Gå til innhold

Kan vi spise kaviar ??

Anbefalte innlegg

Er usikker på hvilken "kategori" kaviar går innunder... Har oppdaget at jeg syns det er veldig godt med blanding av kaviar og majones på brødskive, og har spist kun det til frokost et par dager nå... Men er kaviar noe det er greit at vi spiser ? Eller er det i sånn risikosone ?

Noen som vet ?

Takknemlig for svar og hjelp ! ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138472211-kan-vi-spise-kaviar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

:-) Jeg har vært inne på den linken, men der står det ingenting om kaviar... Det var derfor jeg ble usikker. Kaviar er jo laget av fiskerogn, ikke sant, og det er jo en del fisk vi IKKE skal spise.. Derfor blei jeg litt usikker. Men hvis vi ikke kunne spise det, hadde det vel antakelig stått spesifikt ;-)

Kaviar er en av de tingene som jeg heller ikke har klart å finne noe helt entydig svar på. Veldig rart ettersom det er noe som så mange av oss spiser. Hvis du leser på matportalen sin side og samme med brosjyren til helsedirektoratet så står det vel at man ikke skal spise røkt mat. (Eller at man kun skal spise kokt og stekt.) Kaviaren er røkt, og jeg har derfor holdt meg unna den. Men legen min mente det var greit med kaviar da han sier den er pasteurisert. Samtidig står det ingenting bak på min kaviartube om at den er pasteurisert. Det hadde kanskje vært lurt å ringe produsenten å få avklart at den er pasteurisert... (Og hvis noen gidder ringe så gjerne legge ut svaret her til oss andre ;o))

Annonse

Hei igjen !

Jeg sendte spørsmål til Matportalen.no og spurte jeg, rett og slett :-)

Blei vel forsåvidt ikke så mye klokere, sånn helt egentlig... Det er ingen advarsel mot det, men de sier heller ikke at det er trygt å spise. Men jeg tror vel at det er greit å spise, iallfall i moderate mengder.

Her ser dere svaret fra Matportalen:

Hei

Mattilsynet har ingen advarsel til gravide som omfatter kaviar spesielt. Her kan du lese et svar som er gitt om tungmetaller i kaviar og rogn.

http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2006/1/er_det_mye_tungmetaller_i_rogn_og_kaviar

Hilsen

Redaksjonen Matportalen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...