Gå til innhold

samsoving med spedbarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera mi roer seg mye bedre når hun kan sove ved siden av meg i senga vår, men har hørt at man ikke skal det når de er så små, hun er to uker, hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi samsover og kommer til å gjøre det så lenge han trenger det :-) Det er ikke skadelig så lenge du ikke er røyker eller er ruset på alkohol eller annet.

Skrevet

Ja, også skal babyen ha egen dyne og gjerne litt rom rundt seg :-)

Skrevet

Jeg sov med datteren min i senga de første månedene. Følg rådene over, så er det ikke noe problem. (Det gjelder far også - alkohol og røyk)

Kos dere :)

Skrevet

Jeg har samsovet med alle mine 3 barn. Sovner alltid når jeg ammer. Skal jeg ha overskudd til å ta meg av barna om dagen må jeg få søvn. Derfor syns jeg det fungere best. Men jeg har alltid lagt de i senga etter siste puppeskvett før jeg legger meg. Så ligger de i senga til de våkner for neste puppeskvett. Og etter det blir de liggende i min seng resten av natta.

Syns det er kjempe kos og jeg har aldri hatt problemer med å venne dem til å ligge i egen seng av den grunn.

Nyt tiden med samsoving, den varer ikke for evig, kun noen få måneder av et helt liv...

Skrevet

Ja vi samsov med gutten vår i 3mnd, han var kjempe urolig og ville ikke sove i egen seng så han sov i vår så vi fikk sove litt vi også, synes det var fantastisk koselig. Da han var ca 3 mnd begynte han å bli urolig i vår seng så jeg la han i egen seng og han roet seg. Så han bestemte selv når han ville "ha mer plass", men som de andre sa, ikke alkohol, røyk og la babyen ha egen dyne så du ikke overoppheter babyen så mye med din varme dyne. :)

Skrevet

Jeg fikk beskjed på barsel om at jeg burde sove med dattern min i senga de første ukene og så heller legge henne i egen seng etter hvert. (la henne rett i egen seng jeg..)

Skrevet

vi sover med tulla i samme seng. veldig koselig, og praktisk når man natt-ammer:) følg rådene over, så skal det ikke være farlig!

Skrevet

Hvis du er redd for å få dyna over hodet o.l, har jeg sett at man kan få kjøpt en spesiell madrass nettopp med tanke på de små som skal sove mellom mamma og pappa. Det er en slags kant til å brette ned/opp, og den plasseres helt øverst i sengen.

Jeg har nå hatt mine to i sengen fra de var nyfødte, og har vært påpasselig med å alltid ligge i samme hodehøyde som babyen. Da er det minimal fare for å dra dyna over hodet på småtten.

Skrevet

Vi samsov frem til gutten vår vår 3mnd. Brukte ammemadrass og den var veldig praktisk. Den flyttet vi bare over i sprinkelsenga når gutten vår begynte å ligge i egen seng og på eget rom, og det gikk kjempefint fra første dag.

Skrevet

tusen takk for mange svar. da kan vi fortsette med å ha henne i vår seng, det er jo så koselig :)

Skrevet

Ang. røyking og samsoving...

Min samboer røyker, og vi har hatt frøkna i senga vår. Ikke alle netter, men en del, ikke hele netter men deler av den. Hun er nå 7 uker, og hun har sovet med oss fra kl 05.30 i natt.

Helsesøster fortalte at grunnen til at røykere ikke skal sove sammen med barnet er fordi det han puster ut, det puster barnet inn.

Så jeg utfordret dama litt; barnet vil jo puste inn hans pust også i samme rom... Så hun måtte medgi at det kan være like farlig for barnet å sove i samme ROM som en røyker, som i samme seng... (barnet sover ALLTID inn mot min kropp, så hun vi ikke får røykånden rett i ansiktet uansett.)

Så til de som "stresser" over at de ikke får barnet til å sove alene og "en av oss røyker jo"...: Ikke stress... Det er ikke ideelt at en av dere røyker (jeg maser på samboeren min om å slutte!), men som sagt like farlig at barnet sover i samme rom som røykeren...

Når det gjelder alkohol og rusmidler er jeg helt enig; da blir jo kroppen sløv og tung, og man er ikke like oppmerksom på barnet!

(Og vedr egen dyne; datteren vår ville jo ligge helt inntil kroppen, da er det ikke mulig med dyne. Og jeg - som vanligvis sover tungt om natta - sover veldig lett, våkner ofte og sjekker at hun ligger som hun skal, at ikke dyna er over ansiktet hennes og at hun ikke er for varm o.l.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...