Gå til innhold

Brystbetennelse-må man ta antibiotika?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg fullpumper og fikk en vond rød flekk på det ene brystet på tirsdag. På kvelden hadde jeg 39 i feber. Fikk beskjed om å ta paracet, legge på noe varmt på brystet før pumping og begynne med det brystet som gjorde vondt først. Jeg spurte om det ikke var lurt å pumpe ofte, men nei det var ikke nødvendig. (Bor i Nederland).jeg skulle se det an før jeg ringte doktoren sa de. Jeg kunne også legge på noe kaldt etter pumpingen og gå med det ei stund. Onsdag begynte bra, men på kvelden kom feberen igjen. Jeg har også en sønn på 2 år så jeg kan ikke bare legge meg på sofaen og slappe av og mannen min kommer ikke hjem før seks om kvelden fra jobb. Torsdag ringte jeg til doktoren som sa at jeg skulle se det an til fredag. Fredag hadde jeg ikke noe feber så jeg tenkte at det hadde gått over av seg selv. Så leste jeg på norske sider på internett over brystbetennelse der det stod at jeg skulle pumpe ofte- hver halvannen time! Jeg prøvde det og det funket bra. Jeg merket bare at jeg har mye mindre melk og at det gjør sinnsykt vondt å pumpe pga såre brystvorter. Fra det ene brystet kommer det også noen dråper blod først ved pumping. Må jeg kaste den melka? Vil dere anbefale en antibiotika-kur? Jeg hadde feber igjen i går kveld, men ikke i dag. Føler meg ikke i god form da. Jeg kan pumpe en halvtime nå og få ut ca 80-90 ml på begge bryst og brystene føles da ikke tomme. Det drypper også fra dem når jeg er ferdig. Skjønner det ikke... Grunnen til at jeg ikke ville ta antibiotika med en gang var at jeg tenkte at jeg ikke kunne gi morsmelk mer, men jeg ser nå at det anbefales å fortsette med å gi melka. Kan noen gi meg noen gode råd og tips please?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om feberen er borte så kanskje du har fiksa dette selv!

Ja, annenhver time og en gang om natten anbefales. Antibiotika om hyppig pumping ikke virker. Bare om det kommer puss ut så kan du ikke bruke melken.

Det er mulig at ting er i prosess på å heles, derfor har du vondt. Skifte innlegg ofte nå, helst hver amming. Ikke riv av, bløt opp innlegget før du lar det løsne av seg selv. Om det høres latterlig ut å kjøpe 24 innlegg i døgnet så klipp opp et vasket flanellslaken og bruk det som innlegg. De kan enkelt hives i et finvasknett og kokevaskes.

Du kan bruke antibiotika, på ammehjelpens hjemmesider finner du link til den anbefalte behandlingen i Norge.

Du kan jo ta med til legen og oversette (sjekk på innholdsnavn på legemiddelhandboka.no før du går).

http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=910535

Skrevet

Jeg vet ikke om den går over av seg selv om du ikke tar, men har du først fått skikkelig betennelse ville jeg så absolutt tatt. Jeg lå med 40,5 i feber to dager, puppen var kjempeøm og jeg greide nesten ikke gjøre noen ting. etter 1,5-2 dager med antibiotika var jeg mye bedre med en gang! i 3 dager før det gikk jeg å tok febernedsettende hele tiden, veldig slitsomt. får håpe det har gått over av seg selv.

Fikk beskjed på sykehuset at dersom det ikke var synlig "grums"/"smuss" i melka kunne du helt fint amme fra den, og det var også anbefalt å få barnet til å tømme brystet, samt ta en varm dusj å masere brystene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...