Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanskelig å sove om natten for nyfødt barn, noen erfaring og har gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold ut, er vel det beste svaret! :-)

De små skjønner ikke forskjell på dag og natt før de er rundt 12 uker gamle. Noen er heldige og får de til å sove før. Men om man først tror man har fått en rutine på det, kan det forandre seg hele tiden.

Den første tiden er det viktig å gi barnet masse masse kos, dag som natt. Det er vant til å ligge inni magen i varmen og bli byssa hele tiden. Du får prøve leve på babyens premisser de første ukene.. Sov når babyen sover. Lykke til, du har sååå masse herlig å se frem til!!

Skrevet

faste rutiner ved leggetid hjalp meg masse, vi begynte med å bade og stelle og så mat til samme klokkeslett hver dag, og det tok ikke lang tid før gutten min skjønt det og sovna når det var kveld :)

og sov fra 10.00-07.30 med 1 måltid kl 04.00

dette begynte vi med samme uke som vi kom hejm

Skrevet

Det var vel fra 22.00 håper jeg? ;)

Huff, det er vanskelig å få henne til å sove etter "bøkene" ja.. Om snuppi skal sovne om natta MÅ hun sovne i senga vår og ved puppen. Alt annet fører til lys våken bebbis som nekter å legge seg. Mitt beste tips til lang søvnperiode er "massiv" mating på kvelden. Da pleier hun å sove godt.

Skrevet

Har babyen noen lange soveperioder på dagen kanskje? Min første var født med omvendt døgnrytme; sov masse på dagen - våken på natten. Vi ble anbefalt av helsestasjonen å vekke henne på dagtid og mate henne hver 3. time. Det funket for oss.... Selvom hun ikke sov rundt før hun var 10 mnd;-)

Skrevet

vår gutt er nå 7 uker og sover i sengen sin fra rundt 22.00 til kl09.30 om morgenen, med to måltider iløpet av denne tiden. Han likte absolutt ikke å ligge i sengen de første ukene(d fungerte ikke å rulle håndklær rundt han), men han sov godt i vognen. Vi lot han sovne i vognen i stuen med oss og løftet hele vognbagen inn i sengen hans om kvelden.

Skrevet

Vi har en på 1 år og en på 1 uke, og dette funket for oss:

Jeg blir oppe til kl 2400 for siste amming før vi legger oss for natta. Da har hun antagelig fått mat kl ca 20/21,og så kl 2400 igjen. Magen er da såpass full at hun sover til ca 4, og deretter til ca 0730 igjen.

Jeg fant ut at det var mye lurere å bli oppe den ekstra timen om kvelden, istedenfor å legge seg kl 22/23, for så å våkne i ørske kl 24, kl 4 og kl 07....

Funket/funker fint for oss. 1-åringen sov på eget rom fra 4 mnd gammel og sov rundt fra ca 5-6 mnd gammel - 12 timer hver natt fra 19-07. Det gjør hun fortsatt. Legger seg stort sett uten et knyst - helt utslitt etter dagen.

Skrevet

Mitt svar er rutiner, rutiner, rutiner. Dette er ikke noen magisk løsning, men den eneste som fungerer i lengden tror jeg. Barn har døgnrytme allerede fra mors liv, denne må du prøve å skjønne deg på. Sakte men sikkert (eller fort som fy, det er forskjell på de små ;)) kan du prøve å innpasse denne med din egen. I starten må du gjerne "kompromissere" litt, dvs du må innpasse deg babyens rytme, før den finner din. Noen babyer har "riktig" døgnrytme fra starten av, andre trenger hjelp for å finne den. Jeg var så heldig at begge barna mine har hatt natt når jeg har det fra starten av :)

Det finnes nok andre fine løsninger, men jeg er rutinemenneske. Barn trenger også rutiner, og jeg tror de har godt av å ha det fra starten av. Det kan være tungt, og se mørkt ut avogtil, men hold ut...! Du får så mye igjen for det i ettertid.

Rutinen min er bading hver kveld til samme tidspunkt, mating, og rett i egen seng. Lyset er slått av, og jeg snakker ikke med snuppa mi på rommet. Bare hysjer litt om hun er urolig. Ved nattmaten: minimalt med lys på, ingen snakking/pludring, rett i seng etter maten. Hun får kos på kinnet og litt vugging om hun ikke finner søvnen igjen med en gang. På morgenen får hun sove sammen med meg :) Hun er nå 7 uker, og begynner å bli ganske "lettvint" å ha med å gjøre :) Finner søvnen selv, sover timevis i strekk på natta (7-9 timer), litt mat før hun sover videre. Har vært litt styr å komme hit vi er i dag, men jeg har holdt på rutinene mine, ikke gitt opp, og sakte men sikkert har hun vent seg på dem ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...