Anonym bruker Skrevet 16. august 2008 #1 Skrevet 16. august 2008 tulla mi gikk ikke opp i vekt fra 8 til 10 mnd og gikk bare opp 200 gram fra 10mnd til 1 årskontrollen. Hun veier nå 8200gram og er 75cm lang. Hun er ei frisk og glad jente som er veldig aktiv hele dagen, så tror egentlig ikke at det er noe galt. Men det gnager meg litt at hun ikke går mer opp i vekt. Hun er ikke spesielt matglad, og apetitten går opp og ned. Hun er også nokså bestemt på hva hun vil spise. Fra å bare ville ha en type grøt når hun var 8 mnd, ville hun plutselig ikke ha grøt mer men bare middag. Brød vil hun bare ha av og til og er det noe hun ikke er fornøyd med så spytter hun det bare ut. Kan jo selvfølgelig være streng og ikke gi henne noe annet når hun spytter ut, men er liksom litt avhengig av å få i henne mat. Dagen vår er som regel slik: Våkner mellom kl 04-06 og får 100ml melk, sovner etterpå Står opp ca kl 06.30-07.30 Frokost kl 08.00 (tilbyr brød, hun spiser gjerne 1/2 til en skive hvis jeg er heldig, hvis ikke hun vil ha brød prøver jeg å få i henne litt yoghurt eller middagsglass.) Kl 10 får hun 125ml melk når hun skal sove i vogna. kl 12.00/13.00 prøver jeg gjerne å gi henne litt brød, men ender som regel medat hun kanskje spiser litt middag fra glass. kl 15.00/17-00 får hun middag, spiser da mellom 1/2 til 3/4 glass + melk. Hvis hun spiser sen midag vil hun som regel ikke ha kveldsmat, men ellers prøver jeg å få i hene litt hjemmelaget semulegrynsgrøt eller youhurt og banan. Hun legger seg mellom kl 18.00 og 19.00 De siste dagene har hun ville ha litt havregrøt som jeg blander ut med vann. Hun er som sagt ei veldig livlig jente, men jeg skulle ønske at hun la på seg litt mer. Har forresten ammet henne frem til for tre uker siden. Hun er 12 mnd nå. Har dere noen tips ??
meeee Skrevet 16. august 2008 #2 Skrevet 16. august 2008 hei..jenta mi har også hatt perioder hvor hun går lite opp i vekt..hun er også livlig,full fart og alltid godt humør..aldri vært syk...hun er nå 13 mnd..på 1 års kontroll veide hun 8200 og var 74 cm..så noe av det samme som hos deg..hun har derimot veldig matlys,kan godt spise 3 brødskiver til både frokost og lunsj...de sier på helsestasjonen at det ikke er noe å bekymre seg for så lenge hun virker fornøyd og er frisk..alle er jo forskjellige i str..plutselig så strekker de seg..eller så blir de bare små å nette..:-)...¨må jo le litt når hun er over 1 år,og jeg forsatt kan bruke klær for 6-9 mnd..og når ukjente folk ser lille tulla blir de overasket over at hun som er "så liten" kan gå...hehe..men så lenge de er friske og i godt humør,tror jeg nok ikke vi skal bekymre oss:-)
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 17. august 2008 #3 Skrevet 17. august 2008 Jeg syns hun får i seg for lite kalorier. Har selv et barn som ikke spiser, men vi skal til utredning for dette. Du bør bruke H-melk, det er mer energitett enn lettmelk. Du bør gi henne 2 dl melk i stedet for 1 dl de måltidene som bare er melk. Du kan prøve vanlig middag i stedet for glass. Ha mye smør på skivene, smør, oljer (raps) eller fløte i middagen. Det er ikke så mye energi i middag på glass, ellers tror jeg din datter får i seg variert mat, men kanskje litt energifattig mat. Hvis du er medlem av gullsmokken kan du stille spørsmål om ernæringen til ernæringsfysiolog. mvh
Hønemor og gullgutten Skrevet 17. august 2008 #4 Skrevet 17. august 2008 Har samme problemet med min gutt. Han er 1 år nå, har ikke vært på 1 års kontroll enda, men tipper han ikke har lagt på seg noe særlig. Fra 9 til 10 mnd la han på seg kun 15 gram og veide 8200 gram ved 10 mnd kontrollen, var 71,5 cm da. Han er veldig småspist, men jeg gir han variert kost og gjerne flere ting til hvert måltid for å få i han så mye som mulig. I det siste har jeg begynt med hyppigere måltider og det ser ut til å fungere bedre. Hans kosthold er ca slik. Pupp når han våkner (sover deretter ca 1 time til) Frokost: brød med leverpostei (+ litt appelsinjuice, sviskemos evt. yoghurt) Lunsj: Grøt (+ pupp før formiddagslur) Middag: Middagsglass eller hjemmelaget (+ pupp før ettermiddagslur) Sen middag: Noe av det vi har til middag, poteter, grønnsaker, smør saus evt kjøtt/fisk Kvelds: Brød med leverpostei (prøver å variere pålegg, men han vil ikke ha annet) + pupp Evt. i tillegg mellommåltid med Nestle "Mango med yoghurt" e.l Høres ut som han spiser mye her, men det blir ofte bare litt han spiser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå