Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #1 Skrevet 18. august 2008 Har pratet med lånekassen flere ganger, men får alltid ulike beskjeder. Jeg lurer på følgende: Jeg er nå tatt opp i ett årsstudium med 60 stp. har termin 3 januar og vil da gå ut i permisjon 13 desember, altså 3 uker før termin. skolen min har da allerede tatt juleferie innen den tid. har jeg krav på permisjon før juleferien? jeg skal heller ikke ta opp stipend og lån høstsemesteret, men søke om fødselsstipend for vårsemesteret. jeg har fått beskjed om at jeg har krav på stipend og lån høstsemesteret og vil også da få fødselsstipend. Må jeg likevel sende inn noen form for bekreftelse til lånekassen om at jeg er fulltidsstudent og venter barn i løpet av skoleåret? eller holder det at jeg sender inn blankett G og fødselsattest når barnet er født? jeg fikk beskjed av en kundebehandler at jeg måtte sende inn bekreftelse fra lånekassen om at jeg er tatt inn som fulltidsstudent selv om jeg ikke skal søke om stipend og lån for høstsemesteret, mens en annen kunne fortelle meg at skolen informerte lånekassen om dette automatisk da jeg også var student og kunde av lånekassen forrige vårsemester. blir serriøst forvirra av det her! håper noen kan hjelpe meg:) Tusen takk for svar:)
Gjest Skrevet 20. august 2008 #2 Skrevet 20. august 2008 Jeg tror nok ikke du har krav på permisjon tidligere pga juleferie. Det står bare at du får permisjon fra 3 uker før fødsel, det står ingen ting om arbeidsdager/virkedager. Hensikten med permisjonen er jo at mor skal slippe å anstrenge seg nært opp mot fødselen, det kan ikke sammenliknes med feks feriedager/avspasering. Jeg er litt usikker mhp det andre spørsmålet ditt. Du kan høre med skolen om du blir rapportert inn som student, det høres fornuftig ut at dette skjer automatisk når du studerer ved en norsk skole. Det hadde kanskje stilt seg anderledes hvis du studerte i utlandet? Hvis du er usikker er det jo bare å fylle ut blankett G, så er du i alle fall sikker. Men så lenge skolen kan dokumentere at du er student og har rettigheter til stipend og lån så vil jeg tro at det ordner seg uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå