Gå til innhold

noen som har hatt keisersnitt tidligere, så födt tvillinger vaginalt senere?

therese 75

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å grue meg, sist gikk vannet og hadde 3 cm når jeg kom inn. Ingen rier og drypp gjorde heller ikke stort for meg, så etter halvannet dögn ble det snitt. Legen vil allikevel at vi pröver denne gang også - vanlig först. Men jeg har svakhetene med snittet og det faktum at jeg ikke fikk rier sist i bagagen - så jeg har dårligere odds for at det skal gå denne gang også.

Men det hadde jo värt best om jeg fikk det til så jeg slipper tenke på dette med löfting etc med to spebarn. Hjelper jo ikke at jeg jobber på oprasjon og har sett så mye...

Noen med erfaring? Er nå i uke 34 (BIM 35), og begynner å bli svärt sliten og syntes alt er tungt.

Fortsetter under...

Lurer jeg også på.

Har en fødsel og ett keisersnitt bak meg, og er litt spent på hva det blir denne gangen.

Har som deg brukt laang tid begge gangene. Siste gangen begynte med drypp, men endte med keisersnitt siden det ikke ble noe særlig action.

Hei Therese

Jeg har ikke født enda, så dette er gjerne ikke helt svaret du er ute etter, men jeg er i omentrent samme situasjon som deg.

Vårt første barn (nå 2 år) ble forløst ved hastekeisersnitt etter 22 timer med først vannavgang så hyppige og sterke, men desverre lite effektive rier. Selv etter full åpning var det stopp, da gutten vår ikke ville langt nok ned i bekkenet til at de syntes det var forsvarlig å presse.

Likevel ble jeg (allerede da) forsikret om at det var ingen grunn til at jeg ikke skulle kunne føde vaginalt ved neste svangerskap, noe legene også har gjentatt nå med tvillingene. Faktisk har jeg fått beskjed om at det mest optimale er om jeg kan føde vaginalt. Er selvsagt litt betenkt i forhold til om jeg vil få en like langtekkelig fødsel denne gangen, men trøster meg med at for de aller fleste er andre gangs fødsel både kortere og lettere, og det er ikke egentlig noen grunn til at fødselsopplevelsen skal bli lik denne gangen også.

De allerfleste har forskjellige fødsler fra gang til gang, så vi får håpe det gjelder oss også; til det bedre :-)

Fått samme svar jeg også av legen min, men vi som er snittet fra för har en svakhet i livmoren og av den grunn skal ikke födselen dras ut på tid denne gang. Når man tidligere er snittet tas det hensyn til sa han, og de vil ha kortere tålmodighet - för de går for ett nytt snitt. Er enig i at det beste er vaginalt, mtp å komme seg etterpå og at man slipper ta så mye hensyn til löfting.

Og et keisersnitt er et stort kirurgisk inngrep i buken, med de komplikasjoner det kan medföre. (nå snakket oprasjonssykepleieren i meg:) Vi får håpe på det beste, disse er jo mindre og her er det standard med epidural til tvillingfödsel ettersom de kanskje må hjelpe T2 mer.

Hvor skal du föde, hvilken uke er du og hvordan er formen? Selv er jeg sliten nå, masse vondter..

Regner med å føde på KK, Haukeland univ.sykehus i Bergen, men det er fortsatt en mulighet for at jeg må sendes til Rikshospitalet (TV1 har en alvorlig hjertefeil som må opereres tidlig etter fødselen, men vi vet ikke enda hvor tidlig)

Er i sv.uke 35 nå (34+3) - runder høygravidstatus i morgen (altså 41 dager igjen til termin i dag) og kjenner det godt nå ja. Prøver å ikke klage for mye, for jeg er jo generellt sett i grei form, men det er tungt og jeg har begynnt å bli sliten i ryggen. Også sover jeg dårlig, så må virkelig passe på å hvile mye på dagtid sann at jeg "henger sammen" hele dagen. Med en aktiv 2åring i huset er det greit at ikke mamma blir en ordentlig grinebiter utover ettermioddagen pga for lite hvile.

Men jeg tar meg selv i å begynne å håpe på at fødselen snart skal sette i gang så jeg slipper 6 uker til...

oj, håper det går bra med tv1. Blir ekstra utfordring for dere da. Vi er jo veldig likt - 34+2 er jeg. Veldig sliten og vondt overalt, hoven og sover dårlig. Og jeg har vel värt grinebiter noen dager...men skjerper meg når datteren min kommer hjem fra barnehagen da. Värre er det for mannen min. Jeg satster på slutten av uke 36, begynnelsen av uke 37:-)

Skal ta meg sammen nå, men må klage å syntes synd på¨meg selv litt innimellom. Går på bassengtrening to ganger i uken, så det er da jeg får rört på denne enorme kroppen. Gått opp 15 kg nå, og det er nok i meste laget for mine 1.65 - for rygg og hofter protesterer endel.

Lykke til.

Annonse

Jeg hadde hastesnitt med første mann og har nå født to tvillinggutter vaginalt og det går fint. Fødselen startet ikke av seg selv så jeg ble satt igang når jeg var 38+4. Hadde valget å ta ks neste dag, men valgte å bli startet. Følte liksom at jeg ville teste å føde vanlig da jeg ble snytt for det forrige gang.

Ved igangsetting er det stor forskjell på oss som hatt ks tidligere og alle andre. Vi blir ikke startet med modningspiller for da har de ikke kontroll over rieraktiviteten. Så jeg fikk først en ballongkateter over en natt for å flate ut livmorhalsen. Deretter tok de vannet på tv1 og satte riestimulerende drypp. Mengden drypp øktes etter eget skjema for å gi sterkere og sterkere rier. Fra det at dryppet ble satt tok det ca 8 timer til tvillingen var ute. Fødte altså 38+5.

Lykke til!

Gratulerer med to små til :-)

Kjekkt å høre med reelle erfaringer på vaginal fødsel etter ks. Det teller liksom så mye mer enn legenes forsikringer på et vis :-)

Og Therese - det er lov å klage litt over vondtene våre synes jeg. Og da er det vel ingen bedre plasser å gjøre det enn her inne hvor det er mange i samme situasjon og som virkelig forstår hvordan du har det? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...