Gå til innhold

Hjelpestønad sats 3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har ADHD barn som har fått hjelpestønad sats 3?

Skrevet

Det er nesten ingen som får sats 3, det skal MYE til for å få det. Jeg har sats 2 på sønnen min.

Skrevet

Ja, vi har det. Og det er nok litt fordi jeg er enslig forsørger i tillegg til at ungen har alvorlig grad av ADHD. Jeg er totalt hindret i å jobbe utenfor hjemmet, Og har veldig mye oppfølging av barnet, og hjelp fra mange ulike etater.

Jeg har også veldig lite avlastning, far er nesten totalt fraværende. Har besøkshjem 1 helg i måneden.

Vi har hatt sats 3 i 4-5 år nå. Fikk det med en gang jeg søkte, så det var ikke sånn at jeg først fikk lavere sats for så å klage eller søke på nytt.

Skrevet

Men hvordan arter alvorlig grad av ADHD seg,for sønnen din? Jeg bare lurer,fordi jeg også er alene med tre barn,hvorav èn har ADHD,og han har jeg ingen fast avlastning for. Jeg jobber nå,men ser at jeg i det minste burde trappe ned,for å kunne følge opp sønnen min mer.

Kan ikke sønnen din være alene i det hele tatt?

Sønnen min er alene før og etter skolen,de dagene jeg jobber. Han glemmer ofte mat og medisiner,og har en tendens til isolere seg litt.

Skrevet

Og han har også astma og allergi,og jeg lurer på om han kan ha Tourettes...vi skal se på det på BUP nå. Kan det evt ha innvirkning for å få økt hjelpestønadsatsen?

Skrevet

Min er 14 år.

Min har også Tourette's, men den diagnosen kom etter at hjelpestønaden sats 3 var innvilget, så hj.st er pga ADHD. Han kan ikke være alene, har vært veldig glad i flammer og ild. Veldig impusstyrt med null tanke på konsekvens, eller så er hans konsekvenstankegang helt hans egen og stemmer ikke med virkeligheten, han har lite respekt for andres eiendom/ting. Har ødelagt mye her hjemme, jeg lurer av og til på hvorfor jeg skaffer meg nye ting;)

Han tåler meget dårlig at andre endrer rutiner rundt ham, dog kan han selv endre dem uten problemer. Men da må vi være der og stoppe/bremse ham, for ellers går det ut på ville veier:)

Han liker ikke kald mat, så får han ikke komme hjem å spise lunsj, så går han uten å spise helt til middag(han spiser ikke frokost heller). Og da må jeg være hjemme, for å lage det til han, og fordi han ikke kan ha egen nøkkel til huset.

Han stjeler litt her og der. Har tatt røyk(begynte å røyke som 12 åring) og litt penger og alkohol av meg, og jeg vet han har gjort det andre steder også. Periodevis, så har vi tett kontakt med diverse butikksjefer her, for da har han hatt dårlig periode, og da gjør han mye sånt som nasking. Denne naskingen går også på at andre, såkalte venner, ber ham skaffe dem ting. De har jo så klart oppdaget at han gjør det de bare snakker om..... Og så har han problemer med å la være å ta ting fra andre, dersom det er noe han har lyst på/virkelig ønsker seg. Da er det oftest nære privatpersoner han tar fra. Og så blir han ikke flau om han blir tatt, han bare bryr seg ikke.

Han blir også i perioder mobbet, og det har også skjedd at han har fått bank på skoleveien. Han selv er ikke voldelig, så han er ikke sikker på om han hadde klart å ta igjen...... Han sliter en del sosialt, og har ingen kamerater i klassen, det har han aldri hatt. Og dette var kanskje årsaken til at han fikk litt kontakt med det tunge rusmiljøet i byen her, + at dette virket kanskje litt spennende/tøft. Jeg vet ikke, men dette har vi stoppet nå. Vi har også jevnlig kontakt med politiet, nemlig:)

Han har også veldig behov for bekreftelse og ros, og det må komme med en gang. Får han det ikke, og mener han skulle hatt det, så ber han om det:)

Og så er det alle oppfølgingsmøtene, og legetimer, møter på skolen, hjelpetiltak gjennom BUF-etat osv osv.

Vi holder nå på med retesting på BUP, og de lurer på om han kan ha noe innen autismespekteret(svak grad) i tillegg. Dette har aldri vært tema før, så jeg er spent på resultatet av denne testingen. De har forøvrig sett at ADHD og Tourette's er der til fulle. Min har ikke så mye enkle/vanlige tics, men mer sammensatte tics(nesten som tvangshandlinger), men Tourette's er jo mye mer enn bare tics, da. Og det andre har han.

Det er mye vi har her:) Har ei venninne med 4 barn. Hun sier håret i nakken hennes reiser seg, når jeg forteller om vår hverdag og disse "episodene". Og jeg har bare 2 barn;)

Jeg vil til slutt ta med at han, på tross av dette, er en veldig god gutt, med omsorg for de som er litt svakere. Og han er hjelpsom, arbeidsom(dersom han liker jobben;)).

De ekstra diagnosene ditt barn har, skal virke inn på satsen. Mulig du også kan ha rett på grunnstønad pga allergi osv. Og har dere ekstra klesslittasje/vask, skoslitasje osv, så kommer det også inn under grunnstønaden.

Skrevet

Vel,jeg skriver en klage på sats 2 nå. Jeg har fått innvilget OS pga hans diagnose,og det får man automatisk innvilget -har jeg lest- hvis man har sats 3 i hjelpestønad. Så hvorfor skal det ikke da også gå andre veien,det må vel være logisk? Uansett,jeg klager og ser hva som skjer. Jeg skal snakke litt med hun på BUP også,og evt be henne skrive mer om Albert og hva hun mener om hans og familiens behov. Jeg gjør så mye av jobben selv som flere instanser kunne vært involvert i,så jeg synes godt det kan legges opp til at jeg ihvertfall kan jobbe mer redusert!

Skrevet

Forresten fikk jeg innvilget grunnstønad,nærmere 600kr i mnd,og det hadde jeg ikke forventet heller:) Så der skal jeg ikke klage!

• 1 år senere...
Skrevet

Det er bra at flere klager ved alvorlig adhd med store adferdsvansker. Stå på!! Har selv en sak som ligger hos klage og anke etter vedtak om ikke innvilget sats 3. Har skrevet et lite innlegg i dag her på adhd sidene om sats 3 og trygderetten. Men søknad om hjelpestønad og krav om høyere sats enn sats 2 begynte i januar i 2008. Når jeg leser første innlegg her synes jeg det er rart den ikke ble innvilget. Trur det er veldig forskjellig praksis på de forskjellige nav forvaltnings kontorene og lite kompetanse rett og slett.

Min sønn er bare ni år men har svært alvorlig grad av ad hd med store adferdsvansker som gjør at jeg ikke kan jobbe som miljøterapeut. Han kan overhodet ikke gå på sfo og har en til en hele skoletiden. I alle friminutt og har taxi til og fra skolen. Han tåler ingene medisiner men har i korte perioder gått på aggresjonsdempende medisiner. Dette er seponert fordi de er lite forsket på i forhold til barn.

Han er heldigvis teoretisk veldig sterk og blir fulgt til et aktivt liv innen svømming fotball og ski. Alltid med voksne i nærheten.

Har selv kjempegodt samarbeid med skole v rektor og lærer med både hyppige tlf og møter.

Kjenner jo at jeg blir sliten da min sønn krever og trenger en til en tilsyn hele våken tiden og masse tilrettelegging og mye han ikke tåler og fører til en sterk begrensing av eget liv.jeg er utdannet slik at min jobb medfører turnus og i dette tøffe med sønnen min har jeg måttet prioritere sønnen min pga helsen til alle.

Skolen ønsker at jeg er hjemme og med de store og alvorlige konfliktene gutten min har vært oppe i er det rart at jeg ikke ble tilstått sast 3- Det har f eks mange kvele episoder som har gått nesten galt.

Men jeg håper at min sak med en så ung gutt vinner frem og slik baner vei for at andre og i fremtiden lettere kan få sats 3. Jeg nekter å gi meg. Min sønn klarer ikke skolen på skolen men er flinkere hjemme og sånn ligger han veldig godt an. Dette og andre ting hadde jeg ikke klart og orket ved siden av alt annet dersom jeg hadde jobbet.

Videre fører sats 3 til at man får automatiske pensjonspoeng og en rett til overgangstønad om man er alene. Noe jeg ikke er da.

Skrevet

Hei. Har selv en gutt til utredning, og lurer på, hvordan har det gått på skolen, faglig sett med sønnen din? Har han hatt assistent på seg hele tiden? Har han/eller kan han stikke av. Og hva tror du det går på, at de vil sjekke ut autisme..? Ser du for deg at han kan klare seg selv noen gang?

• 1 måned senere...
Skrevet

hi

jeg har også en sønn på 12 år med sterkt adhd. Veldig vanskelig å krevende dette har vært i mange år, jeg søkte om hjelpestønad i år. Jeg hadde aldri hørt om det før eller ingen fra bup eller andre anbefalte meg om det. jeg er alenemor , å for å være helt ærlig livet mitt er ødlagt på grunn av så mye styr. jeg har blitt syk i tilegg har fibromyalgi diagnose har en 3 åring med sterk astma allergi og eksem. har fulltid jobb men er forferdelig sliten.Nesten ingen avlasting. Jeg har klaget på hjelpestønad sats 2.

Skrevet

Stor faglig utvikling selv om han fremdeles har lærevansker etter medisinering. Blitt veldig flink i praktiske fag.Han har aldri vært slem , aggressiv og kommet i konflikt med andre på skolen, men merker at han trekker seg bort fra sosial omgang med andre barn når han er hjemme. Leker med mange forskjellige barn på skolen.

Han har jo blitt mye mer konsentrert og adferdsproblemene er omtrent borte når medisinen virker.

Han har assistent i en del timer, ekstraundervisning og blir prøvd ut i klasserommet så ofte det går. Stikker aldri av, skulle ønske han var mer borte fra hjemmet og tok kontakt med andre barn. Tror ikke at autisme er med i bildet her nei. Han trenger mye hjelp og tilrettelegging i forhold til andre barn på samme alder. Trenger mye trygghet, tørr ikke være alene. Vanskelig å spå fremtiden,men føler at det er viktig og gjøre han mest mulig selvstendig så godt som det er mulig. Lærevansker og klare og organisere hverdagen tror jeg kan bli et problem.

Skrevet

Hvorfor tror du ikke autisme er med i bildet her? Synes skille mellom adhd og autisme er hårfine iblant.. mye like symptomer.

Skrevet

Jeg har vært reservetante til autist ( han var sterkt preget av det) og er stemor til en gutt med ADHD.

Da han ble utredet spurte jeg om det kunne være autisme,men det var det ikke. Er det noen tegn på det fra innleggene mine?

(Bare interessant og vite).

Skrevet

Det var ikke jeg som spurte om det over deg her, men jeg kjenner en gutt med Aspergers. Jeg ser at min 14-åring(som jeg har skrevet mye om lenger oppe her) og denne vennen har fryktelig mye fellestrekk. Av og til vanskelig å skille.

Min har ikke noe innen autismespekteret etter at testingen var ferdig, som jeg også skrev om.

Autisme og Aspergers er i samme gruppe, men er ulikt likevel. En med Aspergers er høytfungerende og kan "lure" mange til å tro at der ikke er noe, at de er som alle andre, om du forstår. Ikke med vilje, men nettopp fordi de er høytfungerende. Og de har en del trekk som er likt ADHD. Men en kan også ha begge deler samtidig.

Skrevet

Jeg kjenner også en gutt med Aspergers. Han snakker mye med seg selv , er dominerende men flink til å snakke.Synes at han blir i en annen kategori enn min sønn.

Gutten min er veldig fornuftig og ordentlig , men liker best å være hjemme i trygge omgivelser. Det virker som han er redd for å treffe på fremmede mennesker i gata og redd for å havne i trøbbel når han er sammen med skolekamerater. Stort sett redd for å være alene.

• 3 uker senere...
Skrevet

Grensene er nok hårfine ja. Min sönn har asperger. Han prater ikke särlig med seg selv (foruten når han blir ivrig når han spiller tv-spill), han er langt fra dominerende og ikke spesielt flink til å snakke. Han er derimot veldig fornuftig, liker å väre hjemme, er redd for ukjente ting. Hvorfor ble det egentlig tatt opp ang autisme i tråden? Har din sönn blitt utredet for det også?

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei,

Jeg også har en sønn som er snart 8 år. Han har adhd. Da vi søkte hjelpestønad for ham så fikk vi avslag på søknaden. Men så klagde vi med hjelp av advokaten og da fikk vi innvilget sats 1 til hjelpestøand. Men vi har nå igjen fååt avslag på forhøyet hjelpestønad sats enn 1. Jeg synes at sats 2 eller 3 kunne være mye bedre enn 1. Men nå skal vi anke til tryderetten og håper at kanskje der kan det bli et positivt svar?

Skrevet

Vi har hjelpestønad sats 3 og det har vi hatt noen år nå. Gutten er snart 15 år og fungerer dårlig, dvs han trenger tett oppfølging for at det ikke skal gå galt rundt han. Jeg jobber natt, og skal nå forsøke å få pleiepenger for de ukene han er hos meg. Nettopp fordi det er fryktelig slitsomt å jobbe. Om noen lurer på noe kan dere sende meg en pm:)

• 3 uker senere...
Skrevet

i dag vant jeg anke i trygderetten og det er jeg veldig glad for. hadde nav forvalting vurdert saken ordentlig så hadde det ikke tatt så lang tid.

har fått invilget sats 3 fra 1 oct 2008.

lykke til alle dere som har klaget.

Skrevet

Gratulerer!

Jeg skal prøve og gå videre neste gang jeg må søke om hjelpestønad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...