen, mens han halvsov. Etterhvert som vi innførte fast føde begynte han å kaste opp. Til slutt gikk han ned i vekt, og vi ble endelig tatt på alvor av legen. Han fikk i tillegg til reflux også diagnosen melkeallergi. Prøvde først med melkefri kost, men han fortsatte å kaste opp. Begynte så med Losec. Han ble bedre, men har fortsatt dårlige perioder hvor han ikke spiser, og kaster opp.

Vi fikk råd på sykehuset om å heve hodeenden på sengen for å redusere lekkasje av mageinnhold til spiserøret. Har du prøvd dette?

Ellers inneholder frukt mye syre og kan forverre plagene.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...