AccidentalMum Skrevet 16. august 2008 #1 Skrevet 16. august 2008 Gutten min gikk opp 1kg på 2 uker, synes det høres mye ut. og så gikk han opp nesten et kilo de to neste ukene. Så nå er han fire uker og 5,3 kilo. Han veide 3,5 da han ble født... Er det mye??
Ladybug~N&E Skrevet 16. august 2008 #2 Skrevet 16. august 2008 jeg synes kanskje det er litt mye. men det er kanskje fordi jeg ikke vet bedre?? men om ikke hs reagerer på det så er det ikke noe galt. mm eller mme?
<3 Vila & Lille <3 Skrevet 16. august 2008 #3 Skrevet 16. august 2008 Jeg fikk beskjed fra jordmor om at det regnes som normalt å gå opp 150-250 gram pr uke. Jenta mi har de siste 2 ukene gått opp henholdsvis 260 og 280 gram, og det var bare positivt syntes jordmor. Hun var 3310 da hun ble født, og jeg veide henne på torsdag (4,5 uke), da var hun 4440 gram. Gutten din har gått opp mye ja, men babyer skal jo få spise når de er sultne, kan jo ikke nekte dem mat. Du får nok høre det på helsestasjonen, dersom de synes han går for mye opp i vekt. Så lenge de ikke sier noe, er det bare å mate i vei, og være glad for at han trives og legger på seg =)
AccidentalMum Skrevet 17. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. august 2008 Hmm, det var litt mer enn jenta di ja. Tingen er at jeg ikke har særlig tillit til helsestasjonen jeg hører til, helsesøster er lite engasjert og intetsigende. I de tilfellene jeg har lurt på noe, har jeg spurt venner eller mamma. Jeg får vente og se litt, det er jo bare pupp -og jeg spiser sunt. Hva er mm og det i det føste svaret forkortelser for?
2hærligegutter Skrevet 17. august 2008 #5 Skrevet 17. august 2008 hs er forkortelse for helsesøster og/ell.helsestasjon
jentelykke + guttelykke Skrevet 17. august 2008 #6 Skrevet 17. august 2008 mm = morsmelk mme = morsmelkerstatning. Det gjør ingenting om hun legger på seg mye av morsmelk :-)
Bobine Skrevet 17. august 2008 #7 Skrevet 17. august 2008 Jeg har også fått vite av hs at 150-250g pr uke er normal vektøkning. Det er vanlig at ungene legger mye på seg i starten når de ammes, så flater veksten ut etter hvert, ikke like mye pr uke som de første leveukene. Så lenge hun bare får morsmelk, er det ikke nødvendig å bekymre seg for for mye vektøkning. Det er bare å legge til så ofte de ber om det når de er så små, det var beskjeden jeg fikk fra helsesøster. Jenta mi gikk også opp 1 kg første 2 ukene vi var hjemme fra sykehuset. Helsesøstra sa det var kjempefin vektøkning, nevnte ingenting om at det var mye hverken på hjemmebesøk eller på seinere kontroller. Etter dette har vektøkningene blitt mindre hos oss. Jenta var gjennomsnittlig ved fødsel og er det nå også, snart 4 mnd gammel.
mai mammaen til to Skrevet 17. august 2008 #8 Skrevet 17. august 2008 men 150-200 gram er jo ikke så "mye" når de er helt små. mine har lagt påseg mye mer enn det når de var nyfødt. minsten var 3500 når han ble født og 5340 når han var 4 uker... så han hadde gått opp rundt 500 gram i uken og. helt perfekt.. fikk bare masse gode ord på hs at jeg har god melk og en næringsvettig gutt.. de går mye opp i starten. nå er han 3 mnd og veier 7130. han er helt perfekt. god å ta i er han.. men han går ikke så mye opp nå som istarten. kanskje 100-150 gram i uken...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå