Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på 22mnd. Han begynner å få ganske mange ord som ligner på ord. Ikke så mange som er ordentlig uttalt. Men vi forstår jo hva han mener i noen tilfeller. Han har ingen setninger enda. Jeg føler de andre barna på hans alder snakker mye mer. Øver dere på nye ord eller bare kommer det. Jeg snakker med han hele dagen, men sier ikke så ofte kan du si...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her eksploderte det når han fylte 2 år. Han skravler som en foss nå og har lange setninger. Skjønner som regel alt han sier. Trenger bare å si hva en ting heter en gang, så sitter det i hodet hans.

Øver ikke i det hele tatt. Kommet helt av seg selv.

Skrevet

Min blir to om en liten måned, og skravler så det renner =p Plaprer hele dagen om alt mulig.. Går mye i hele setninger nå, sånn som Tias spise brødskiva, Tias tisse på do, Tias kjøre mamma bil til barnehagen osv... Vi har heller ikke øvd noe, det bare kommer =) Prater jo såklart med han hele dagen, og så hermer han etter alt vi sier når vi voksne prater oss i mellom =)

Skrevet

Min jente på 2.5 år snakker reint nå, og vi forstår alt hun sier, lange setninger.. Begynte å snakke veldig tidlig:)

Skrevet

Gutten vår er nå 23mnd. Er ikke lenge siden han begynnte å prate litt..kanskje en mnd siden. Kommer en del ord nå etter hvert. Men har ikke setninger... Eller sier "der mamma", "der bilen" o.l. Synest også andre på hans alder prater mer...men bekymrer meg ikke så veldig. For det kommer jo etter hvert hører jeg..Og han forstår joabsolutt alt som blir sagt,så...:)

Ikke bekymre deg du, gutten din er nok helt normal:)

Vi ser en del i bilde bøker, peker og prater..:)

Skrevet

Vår gutt er mye som deres (HI), han ble to år i juli og har en del ord som ligner på andre ord, men snakker ikke i setninger i det hele tatt.

Snakker mye med han og tror det kommer av seg selv etterhvert. Barn er forskjellige, og utviklingen går i rykk og napp.

Tror ikke du skal bekymre deg, hvis han går i barnehage kan du jo spørre der hva de mener.

Skrevet

Gutten vår er 2 år og 8 mnd. Da han var 2 år sa han så å si ingenting. Jeg var bekymret og tenkte mye på det. Nå i sommer har det eksplodert noe så sinnsykt. Han snakker som en foss, heeeele dagen:) Ikke helt klokkerent, men slik at alle forstår hva han sier. Og setninger er like lange som vi kan si de.

Ikke legg så mye i det, det blir bare dumt. Sier jeg fra egen erfaring:)

Skrevet

Min mann begynte ikke å snakke før han var tre år han og da kom det i lange gramatisk riktige setninger.....han er veldig smart og til og med medl. av "mensa"(de derre folka med altfor høy iq) - bare for å få sagt at det med tidlig/sein språk ikke har no med inteligensen å gjøre i det hele tatt.Så slapp av folkens!

Skrevet

det er store forskjeller på når barn begynner å prate. vi har en jente som har vært veldig tidlig ute. hun er nå litt over 2 år og begynte å sette sammen to og tre ords setninger da hun var 14 mnd. hun prater nå helt reint. prater som meg egentlig. men hun er veldig tidlig ute da. hun prater mye bedre enn nabo barna som er 1 og 2 år eldre enn henne

Skrevet

Vår på 2 år og 3 mnd snakker mye hele tiden men det er veldig uklart, og mye forstår bare vi som er sammen henne hver dag. Snakker som regel i 2 og 3 ords setninger og har veldig mange ord. Jeg tenker endel på det og er litt bekymret, spesielt når jeg hører om barn på samme alder eller yngre som teller til 20, synger hele sanger og snakker rent...

Skrevet

Det betyr ikke mye når barn begynner å snakke, men de skal snakke når de er 3 år. Ingen grunn til bekymringer. Min datter på 2 år snakker lite men forstår mye, nesten alt, hun kan mange ord men ikke setninger( hun er to språklig). Når jeg var liten så kunne jeg snakke tidlig og leste bøker når jeg var 4 år og skrev dikt når jeg var 5, men jeg er blitt hverken forfatter eller professor:-)

Skrevet

Jeg tror at enkelte foreldre går å prater hull i hodet på poden sin for at han/hun skal være tidligst mulig ute med å snakke....stress kalles det.

Skrevet

Jenta mi er ganske tidlig ute. Hun skravler og sier det meste. Synes hun er flink til også å snakke om mer abstrakte ting - som at noen blir lei seg eller redd.

Skrevet

anonym 23.18

jeg syns ikke du skal bekymre deg...så lenge hun er begynt å prate så er det ingen fare...;) her inne så blir det til at man skryter sånn av det barna er gode på.. det merker jo eg selv at jeg gjør.... noe som er helt teit i grunnen for alle barna er jo like hærlige osv uansett hvor god de er...;)

tipper om noen mnd så prater jenten din så bra at du tenker tilbake og lurer på hvorfor du bekymret deg..;) og du skulle nesten ønske hun ikke pratet så mye.. hehe..her i huset går munnen i ett fra øynene åpner seg til de lukkes. for tiden er det bare prating om : mamma. hvor er mammaen din? hvor er pappaen din? farmoren din? mormoren din? hva gjør de på osv? blir helt gal jeg..hehe

Skrevet

Jenta vår på 22 mnd. snakker 4 ord i en setning. Hun synger mye av bæ,bæ lille lam også. Hun har fått ganske mange ord etterhvert, men det er fordi vi ikke undervurderer henne. Hjernen dems er som en svamp. De lærer i rasende fart. Til å begynne med hadde jeg en liten sperre for at hun ikke skjønte noe fordi hun var så liten, og ord som stod i bøkene hennes (som feks. gardin) er ikke ord som vi har brukt så mye fordi vi trodde hun lettere kunne lære vindu. Sannheten er at de kan lære begge deler fordi de er så mottakelige for nytt.

Nå snakker vi til henne og legger ikke hinder på ord som vi tror blir for vanskelige (men vi har et ganske vanlig ordforråd uten for mange fremmedord i vårt hus)

Det er også viktig å snakke TIL barnet. Det hjelper ikke at det bare er mye prat RUNDT barnet, eller at tv og radio står på. Det må være myyyye direkte kommunikasjon til barnet for at de skal bli flinke pratere.

Vel, dette var mine beste råd å gi deg. Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...