Gå til innhold

Dere som har 14 mndinger. Hvor mye forstår de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes gutten min forstår så lite enda...Skjønner jo noe, men ikke slikt som peke på øye/nese, hent skoene dine, nå skal vi bade? Heller ikke så interessert i dyr enda, kan ikke si hva dyrene sier f.eks (bortsett fra pusen, men tror ikke han vet skjønner hvordan den ser ut, kjenner bare ordet). Nåt pleier dette å komme? Hvordan er deres med puttebokser? Har ikke øvd så mye på det enda, men han skjønner at det skal inni boksen, men ikke hvilken som skal hvor...Ellers ser er han interessert i Teletubbies og vi leser litt (han er lite tålmodig), men prater og synger mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han forstår ganske mye synes jeg, men føler det av og til er litt basert på dagsformen og viljen. Han finner skoene sine, leter etter smokken osv når vi spør, stort sett. Kroppsdeler peker han ikke på i og med at vi aldri har spurt eller lært ham dette ;-) Han kaller alle dyr for "bæ" foreløpig og er veldig interessert i dem. Er akkurat begynt skikkelig å interessere seg for biler, gravemaskiner ol også, dette synes jeg han var veldig sen på i forhold til storebrødrene. Putteboksen? Tja, er sjeldent vi sitter med ham med den, men han har overhode ikke kontroll, av og til er han heldig, andre ganger løfter han lokket av i stede ;-)

Må innrømme at vi ikke bruker så mye tid på slike ting med ham i og med at han er nummer 3, tar det liksom bare som det kommer. Da var vi mye mer engasjert i og nøye på slikt med førstemann, han ble drillet i både det ene og andre, hehe... Tror i hvertfall ikke du skal bekymre deg. Barn er veldig ulike, tor meg, jeg har 3 gutter med samme mann og de er kjempeulike alle tre og alle er likevel velsignet normale på hver sin måte :-)

Skrevet

Jeg aner ikke hva som er "normalen" jeg. Men som med det meste som gjelder unger så er det vel store forskjeller ute å går tenker jeg. :)

Jr er ett år. Og jeg syntes han forstår mye. (tror jeg..hehe) Han finner ting hvis jeg spør hvor er feks. boka,skoen,smokken,ballen,pusen,sauen,kua,hesten,bilen,toget osv. Ellers svarer han hva kua,sauen,hesten,pusen og hunden sier. Forløpig syntes han "putteboksen" (han har en med kuleramme,noe snurregreier og litt sånn mulitboks egentlig er mest spennende å klatre på:) Han babler mye og har endel ord. mamma,pappa,takk,goddag,hei,mat,mø,bæ,mjau,voff,iiiiihhhj(hest..)se, der,brumbrum,ikke,hadet,nei,uff, æsj,namnam. Han er veldig opptatt av å peke på ting og si lydene. Alt motorisert han kommer over lager han brummer(les.bil)lyder til. Dyreprog på tv. fenger veldig. da stopper han opp og kan sitte stille lenge, men tegnefil ol. interesserer ham overhodet ikke. Ellers elsker han singsang sangkortene og vi leker mye med de. musikk og dansing er og en favoritt.

Skrevet

Lillemora vår på 14 mnd syns jeg forstår veldig mye syns jeg. Hun kan veldig mange ord også, er nå oppe i snart 30 ord hun kan bruke daglig.

Hun prater veldig mye da, og er veldig aktiv og lærevillig og oppegående ;)

Men det varierer jo så mye med disse små, en jevnaldrende gutt i barnehagen "ligger litt etter" henne sånn utviklingsmessig, men en dag så farer han sikkert forbi og kan kanskje mer enn det hun gjør! Det går jo opp og ned :)

Skrevet

Shit! Nå ble jeg litt redd og stressa. Han henger ganske langt etter deres jevnaldrende da. Har hatt på følelsen lenge at han ikke henger med liksom...Går enda ikke heller, bare ustødig gange i armene våre (men det er jo helt normalt da). Får til stadighet høre "barn er forskjellige etc", men har en gnagende følelse av at alt ikke er helt normalt...Uff! Kanskje er vi dårlige til å stimulere, hvem vet..Skulle tro han fikk tilstrekkelig siden han har gått i bhg i 1,5 mnd også. De har ikke nevnt noe der, annet enn at han er veeeldig blid og fornøyd. Har ikke grått etter meg en eneste gang, tror ikke han skjønner det engang...

Skrevet

Det er jo kjempeforskjellig utvikling i den alderen, ta det med ro, din har sikkert normal utvikling selv om han føles "seinere" enn mange! Ta det opp med helsesøster på neste kontroll om du er usikker. I barselgruppa mi var det ialeffal god spredning - da den første begynte å gå, hadde den "tregeste" akkurat lært å åle seg fremover på magen... og alle barna var født i samme måned!

Her hos oss har tuppa gått ei god stund og er flink til det. Hun kan hente sko, vannflaska osv, og peke på øre, øye osv. Og kjenner igjen noen ting, som sol, vovv, bok, blomster osv. Synes hun er flink, vi :-)

Skrevet

Vi har en gutt på 15 mndr, han har ikke noen ord enda (bortsett fra "dær", men forstår mer og mer, ser vi.

Han gir oss smokken når vi ber om det, når jeg går mot trappa og roper på han kommer han som et olja lyn. Han tuller og tøyser og er blid dagen lang, lærte å gå for et par uker siden, peker og prater "sitt språk", og er tydelig tilfreds. Vi ser at han hele tiden gjør fremskritt og ser også at det er stoooor forskjell på jevnaldrende.

Jeg tror at man altfor lett sammenligner barna sine med andres barn, og at man bekymrer seg så fort det viser seg at andre barn kan noe ens eget barn ikke kan.

Barn utvikler seg i forskjellig tempo, og de som er sene er nødvendigvis ikke sene videre utover i livet.

Datteren vår som nå er 5 år, var ikke rask på noe felt, bl.a. var hun veldig treg med å begynne å gå (19 mndr). På et tidspunkt raste hun avgårde, og hun er absolutt ikke tregere enn andre barn i dag, men hun liker å ha kontroll på hva hun gjør, og dermed ventet hun litt lenger med å prøve ut forskjellige ting.

Skrevet

Sønnen min er 15, snart 16 mnd og jeg er faktisk ikke sikker på hva han skjønner. Ikke så mange ord som mange andre barn hvertfall, det er sikkert. Men han kan gå (gått i 1 mnd) og er blid og fornøyd stort sett. Han sier bare "dæ" for "der" og kan ellers ikke si magne ord. Nå må jeg teste hva han forstår av andre ting, skjønner jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...