Vitamin Skrevet 17. august 2008 #1 Skrevet 17. august 2008 Vanskelig å sove om natten for nyfødt barn, noen erfaring og har gode råd?
Labambie Skrevet 17. august 2008 #2 Skrevet 17. august 2008 Hold ut, er vel det beste svaret! :-) De små skjønner ikke forskjell på dag og natt før de er rundt 12 uker gamle. Noen er heldige og får de til å sove før. Men om man først tror man har fått en rutine på det, kan det forandre seg hele tiden. Den første tiden er det viktig å gi barnet masse masse kos, dag som natt. Det er vant til å ligge inni magen i varmen og bli byssa hele tiden. Du får prøve leve på babyens premisser de første ukene.. Sov når babyen sover. Lykke til, du har sååå masse herlig å se frem til!!
Lykkeliten86 Skrevet 18. august 2008 #3 Skrevet 18. august 2008 faste rutiner ved leggetid hjalp meg masse, vi begynte med å bade og stelle og så mat til samme klokkeslett hver dag, og det tok ikke lang tid før gutten min skjønt det og sovna når det var kveld og sov fra 10.00-07.30 med 1 måltid kl 04.00 dette begynte vi med samme uke som vi kom hejm
*bubbs* Skrevet 18. august 2008 #4 Skrevet 18. august 2008 Det var vel fra 22.00 håper jeg? Huff, det er vanskelig å få henne til å sove etter "bøkene" ja.. Om snuppi skal sovne om natta MÅ hun sovne i senga vår og ved puppen. Alt annet fører til lys våken bebbis som nekter å legge seg. Mitt beste tips til lang søvnperiode er "massiv" mating på kvelden. Da pleier hun å sove godt.
betty74 Skrevet 18. august 2008 #5 Skrevet 18. august 2008 Har babyen noen lange soveperioder på dagen kanskje? Min første var født med omvendt døgnrytme; sov masse på dagen - våken på natten. Vi ble anbefalt av helsestasjonen å vekke henne på dagtid og mate henne hver 3. time. Det funket for oss.... Selvom hun ikke sov rundt før hun var 10 mnd;-)
smallone Skrevet 18. august 2008 #6 Skrevet 18. august 2008 vår gutt er nå 7 uker og sover i sengen sin fra rundt 22.00 til kl09.30 om morgenen, med to måltider iløpet av denne tiden. Han likte absolutt ikke å ligge i sengen de første ukene(d fungerte ikke å rulle håndklær rundt han), men han sov godt i vognen. Vi lot han sovne i vognen i stuen med oss og løftet hele vognbagen inn i sengen hans om kvelden.
MaybeAgain Skrevet 18. august 2008 #7 Skrevet 18. august 2008 Vi har en på 1 år og en på 1 uke, og dette funket for oss: Jeg blir oppe til kl 2400 for siste amming før vi legger oss for natta. Da har hun antagelig fått mat kl ca 20/21,og så kl 2400 igjen. Magen er da såpass full at hun sover til ca 4, og deretter til ca 0730 igjen. Jeg fant ut at det var mye lurere å bli oppe den ekstra timen om kvelden, istedenfor å legge seg kl 22/23, for så å våkne i ørske kl 24, kl 4 og kl 07.... Funket/funker fint for oss. 1-åringen sov på eget rom fra 4 mnd gammel og sov rundt fra ca 5-6 mnd gammel - 12 timer hver natt fra 19-07. Det gjør hun fortsatt. Legger seg stort sett uten et knyst - helt utslitt etter dagen.
endelig mamma t 2 :) Skrevet 18. august 2008 #8 Skrevet 18. august 2008 Mitt svar er rutiner, rutiner, rutiner. Dette er ikke noen magisk løsning, men den eneste som fungerer i lengden tror jeg. Barn har døgnrytme allerede fra mors liv, denne må du prøve å skjønne deg på. Sakte men sikkert (eller fort som fy, det er forskjell på de små ) kan du prøve å innpasse denne med din egen. I starten må du gjerne "kompromissere" litt, dvs du må innpasse deg babyens rytme, før den finner din. Noen babyer har "riktig" døgnrytme fra starten av, andre trenger hjelp for å finne den. Jeg var så heldig at begge barna mine har hatt natt når jeg har det fra starten av Det finnes nok andre fine løsninger, men jeg er rutinemenneske. Barn trenger også rutiner, og jeg tror de har godt av å ha det fra starten av. Det kan være tungt, og se mørkt ut avogtil, men hold ut...! Du får så mye igjen for det i ettertid. Rutinen min er bading hver kveld til samme tidspunkt, mating, og rett i egen seng. Lyset er slått av, og jeg snakker ikke med snuppa mi på rommet. Bare hysjer litt om hun er urolig. Ved nattmaten: minimalt med lys på, ingen snakking/pludring, rett i seng etter maten. Hun får kos på kinnet og litt vugging om hun ikke finner søvnen igjen med en gang. På morgenen får hun sove sammen med meg Hun er nå 7 uker, og begynner å bli ganske "lettvint" å ha med å gjøre Finner søvnen selv, sover timevis i strekk på natta (7-9 timer), litt mat før hun sover videre. Har vært litt styr å komme hit vi er i dag, men jeg har holdt på rutinene mine, ikke gitt opp, og sakte men sikkert har hun vent seg på dem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå