Gå til innhold

Oppbevaring av morsmelk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge kan morsmelk stå i kjøleskap og hvor lenge kan det ligge i fryseren?

Noen som vet om det er puping av bryst eller babyen som tømmer brystet best? Jenten min er nemlig så urolig når jeg ammer, føler at hun ikke får ut melken. Synes nesten det er bedre å pumpe meg først for så å gi henne det etterpå. Da slapper hun av og stresser ikke når hun spiser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet tømmer brystet best.. Jeg pumpet meg da jeg hadde brystbetennelse, og når jeg ikke fikk ut mer med pumpa, så kunne Mia likevel spise en god del..

Du skriver at hun ikke får ut melken.. Kanskje har du litt "trøblete" utdrivningsrefleks? Jeg er så heldig å ha en veldig god en, så sliter ikke der.. Har hørt at det finnes en nesespray som hjelper på det.. Hør med legen din, evt helsesøster :)

Skrevet

Det er forresten mange som får forskjellige svar når det kommer til hvor lenge morsmelk holder seg.. Det jeg har fått beskjed om er 5 timer i romtemperatur, 48 timer i kjøleskap og tre måneder i fryser.. Så jeg opererer utifra det :)

Skrevet

Hm...hvert fall et døgt i kjøleskapet - men usikker på om det egentlig er to! Jeg pumper og lar den stå maks et døgt (for å fylle helt opp før den går i fryseren).

Helsesøster sa seks månder i fryseren (var visst det lærerboka sa) - men da gikk jordmora mi forbi og sa at hu hadde egenerfaring på at det ikke stemte - men gode tre månder i hvert fall. Jordmor sa at det er jo bare å lukte på den, kan jo hende den er god etter seks månder!

Jeg føler at gutten tømmer bedre enn pumping, men dette er sikkert veldig individuelt!

Skrevet

5-8 timer i romtemp, 3 døgn i kjøleskap og 3 mnd i fryser.

SE www.ammehjelpen.no

Skrevet

Jeg har oppdaget at hun spiser bra i begynnelsen for da er sikkert "spruten" kraftig men når hun har sugd en stund så begynner hun å bli veldig urolig og slipper taket hele tiden. Noen ganger så griner hun når hun spiser også. Med andre ord veldig urolig.

Merket når jeg pumpet meg at det tok litt tid før melken kom skikkelig i gang og at den underveis stoppet litt opp for så å begynne å komme igjen. Kanskje er det sånn når hun også spiser og at hun derfor blir urolig når hun spiser.

Ikke lett dette her.. For vel bare øve videre.. :)

Takk for svar.

Skrevet

Hei TuFB :)

Funker sikkert helt fint for deg, måten du gjør det på, å jeg er ikke noen bedreviter, men jeg må bare skrive til deg her.

Jeg har lært at man skal ikke blande varm mat og kald mat. Da tenker jeg på den du allerede har i kjøleskap som du fyller i før du setter den i fryseren.. Også kan det hende jeg tar feil, men jeg tenker at når melken har stått ett døgn i kjøleskap, så er liksom holdbarheten gått ut, og at den da ikke er holdbar etter 3 mnd i fryseren..

Bare nevner det, for det er jo for ille at babyene våre skal få "dårlig" melk.. :)

Skrevet

Det er viktig at du stimulerer utdrivningen før du begynner å pumpe.. Gni brystvorten mellom to rene fingre, enten til du kjenner utdrivningen eller til det kommer ut litt melk.. :) Ikke alle som kjenne utdrivningen like godt.. Jeg kjenner det veeeldig, nesten litt vondt når det strammer til :P

Skrevet

Ser den:-) Kan virkelig hende du har rett, men har blitt fortalt at det går bra - og har gitt gutten min denne melken! MEN skal forhøre meg enda mer rundt nå, for veldig enig med deg - ikke bra å gi dårlig melk til babyen!!

Er jo logisk ja at noe av holdbarheten har gått ut når noe av tiden er brukt opp i kjøleskapet!

Uff, håper den holder - for nå har jeg to liter der som skal brukes nå i slutten av august - da skal jeg være borte fra gullet et helt døgn!! Men det er en helt annen sak nå!!

Takk for tipset!!

Skrevet

Hmmm.. jeg gjør akkurat som deg TuFB. Har ikke tenkt på dette jeg heller.

Skrevet

Jeg har inntrykk av at det fins mange forskjellige svar når det gjelder oppbevaring av pumpet morsmelk...

Jeg har en Medela brystpumpe. I bruksanvisningen til den står det: Kjøleskap 3-5 dager

Fryser i kombiskap 6 mnd

Dypfryser 12 mnd

I Spebarnsboken fra Sandvik som jeg fikk på sykehuset står det:

Romtemperatur i inntil 8 timer

Kjøleskap inntil 5 døgn

Fryser inni kjøleskap inntil 2 uker

Fryser i kombiskap inntil 4 mnd

Dypfryser inntil 6 mnd

Skrevet

Vi får løpe ut å finne mer informasjon om dette!!!:-)

Skrevet

Vet at det finnes flere "regler" på hvor lenge melken holder, men bruker ammehjelpen som utgangspunkt. Min datter lå på prematuravd. på Ahus, og der sa de at melken holder i seks mnd i fryser. Men, den skal fryses ned med en gang den er pumpet. Dvs, den kan ikke først stå en dag i kjøleskapet. Hvis barnet ikke vil ha melken fra fryseren etter f.eks tre mnd, kan den ha blitt harsk. Jeg ga datteren min melk fra mars nå for noen dager siden jeg, og den gled ned på høykant.....

Skrevet

Da var dagens "pump" i fryseren!!:-)

Men, det som har liggi et døgn i kjøleskapet for så å ha blitt lagt i fryseren er vel ikke ødelagt - har vel bare redusert holdbarhetstiden på den håper jeg!?

Skrevet

jeg lå på sykehuset i 14 dager etter fødsel og pumpet mye og der sa de at melka kunne stå et døgn i kjøleskap og 6 mnd fryst

Skrevet

Til HI:

Det kan hende det er lurt å ta en rapepause når hun begynner å slippe.

Jenta mi slipper når hun vil rape

(blir sint når jeg setter henne opp til raping, men det overser jeg glatt).

Etter rapen er det bare å fortsette på samme puppen hvis den ikke er tom.

Har også erfart at jenta mi er veldig urolig på puppen mens hun gjør fra seg (tiss, men ekstra mye på bæsj og promp. Da kan det en skjelden gang bli grining og).

Hvis det blir for ille (slipping og røsking i hytt og pine), tar jeg en liten pause, setter henne opp mot skulderen et minutt eller to eller til det roer seg litt, også pupper igjen. Da går det som oftest bedre.

Helt i starten måtte jeg gi flasketillegg etter pupp pga for lite mm.

Da la jeg merke til at det var viktig å ha lite nok hull i flasketuten.

Hvis hullet var for stort, gadd hun ikke å jobbe med puppen.

Maten kom jo så mye lettere fra flaska.

Vet ikke om det er til hjelp, men...

Skrevet

Dersom du skal fryse melken, bør den fryses umiddelbart etter pumping. Melken kan fryses lagvis, så ved neste pumping kan du helle det direkte på det som er frosset ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...