ts1981 Skrevet 18. august 2008 #1 Skrevet 18. august 2008 Min gutt på 3 uker har den siste uka begynt å sette melka fast i halsen når han blir ammet. Det skjer 2-3 ganger hver dag. Det medfører at han slutter å puste i noen sekunder. Da får jeg naturlig nok litt panikk og "hiver" han opp mot skuldra og "slår" han på ryggen til han klarer å hoste det opp. Dette er skikkelig ekkelt! Noen andre som har opplevd noe av det samme? Jeg tar gjerne mot tips for å unngå dette, eller tips om hva som er best når han først har satt melka fast i halsen.
jentelykke + guttelykke Skrevet 18. august 2008 #2 Skrevet 18. august 2008 Det er ikke farlig at de små setter litt melk i halsen, de hoster det lett opp igjen. Kanskje har du litt kraftig utdrivningsrefleks? Så spruten står og det kommer mye på en gang. La han få litt pauser når refleksen setter i gang. Det kan også hjelpe å ligge og amme, da renner ikke melken så fort.
*En rosa og en blå* Skrevet 18. august 2008 #3 Skrevet 18. august 2008 Jeg har samme problemet pga sterk utdrivning, noe som også resulterer i at snuppa svelger mye luft når hun ligger til puppen og får derfor endel luftsmerter... Nå har jeg begynt å pumpe ut litt (ca 20-30 ml) før jeg legger henne til puppen, slik at jeg har fått unna det verste trykket. Virker som om det er bedre for ho. Tips for deg også, kanskje?
VirreVirre Skrevet 18. august 2008 #4 Skrevet 18. august 2008 Sånn var min jente også de første mnd. Også når hun lå i senga kunne hun få sånne "pustebesvær" når hun skulle svelge spytt eller noe. Jeg trodde det var noe galt svelget hennes, men legen sa at det var reflekser som skulle utvikles. Nå gjør hun det ikke lengre, og jeg husker ikke når hun slutta. Er 7mnd nå.
Nameless08 Skrevet 18. august 2008 #5 Skrevet 18. august 2008 Min jente gjorde også dette de første par månedene og jeg fikk helt angst av det. Hos oss var det kun venstre pupp hun satte det i vrangstrupen fra og jeg kunne bare amme henne liggende fra denne puppen for at hun ikke skulle sette det i halsen. Løsningen ble å endre stilling når jeg satt og ammet, da brukte vi "tvilling" stillingen sånn at hun lå på siden av meg med kroppen under armen min.. kanskje litt dårlig forklart, men håper du forstår. Nå er hun 4 mnd og setter fortsatt litt i vrangstrupen men hun har ikke så sterke reflekser lenger så det er mye lettere for henne å bare hoste det opp igjen. Se forøvrig denne linken, den beroliget meg litt i hvertfall. http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=501258 I tillegg kan du se litt på Ammehjelpen sine sider for å få tips om ammestillinger og mye annen nyttig info. Det ordner seg til slutt skal du se men det er litt ekkelt når det står på, håper det jeg har nevnt kan hjelpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå